Skylten – det första du ser

PUBLICERAD: 29 januari 2019
UPPDATERAD: 29 januari
Mireille Hedlund och Elisabeth Hedlund driver Signet, som tar fram komplexa aluminiumprofiler som säljs till återförsäljare i hela världen.

– Skylten är det första du ser när du kommer till ett hus eller ett företag. Därför är det viktigt att den ger ett perfekt och gediget intryck, säger Elisabeth Hedlund på Signet, som fortsatt valt att låta tillverka alla sina skyltsystem hos nordiska experter på aluminium.

Magnetiska skyltar är populära, eftersom det är så otroligt lätt att lägga till, flytta och plocka bort delar av skylten.

Signet, som bara arbetar genom återförsäljare, vill på det sättet vara säkra på att leverera en kvalitetsprodukt.

– Vår bakgrund är inom måleri och sprutlackering. Det var så vi kom i kontakt med skyltbranschen. Sedan början av 1990-talet konstruerar vi våra egna gjutverktyg och får gjutet hos Sapa i Sverige och Hydro i Norge – båda två stora företag som garanterar en mycket hög och stabil kvalitet.

Tillverkar i Skandinavien

Konceptet har varit framgångsrikt och i dag har Signet tusentals återförsäljare i ett stort antal länder. Senast ut är Australien, som ju har betydligt kortare till kinesiska lågprisproducenter, men ändå väljer att hämta sina produkter från Signet i Sverige.

– När vi är på mässor i Dubai och berättar att vi är svenskar och att allt är tillverkat i Skandinavien, så möts vi med stor respekt, säger Elisabeth Hedlund, som driver bolaget tillsammans med dottern Mireille.

Jagar fler återförsäljare

En annan dotter har startat ett dotterbolag i San Diego. Det finns inte många länder i världen som inte har återförsäljare för Signet. Ändå är företaget ständigt på jakt efter fler och de pekar på enkelheten i att exportera över hela jordklotet.

Aluminiumprofilerna kräver precisionsarbete och är tillverkade av specialister i Sverige, Norge och Finland. De säljs i 2,9 meters längder till återförsäljarna.

– Vi beställer alla våra profiler i längder på 2,9 meter. Då kan de läggas i en låda och få plats på en tre meter lång lastpall. Det är en längd som hanteras som standard av fraktbolagen, berättar Mireille Hedlund och förklarar därmed att de är speciellt stora i Frankrike och Norge, även om resten av Europa – inklusive Sverige – har ett antal återförsäljare.

– Men vi är alltid öppna för fler som vill sälja våra produkter. Vi har ju ingen direktförsäljning, så vi är helt beroende av att skylttillverkarna väljer våra skyltsystem i sin vardag, avslutar Mireille Hedlund.

Fotnot: Signet ställer ut på Sign&Print Scandinavia 2019, 5-7 februari. Mässan är gratis att besöka.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Snabba beslut och starka relationer bygger Tryckcentrum

Nätverksbyggande, en gnutta tur och modet att fatta många beslut. Det är några av ingredienserna som fått Tryckcentrum i Blekinge att på bara tolv år närma sig 50 miljoner i omsättning. När Sign&Print kommer på besök pågår tryckeriets nätverksdag med 420 besökare, 173 företag och 33 utställare.
DSC_7132

Det blåser kring Canons nya tillval för flatbäddsskrivare

Kunder med nuvarande Canon Arizona 1300-serien kan uppgradera sin skrivare till den senaste FLXflow-teknikversionen, inklusive tillvalsfunktionerna Float och Instant Switch.
Arizona-1300-FLXflow_Hero1

Senaste nytt

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation. Som ett första steg kommer enheten samla in och återtillverka använda tonerkassetter till nya produkter.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194