Skylten – det första du ser

PUBLICERAD: 29 januari 2019
UPPDATERAD: 29 januari
Mireille Hedlund och Elisabeth Hedlund driver Signet, som tar fram komplexa aluminiumprofiler som säljs till återförsäljare i hela världen.

– Skylten är det första du ser när du kommer till ett hus eller ett företag. Därför är det viktigt att den ger ett perfekt och gediget intryck, säger Elisabeth Hedlund på Signet, som fortsatt valt att låta tillverka alla sina skyltsystem hos nordiska experter på aluminium.

Magnetiska skyltar är populära, eftersom det är så otroligt lätt att lägga till, flytta och plocka bort delar av skylten.

Signet, som bara arbetar genom återförsäljare, vill på det sättet vara säkra på att leverera en kvalitetsprodukt.

– Vår bakgrund är inom måleri och sprutlackering. Det var så vi kom i kontakt med skyltbranschen. Sedan början av 1990-talet konstruerar vi våra egna gjutverktyg och får gjutet hos Sapa i Sverige och Hydro i Norge – båda två stora företag som garanterar en mycket hög och stabil kvalitet.

Tillverkar i Skandinavien

Konceptet har varit framgångsrikt och i dag har Signet tusentals återförsäljare i ett stort antal länder. Senast ut är Australien, som ju har betydligt kortare till kinesiska lågprisproducenter, men ändå väljer att hämta sina produkter från Signet i Sverige.

– När vi är på mässor i Dubai och berättar att vi är svenskar och att allt är tillverkat i Skandinavien, så möts vi med stor respekt, säger Elisabeth Hedlund, som driver bolaget tillsammans med dottern Mireille.

Jagar fler återförsäljare

En annan dotter har startat ett dotterbolag i San Diego. Det finns inte många länder i världen som inte har återförsäljare för Signet. Ändå är företaget ständigt på jakt efter fler och de pekar på enkelheten i att exportera över hela jordklotet.

Aluminiumprofilerna kräver precisionsarbete och är tillverkade av specialister i Sverige, Norge och Finland. De säljs i 2,9 meters längder till återförsäljarna.

– Vi beställer alla våra profiler i längder på 2,9 meter. Då kan de läggas i en låda och få plats på en tre meter lång lastpall. Det är en längd som hanteras som standard av fraktbolagen, berättar Mireille Hedlund och förklarar därmed att de är speciellt stora i Frankrike och Norge, även om resten av Europa – inklusive Sverige – har ett antal återförsäljare.

– Men vi är alltid öppna för fler som vill sälja våra produkter. Vi har ju ingen direktförsäljning, så vi är helt beroende av att skylttillverkarna väljer våra skyltsystem i sin vardag, avslutar Mireille Hedlund.

Fotnot: Signet ställer ut på Sign&Print Scandinavia 2019, 5-7 februari. Mässan är gratis att besöka.

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Hårdvara är kärnan hos nystartade Signcore

Samma dag som Fespa öppnade gick Signcoms vd Robert Nyblom ut med att han driver vidare maskinverksamheten i ett nytt bolag. Sedan dess har bitarna fallit på plats och vägen framåt är solklar.
Signcore 3

V-Tab har gått i konkurs

Tryckerikoncernen V-Tab har gått i konkurs. 150 anställda är berörda.
FotoJet-(64)

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm