Tryckfärger till livsmedelsförpackningar för flera marknader

Hubergroups nya tryckfärger till livsmedelsförpackningar lever upp till standarder globalt.

Hubergroup introducerar nya tryckfärger i livsmedelssegmentet där kraven ser olika ut runt om i världen. Nu kan tryckerier nöja sig med att använda en enda tryckfärgsserie, anpassad till offsettryck av kartongförpackningar till livsmedel.

Tryckfärgstillverkaren Hubergroup har gått vidare i utvecklingen av sin MGM Natura-serie. Nu kan  företaget erbjuda en sorts tryckfärger som är godkända för att trycka kartongförpackningar till livsmedel. I ett pressmeddelande skriver Hubergroup att de därmed möter de allt mer strikta krav som  gäller vid tryck av livsmedelsförpackningar globalt. Enligt tillverkaren är kraven något som många offsettryckerier brottas med. De har fram tills nu varit tvungna att använda olika tryckfärger för olika marknader, byta tryckfärger i pressarna mellan jobben, samt lagerhålla en mängd olika tryckfärger i sina produktioner.

Företagets nya tryckfärger lever upp till standarder och förordningar globalt – bland annat EU:s förordningar för livsmedel samt riktlinjerna hos USA:s läkemedels- och livsmedelsmyndighet FDA.

Tryckfärgerna som är anpassade för arkmatade och offsettryckta livsmedelsförpackningar av kartongmaterial är en vidareutveckling på företagets färgsortiment MGM Natura. Kemisterna på Hubergroup upptäckte en metod för att införliva ett helt biokompatibelt råmaterial, och använda det på ett helt nytt sätt i den redan existerande formulan för MGM Natura. De nya tryckfärgerna som innefattar både processfärger och spotfärger började lanseras globalt i januari månad.

– Vi är glada över att kunna introducera denna innovativa tryckfärg för kartong, den säkraste tryckfärgen för förpackningar på marknaden, säger Taner Bicer, teknisk chef på Hubergroup.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Världspremiär för Ricoh och Watkiss

Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.

Publicerat av: 

Säljer för 300 miljoner om året – men har inga egna direktkunder

På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.

Publicerat av: 

Världslanseringen kom på mässan

Canon släpper en ny serie flatbäddsskrivare för rigida material. Det handlar om Océ Arizona 1300 där man första gången valt att köra på led-härdningsteknik för att ytterligare öka produktiviteten. Besökarna på Sign&Print Scandinavia blir först i världen att se maskinen demonstreras live.

Publicerat av: