Tryckfärger till livsmedelsförpackningar för flera marknader

PUBLICERAD: 28 januari 2019
UPPDATERAD: 28 januari
Hubergroups nya tryckfärger till livsmedelsförpackningar lever upp till standarder globalt.

Hubergroup introducerar nya tryckfärger i livsmedelssegmentet där kraven ser olika ut runt om i världen. Nu kan tryckerier nöja sig med att använda en enda tryckfärgsserie, anpassad till offsettryck av kartongförpackningar till livsmedel.

Tryckfärgstillverkaren Hubergroup har gått vidare i utvecklingen av sin MGM Natura-serie. Nu kan  företaget erbjuda en sorts tryckfärger som är godkända för att trycka kartongförpackningar till livsmedel. I ett pressmeddelande skriver Hubergroup att de därmed möter de allt mer strikta krav som  gäller vid tryck av livsmedelsförpackningar globalt. Enligt tillverkaren är kraven något som många offsettryckerier brottas med. De har fram tills nu varit tvungna att använda olika tryckfärger för olika marknader, byta tryckfärger i pressarna mellan jobben, samt lagerhålla en mängd olika tryckfärger i sina produktioner.

Företagets nya tryckfärger lever upp till standarder och förordningar globalt – bland annat EU:s förordningar för livsmedel samt riktlinjerna hos USA:s läkemedels- och livsmedelsmyndighet FDA.

Tryckfärgerna som är anpassade för arkmatade och offsettryckta livsmedelsförpackningar av kartongmaterial är en vidareutveckling på företagets färgsortiment MGM Natura. Kemisterna på Hubergroup upptäckte en metod för att införliva ett helt biokompatibelt råmaterial, och använda det på ett helt nytt sätt i den redan existerande formulan för MGM Natura. De nya tryckfärgerna som innefattar både processfärger och spotfärger började lanseras globalt i januari månad.

– Vi är glada över att kunna introducera denna innovativa tryckfärg för kartong, den säkraste tryckfärgen för förpackningar på marknaden, säger Taner Bicer, teknisk chef på Hubergroup.

 

Läs vidare

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Färska nyheter och försäljningar hos Plockmatic

När Plockmatic summerar årets Sign&Print Scandinavia så omfattar det flera maskinförsäljningar.
– Jag har inte hunnit räkna än, men det är ett gäng, säger Tommy Jönsson, försäljningschef på Plockmatic Sverige.
Plockmatic 1

Skärning med kollaborativa robotar

Automation med robotlösningar. Det står i fokus hos Zünd under Sign&Print Scandinavia.
– Vi vill få fler att inse att det är nästa steg i utvecklingen, säger Henrik Larsson Hedblom på Zünd Skandinavien.
Zund 2

Nyheterna duggar tätt hos Plockmatic

Det bjuds på ett smörgåsbord av produktnyheter i Plockmatics monter under Sign&Print Scandinavia, bland annat inom broschyrhäftesproduktion och automatiserade skärbord.
Plockmatic Tommy 1 webb

Senaste nytt

Vd-byte och produktnyheter hos Horizon

Horizon Nordic kom till Sign&Print-mässan inte bara med produktnyheter utan även med en ny vd vid rodret. Det som var sig likt var fokuset på efterbehandlings- och automationslösningar.
Horizon 4

Jako tryckeri flyttas – nya ägaren centraliserar

Jako tryckeri i halländska Torup ska stängas. I stället ska all verksamhet samlas tio mil bort hos ägaren Nilssons tryckeri i skånska Bjärnum utanför Hässleholm.
DSC_4406

Scandraft hjälper kunderna komma igång med DTF

Återförsäljaren Scandraft visade sitt utbud av material för bild- och dekorproduktion. Men man tryckte lite extra på sitt startkit för att komma igång med Direct to film-tryck på textil.
DSC_4449

Antalis trycker på gröna alternativ

Den grafiska branschen har en del att göra när det gäller klimatpåverkan. Det vill Antalis vara med och ändra på. I sin monter under Sign&Print-mässan var det mycket som kretsade kring hållbara materialval.
Antalis 2