Haikom sjösätts med ny kalkylmotor

Hans Öberg, säljchef på Primotek vid Xerox-maskinen Iridesse som också kommer med till mässan.

Primotek introducerar den första fasen av nya HaiKom 3.0 på Sign&Print Scandinavia.

– Med HaiKom 3.0 tar vi steget fullt ut i satsningen på att komplettera e-handelslösningen med den nya MIS-modulen, säger Hans Öberg, säljchef på Primotek.

Haikom 3.0 blir komplett under 2019.

Marknadsportalen Haikom är en e-handelslösning och ett helautomatiskt flöde för bland annat order, prepress, produktion, leverans och fakturering. På Sign&Print Scandinavia, 5-7 februari, kommer återförsäljaren Primotek att demonstrera första steget i en helt ny version av programvaran – Haikom 3.0.

Ny kalkylmotor

Hans Öberg på Primotek säger att den första fasen innefattar en ny kalkylmotor som klarar av tryckteknikerna digitaltryck, offset, inkjet och storformatstryck.

– Vi lanserar nya MIS-modulen i tre faser. Den första sker nu på Sign&Print-mässan och inkluderar offert, kalkyl, order, produktionsstyrning och transportbokning.

Adderar helhetslösning

Haikom 3.0 får fler tilläggsmoduler senare i år.

– De efterföljande faserna kommer ske successivt under året där vi adderar efterkalkyl, planering och fakturering (idag exporteras orderdata till exempelvis Fortnox eller Visma) och kommer ge våra kunder en helhetslösning där all aktivitet från första offert vidare till produktion, transportbokning och fakturering sker i samma gränssnitt.

Hans Öberg säger att fler säljkanaler, kortare ledtider och lägre marginaler är något som de flesta tryckerier känner av i dag.

– Haikom sparar tid genom automatisering, skapar kontroll genom att samla order, tryck och filarkivering på samma ställe. Vi hjälper även våra kunder att på ett smidigt sätt flytta moment till kunden, säger Öberg och förtydligar att det till exempel kan vara att låta kunden skicka in tryckfilen direkt in i jobbet efter godkänd offert.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafiska Företagen tar strid med reformpaket

Grafiska Företagen, Citymail och 21 Grams som ingår i initiativet Arena för framtidens distribution fortsätter med svidande kritik mot statliga Postnord som de menar utnyttjar sin dominerande ställning och motarbetar en sund konkurrens. Fem politiska reformförslag har lagts fram för att begränsa Postnords ställning på produktions- och distributionsmarknaden.

Publicerat av: