Rollsroller – från Karlstad till världen

PUBLICERAD: 29 januari 2019
UPPDATERAD: 29 januari
I över 20 år har Rollsroller i Karlstad producerat sina appliceringsbord. Göran Johansson är vd och upp­finnare och 9 000 bord har letat sig ut till 50 länder.

– Jag hade egentligen tänkt starta en svets- och montagefirma men av en tillfällighet så blev det en skyltfirma tillsammans med brorsan. Det var 1988 och i skyltindustrin har jag stannat kvar, berättar Göran Johansson som bakgrund till det som sedan blivit världsföretaget Rollsroller, med en global försäljning där över 98 procent går på export.

Men vägen fram till appliceringsbordet Rollsroller, där bord går på export varje dag, har inte varit spikrak.

– Den första prototypen, som jag byggde för eget bruk redan under hösten 1995, fungerade lika bra som en Rolls-Royce så den fick namnet Royce Roller. Sedan ändrade jag till Rollsroller och min patentbyrå kollade med bilföretaget om de hade invändningar. Efter nästan ett års funderande kom svaret – att det var okej för oss att använda namnet eftersom produkten är så långt ifrån bilindustrin. Knepigare blev det med vårt senaste varumärke ”Roll-X” som är en ”multi purpose applicator”, där klocktillverkaren Rolex stämde oss i rätten i Kanada – men de förlorade.

Göran Johanssons väg genom företagandet har varit fylld av att hitta möjligheter i den situation han står i. Han började, precis som sin far, karriären med pappersmaskiner, innan Reklamidé AB startades 1988. Efter några år stod han med ett dilemma. Reklamidé hade vuxit tack vare Görans andra patent ”EZ-System” som lanserades 1994 och hade börjat få stora order. Q8 Petroleum skulle ha nya skyltar med tajt tidsschema. Då ställde sig Göran och utvecklade det första monteringsbordet.

– Jag svetsade ihop ett bord som var 5,4 gånger 2 meter brett och lade en Forshaga linoleummatta på det. Från ett grannföretag fick jag tag i valsen och för att få rätt yttryck på valsen så satte jag in ventilfjädrar från en Volvo B20-motor, vilket skapade rätt tryck – cirka 2 kilo per kvadratcentimeter – vilket behövs för att häftämnet skall reagera med underlaget. Det gäller för övrigt för de flesta foliematerial än i dag.

Har flera patent

– Jag kom ju från pappersmaskinsindustrin, så det där med valsar och armar som rör sig var inget nytt. Att bygga maskiner fanns i kroppen från tiden när jag byggde mopeder, minibikes och senare även motorcyklar (ramar & styren till Harley Davidson). Jag märkte att det var när jag blev pressad och stressad över att hinna med leveranstider och större ordrar så blev det naturligt att fundera över idéer hur arbetet kunde förenklas. Hösten 1995 fick jag idén till mitt tredje patent. Det var en enkel idé, nämligen att sätta en vals som är rörlig i längdriktingen på ett stort bord.

Det blev till världens första planapplikator – Rollsroller.

Rollsroller med den överliggande traversen fick för tre år sedan sällskap av Roll-X med underliggande travers. Här monterar Jesper Lundkvist och David Jansson elektroniken.

– Just där och då var min enda tanke att det skulle bli en maskin som skulle hjälpa oss i vår egen skyltateljé. Det gällde att hinna med stora beställningar som vi fått tack vare vårt EZ System. Vi fick möjlighet att arbeta på ett helt annat sätt utan såpvatten, där dekorappliceringen kunde göras enklare och väldigt mycket snabbare, samtidigt som kvaliteten på folieappliceringen ökade.

I större skala

Där föddes tanken på att göra fler Rollsroller. Han jobbade vidare med konstruktionen och lämnade in en patentansökan 1996.

– Det fanns redan lite rutin på att lämna in patentansökningar eftersom mitt första godkända patent beviljades redan 1986 när jag arbetade inom pappersmaskinindustrin. Min andra patentansökning gällde EZ-systemet, så det var helt naturligt att försöka behålla Rollsroller patentet som en produkt i det då lilla företaget Reklamide AB. Patentet blev godkänt och vi kunde börja tillverka Rollsroller i större skala.

– I början arbetade vi parallellt med produktion av spännduksskylt och under 1997-98 avbröt vi skyltproduktionen var fjärde vecka för att istället producera Rollsrollermaskiner. Då var vi fem personer och jag hade ännu inte bestämt mig. Antingen skulle vi bli norra Europas största skyltföretag. Eller så skulle vi satsa på spännduksteknik, där vi också är skickliga. Eller också var det Rollsroller som skulle vara i fokus.

Bildade eget bolag

– Det slutade med att Rollsroller bröts ut och blev ett eget företag med ett eget affärskoncept och en internationell inriktning. Det bör nämnas att under 1998 så gjorde andra medarbetare på firman designförändringar som delvis finns kvar än i dag i våra premiummodeller. Min roll i arbetet blev att säkerställa en del tekniska konstruktionskrav, bland annat för att få en jämn belastning mellan golv och bordskonstruktionen.

Försäljningschef Per Wendel håller kontakt med återförsäljare i 50 länder.

I och med att Göran Johansson och hans team hela tiden också arbetar med egen skyltproduktion, så vet de vad en plan­applikator behöver prestera. Allt från hur traversen rör sig till hur man ska ändra arbetshöjd eller vinkla bordet för att arbeta bättre.

Att satsningen på Rollsroller AB var riktig, ser man genom att företaget nu har 40-talet anställda och omsätter runt 120 miljoner kronor med leveranser till över 50 länder. Det finns ingen större mässa i världen där inte Rollsroller är med. Även om det i Kina finns flera företag som gör kopior, så håller asiatiska marknaden på att bli den snabbast växande, efter att Europa, USA och Kanada lagts för företagets fötter. För att förse den nordamerikanska marknaden med leveranser så finns det sedan 2011 ett helägt dotterföretag i Toronto (egen hubb) med 600 kvadratmeter verksamhetsyta.

– Att besparingarna med Rollsroller är stora, bekräftas av tids- och materialstudier. En kund i USA berättar att jobb som tidigare tog en timme, nu monteras på tio minuter, säger Göran Johansson.

– En annan har mätt en tidsbesparing på 70 procent. Ytterligare en kund – i Nigeria där arbetslönen bara är en tjuga om dagen – pekar på svårigheten att få tag i kompetent arbetskraft och de höga materialkostnaderna när något blir fel. Det tar två, tre år att utbilda en person i manuell applicering. Med Rollsroller kan medarbetarna snabbare komma in i arbetet och mängden fel minskar. Kunden i Nigeria har för övrigt köpt ytterligare flera Rollsroller-maskiner, varav en till sin bror, som gör trafikskyltar i Sierra Leone.

Kopior finns

Men tillbaka till Sverige. Göran Johansson berättar att han äger företaget tillsammans med sin familj.

– Jag har aldrig haft något investmentbolag inne. Istället har tiden fått verka och sakta har vi kunnat växa med hjälp av egen kassa. I fjol kunde vi fira 30 år och att vi sedan starten levererat över 9 000 planapplikatorer (förmodligen ett nytt ord för den sargade Svenska Akademien). Trots att vi i dag har ett tiotal företag som gör kopior av Rollsroller, så räknar vi med att under de närmaste åren fortsätta att växa och öka den årliga produktionen av både Rollsroller och Roll-X maskiner. Det är egentligen en paradox att för tio år sedan, när vi hade 100 procent av marknaden, så producerade vi mindre än hälften så många maskiner om året som i dag.

– 2004 tänkte jag och min kollega Jørn Olsen att om vi från 1997 till 2003 kunnat sälja cirka 300 Rollsrollermaskiner bara i Sverige, så måste vi kunna sälja tio gånger så många i Tyskland och England. I oktober 2004 gjorde Jørn och jag den första versionen av ett affärskoncept och en distributörsprislista. Sedan började vi leta återförsäljare. Vi tittade speciellt på de som säljer foliematerial och maskiner till skyltindustrin, där utvalda återförsäljare skulle kunna ha Rollsroller som en kompletterande produkt. Och det är en strategi som hållit.

Bygger från grunden

Men en ökad produktion kräver också mer plats. Hall efter hall har byggts till i utkanten av Karlstad, där företaget äger ett halvt kvarter med 5 000 kvadratmeter verksamhetsyta. När Sign&Print är på besök, hälsar vi på medarbetare som delar Görans passion för maskiner och skyltar. Här svetsas, borras, sågas och monteras samt packas det. Det mesta byggs från grunden i de egna lokalerna.

Tanken är att kunna öka produktionen och kanske bli fler medarbetare, även i andra länder dit företaget levererar. Lokalerna har utökats och anpassats så att flera olika modeller av planapplikatorer kan produceras parallellt. Rollsroller har sin RRTS-avdelning (RollsRoller Technical Service) som är en specialgrupp som sköter support, tillbehör och reservdelar samt service och installationer i hela världen. RRTS ansvarar även för produktutveckling och produktion av specialmaskiner och kundanpassningar.

Tillsatt ny vd

Den senaste organisationsförändringen är att RollsRoller AB utsett en ny vd, Christian Ogenvall, så att Göran Johansson åter frigjorts till verksamhetsutveckling. Det var just detta som på 90-talet var hans passion, innan rollen som företagsledare krävde alltmer administrativt fokus. Göran Johanssons två söner Christian och Marcus och lillasyster Maria tar också en alltmer aktiv del i driften.

– Det har varit en lång och intressant – periodvis svår – resa under mina 30 år inom skylt och grafisk industri. Jag kan konstatera att av mina hittills sex patentansökningar (det kommer fler) så har fyra blivit beviljade patent, varav två har blivit stora försäljningssuccéer. Produktionsmetoden för Rollsroller har till och med blivit en global försäljningsframgång.

Rollsrollers grundare Göran Johansson tillsammans med försäljningschefen Per Wendel.

– Som upphovsman för planapplikatorn så är det inte utan viss tillfredställelse och stolthet jag konstaterar att våra Rollsroller och Roll-X maskiner faktiskt är på väg att förändra en global industridisciplin.

– När jag nu är tillbaka i ett mer strategiskt ledarskap, med en budget på över 120 miljoner, så känner jag samma nerv som på tiden då jag jobbade med teknikutveckling, säger Göran Johansson.

I dag är han åter med ute på mässor och har kommit närmare kunderna, utöver att fundera över vidareutveckling av produkterna.

– När vår försäljningschef Per Wendel får en fin order och gör ”high five” i kontorslandskapet så känner jag: Ja, där satt vårt affärskoncept – och hjärtat slår ett slag extra. Affärsutvecklingen tillgodoser mitt behov av att göra saker bättre. Inte kanske alltid den bästa vägen, men vi kommer i alla fall framåt, avslutar Göran Johansson.

Fotnot: Rollsroller ställer ut på Skandinaviens största grafiska mässa, Sign&Print Scandinavia, 5-7 februari.

Läs vidare

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

De ska leverera skyltar åt allmännyttan

Allmännyttans inköpsfunktion, HBV, har skrivit ramavtal med fyra företag för leverans av utomhus- och inomhusskyltar till sina medlemmar hos Sveriges allmännyttiga bostadsbolag. Här är vinnarna!

1731077484687

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Elegant grafisk design präglar Lumenes julkalender

Söker man fräsch och visuellt tilltalande elegans med nordlig anda hittar man det i Lumenes adventskalender med skönhetsprodukter, designad och tillverkad tillsammans av Lumene, Metsä Board och förpackningskonverteraren Van Genechten Packaging.

lumene

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150