Michael Farkas – ”Bildbanken är källan till all kvalitet”

PUBLICERAD: 23 januari 2019
UPPDATERAD: 23 januari
Michael Farkas på Media Global, kommer att föreläsa på Sign&Print Scandinavia, 5-7 februari.

Bild- och processexperten Michael Farkas har arbetat med bild- och tryckkvalitet i större delen av sitt yrkesverksamma liv. Bland annat nio år på Ikea som globalt ansvarig för möbeljättens kända katalog. Kvalitet är a och o och han propagerar för en medianeutral databas och soft proofing.

Michael Farkas är med i seminarieprogrammet till mässan Sign&Print Scandinavia, 5-7 februari. Han kommer att hålla föreläsningar och vara tillgänglig för samtal med utställare och besökare under mässans alla dagar.

Michael Farkas kom till Sverige 2002, och påbörjade jobbet som teknisk chef på Ikea för att ta fram den välkända Ikeakatalogen och tillhörande broschyrer. Han var globalt ansvarig för allt som gäller bild- och tryckkvalitet, certifiering av nya tryckerier och hela processen fram till tryck. På Ikea stannade han i nio år. Det blev resor med sitt team över hela världen för att träffa specialister på olika tryckerier och för att utveckla koncept för att optimera hela reproflöden.

I dag driver han sitt företag Media Global som bistår i grafisk produktion, processer och användande av bilder vilket idag omfattar så mycket mer än bara tryckt media – det gäller alla kommunikationskanaler. Michael hjälper stora företag och varumärkesägare att strömlinjeforma sina bildhanteringsprocesser så att de lätt kan implementeras i olika kanaler – webbutiker, mobila enheter, tryckta kataloger och broschyrer, marknadsplatser och så vidare. Hans kärnkunder finns inom handel och industrin. Ofta handlar det om katalogkunder och företag som säljer ett stortal produkter. Men han tar även konsultuppdrag och bistår tryckerier i deras processer runt om i världen med sin erfarenhet och expertis.

– Vi gör en analys av bildkvaliteten och hjälper företag att strömlinjeforma processerna så de får enklare och snabbare processer med en central enhet. En databas där all produktinformation – produktbild, produktspecifikationer, priser och till exempel copytexter skapas och lagras centralt. På ett automatiserat sätt kan man sedan exportera till en indesign-omgivning, webbshop och så vidare. Så hela administrationen sker från en enda plats och kopplingen till en PIM/DAM-databas (bildbank) gör att det blir enklare att sätta upp automatiska processer.

Strömlinjeformad bildprocess med en medieneutral databas. Källa: Media Global

 

Michael säger apropå bildkvalitet att det ibland är skrämmande att se vilka bilder som används i företagens webbutiker, samt vilka bilder de lagrar i sina bilddatabaser.

– Jag är oftast ute och börjar med en analys, jag ber om cirka 100 till 200 bilder från olika tidsrymder för att kunna göra en bedömning. Jag inser ofta att en större retailer som lämnar hundra olika bilder har ett flertal olika färgrymder som ligger i bilddatabasen. Allt från SWOP, “untagged” till olika RGB visar att det finns en stor okunskap inom färg och profilhantering.

Michael Farkas säger att det är av yttersta vikt att skapa en medieneutral databas med bilder som håller en genomgående bra kvalitet så att de kan publiceras i alla kanaler.

– Color management förutsätter att man vet var bilden kommer ifrån och vart den ska användas. Det är det här vi jobbar med och försöker analysera och hjälpa våra kunder. Att utbilda dem i färghantering och förklara vad syftet är med att skapa en medianeutral databas.

– För till syvende och sist är det så att bilder blir allt viktigare. Vi har våra mobila enheter, vi googlar inte bara texter längre, utan det är bilder istället.

Företagens bildkällor och processer varierar rejält, säger Michael Farkas.

Hur företagens bildkällor och processer ser ut kan variera rejält. Och det är inte ovanligt att det är en mix i bildintaget – egna fotografer och externa fotografer, samtidigt som det kommer in en hel del produktbilder av varierande kvalitet från olika leverantörer, och även datorgenererade 3d-bilder av varierande kvalitet. Innan bilden lagras måste den gå igenom en godkännandeprocess.

– Bildbanken är källan till all kvalitet. För att säkerställa källkvaliteten inför vi en soft proof-station där vi tittar på standardiserade förutsättningar om bilden håller i kvalitet, både tekniskt och rent kvalitativt. Sedan lagrar vi den i bilddatabasen. Har jag en bra bild så är möjligheten stor att kunna skapa en bra tryckfil eller en bra bild till webben.

På frågan hur Michael Farkas tycker att man bör kvalitetssäkra bilder för tryck och webb säger han att han är helt oförstående till varför branschen fortfarande envisas med att göra provtrycksuttag på papper i alla lägen.

– Jag är och har alltid varit övertygad om att vi pratar om en digital process, från bildtagning till lämning, till tryck. Fysiska provtryck är dyra, tidskrävande och inte alltid stabila. Det finns metoden softproofing som är mycket snabbare, enklare och billigare. Samtidigt har jag säkerheten att alla sidor simuleras på exakt samma sätt, och utan svängningar. Har jag istället olika skrivare vid olika tillfällen så kan jag få svängningar som kan missleda.

– Ändå är folk ganska tveksamma och har svårt att acceptera att gå över till detta. Det är nog det här att man har det på papper och tror att det är sanningen. Men vi har även goda erfarenheter med softproofing på tryckeriet.

En längre intervju med Michael Farkas kan läsas i Sign&Prints tidning och mässnummer, 543.

Läs vidare

De vinner Svenska skyltpriset: "Neon var det självklara valet"

Vinnarbidragen finns i Stockholm och Malmö.
FotoJet---2024-09-05T144045.319

Ny funktion till Canons M-serie ger exklusiv struktur

Canon har en ny funktion som nu är tillgänglig för Colorado M-serien, kallad FLXture.
FLXture_small

Det här händer på Sign Print&Pack i Odense

Nu är det mindre än en månad kvar till vår mässa i Danmark.
FotoJet-(99)

Turnéposterspecial med Mander

I över 30 år har Mander skapat turnéposters till många av världens största artister och band. I den här artikeln berättar han om hur det går till när han färdigställer sina posters och hur han resonerar beroende på vilken tryckteknik som ska användas. 
m3

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922