När stora företag 
ska göra original

– Bytet av verktyg till Chili Publisher har gjort det enklare för kunderna att visualisera original direkt i ett gränssnitt på i webbläsaren. Bland annat finns möjligheten att visualisera i 3D. Det vill vi använda för att arbeta tajtare med bolagen inom vår koncern, särskilt för att förenkla inom förpackningsproduktionen, säger Shai Apeloig.

Mäklare, butikskedjor och myndigheter är exempel på företag där typografiskt okunniga förväntas göra original till annonser, trycksaker, banners och webbpublicering. Förutom att de saknar kunskap, så har de sällan Indesign eller andra hjälpmedel. Då finns det bara en lösning och det är mallade webbdokument.

Redan 2001 började Göteborgstryckeriet, i det fristående bolaget Mediacreator, skapa ett verktyg där man över internet kunde skriva in namn och adressuppgifter och få visitkort och annat kontorstryck i enlighet med företagets designmanual. Det utvecklades sedan till en webbaserad plattform som kunde utnyttjas för bland annat mäklartjänster. Där kunde mäklarna själva lägga in bilder och texter och sedan se pdf korrektur utan att någon annan varit involverad i skapandet.

Efterfrågan på den här typen av mallade dokument har vuxit och blivit alltmer krävande. Numera erbjuder Mediacreator sina kunder möjligheten att göra många typer av original i skräddarsydda mallar i en webbläsare.

– Vi har vuxit med kundernas behov. Det har bland annat handlat om att allt fler kunder ska kunna vara inne i systemet samtidigt och arbeta med allt mer komplexa dokument, berättar Shai Apeloig, som varit med från starten och i dag leder Mediacreators operativa arbete.

Webbgränssnitt intuitivt

Det är naturligtvis alltid en utmaning att be användare utföra grafisk produktion när de varken har kunskap, utbildning eller några programvaror för att göra det. Gör man då i ordning en lösning som nås via ett lösenord i ett webbgränssnitt, så är det viktigt att det också är intuitivt. Det måste gå att snabbt nå ett snyggt resultat, samtidigt som lösningen är tidseffektiv.

– Tidigare arbetade vi med programvaran Arbortext Publishing Engine. Ett kompetent program som vi fortfarande använder för “blackbox-lösningar” såsom katalogproduktion, där texter, bilder och priser automatiskt hämtas från olika kunddatabaser. En skillnad med Arbortext Publishing Engine är att det inte har en Wysiwyg funktion – alltså att man direkt ser förändringar på skärmen. Istället gör man val av text och bild i ett formulär som skickas till vår server, som returnerar en PDF för närmare granskning. Detta ger en stor belastning på vår server vid peak time. Vi sökte därför efter ett mer intuitivt system.

 

– Ett sådant hittade på Drupa 2012. Det var hos ett belgiskt företag vid namn Chili Publish. Vi hade inte hört talas om det tidigare, men fann allt vi sökte efter. De var visserligen ett litet företag, men vi skrev kontrakt redan då. För att förstå vad Mediacreator blev entusiastiska över, är det viktigt att förstå hur de arbetar. Mediacreators utvecklare kopplar ihop många olika databaser med de original som deras kunder producerar. Mediacreator gör också ett eget webbgränssnitt för varje mall, där de lätt ser de möjligheter de har – till exempel att flytta text inom en viss yta, att kunna lägga till ett pris på en bestämd plats eller att ändra en adress.

Här visas arbete med en flersidig folder för ett svenskt universitet. Med hjälp av obligatoriska val hjälps användaren att lägga in ett genomarbetat material.

Fristående motor

För att Mediacreator ska fungera, så behöver plattformen en motor som gör den grafiska bearbetningen i bakgrunden. Där används Chili Publish, som dock inte kan existera fristående utan behöver kopplas in i ett system för att kunna användas såsom Mediacreator gör med mallar för olika typer av dokument.

Det Mediacreator fastnade för var bland annat:

• WYSIWYG – realtime preview och möjlighet att direkt skriva in och flytta objekt inom givna ramar.

• Relativt enkel att komma igång med för grafisk personal, samtidigt som det uppmuntrar till att anpassa och göra specialskript för olika funktioner.

• Chili fokuserar på att utveckla kärnprodukten och vill inte låsa in sina kunder i ett färdigt system. Istället erbjuder de ett API, som underlättar för oss att göra egna lösningar.

• Chili är en Cloud lösning, som går att skala upp. Ingen installation krävs hos kunderna.

• Indesign (och numera Illustrator) plugin och möjligheten att konvertera dokument fram och tillbaka.

• Chili har en lösning för variabel mallstorlek som passar både traditionella och digitala annonser.

 

Kunden får alltså full wysiwyg och ser rätt typografi och bilder i realtid i sin webbläsare. Först när jobbet är klart, sparas det på Mediacreators server. Om du ska jämföra Mediacreators lösning med Indesign, så kan man säga att Mediacreator ger dig de färdiga mallar du behöver via en webbläsare, och de ser till att den varumärkets riktlinjer bibehålls. Dessutom kopplar Mediacreator till de databaser där du ska hämta respektive lämna din information. Slutligen behöver du inte annat än en webbläsare – inga andra program – för att skapa original.

Blir mindre programmering

Shai Apeloig berättar att utvecklingsarbetet hos Mediacreator har kortats mycket sedan företaget gick över till Chili Publish. Tidigare fick medarbetare med kompetens inom programmering skriva avancerad programkod för att tillgodose önskemål från kunderna om komplexitet i mallarna. I Chili använder Mediacreator istället en del inbyggd funktionalitet. Dessutom kan Indesign-dokument konverteras in, så man kan utgå direkt från kundens original.

Shai Apeloig, har varit med från starten och leder i dag Mediacreators operativa arbete.

– Sedan utnyttjar vi möjligheten i Chili att skapa begränsningar för vilka delar och på vilka sätt användaren får redigera dokumentet. För de flesta projekt och mallar krävs också att vi programmerar ytterligare funktioner i dokumentet vilket vi har friheten att göra med hjälp av Chilis API.

Chili har även ett eget användargränssnitt med arbetspaneler som Mediacreator har valt att inte visa för sina användare eftersom dessa tenderar att passa bättre för grafiker än för den typ av grafiskt oerfarna som Mediacreator oftast arbetar med. Istället har de med hjälp av API byggt ett eget gränssnitt som är unikt för respektive kund.

– Tiden det tar för oss att skapa mallar har, som sagts förkortats väsentligt, eftersom vi nu kan konvertera dokumentet direkt till Chili och inte längre behöver programmera alla element från början.

– Chili har ett API som de är stolta över. De ger dig alltså verktygslådan att skapa och du har API:et, som är väldigt utbyggt. Så du kan manipulera dokument och i detalj styra saker. Det innebär att du kan bygga din egen applikation av Chili.

Byggde eget gränssnitt

Lösning för butiksskyltning för XL Bygg. Efter att användaren valt ett antal produkter i Mediacreators DAM/PIM modul, kan texter, bilder och priser automatiskt läggas in i dokumentet. Grundlayouten och element som logotyp och typsnitt är fastställda och kan inte ändras. Texter och val görs i en särskild panel till höger om dokumentet. Bilden och texten kan layoutas fritt inom vissa gränser och man kan välja om priset ska visas framför eller bakom bilden. Detta ger användaren en frihet att utforma skylten utifrån produkten och samtidigt ha full kontroll om att informationen är korrekt.

Shai Apeloig säger att API:et möjliggjorde för dem att bygga ett eget gränssnitt, som var anpassat för deras typ av användare och kunder. Han beskriver det som att Chili tillät dem att både äta kakan och att ha den kvar.

– I vårt standardgränssnitt mot Chili så har vi valt att dela upp större dokument i enskilda sidmallar. Detta möjliggör för oss att skapa ett visst antal sidmallar och sedan kombinera dessa i ett stort antal variationer.

Det senaste är att Chili Publish även kan importera dokument som är framställda i Illustrator. Det öppnar för att göra lösningar till förpackningsbranschen, där Göteborgstryckeriet på senare år vuxit sig allt starkare.

– Många gånger ska en innehållsförteckning justeras eller en kampanjmärkning läggas till på förpackningen. Allt detta, samt språkändringar, kommer kanske framöver att kunna göras av kunderna själva, utan att de behöver gå vägen via en reklambyrå eller konsult, spekulerar Shai Apeloig.

Fler användningsområden

Förutom förpackningsmöjligheterna ser Mediacreator fram emot att Chili nu också ska kunna användas för banners och digital skyltning. Detta markeras genom att Chili numera kallar sitt verktyg för Universal Graphical Engine. Chili tillåter redan dynamisk storlek i systemet. Och det är ju något som också är bra för banners.

– Chili har varit ett viktigt val av teknologi för oss. Vi tänker fortsätta erbjuda vår standardimplementation av Chili för olika branscher och vertikaler. Samtidigt ser vi ett växande behov av kundanpassade speciallösningar, där Chili blir en viktig komponent. Vi kommer till exempel att arbeta tajtare med bolagen inom vår koncern, för att hjälpa dem med att automatisera och förenkla sina processer. Där kommer Chili att spela en nyckelroll, avslutar Shai Apeloig.

Chili Publish ställer ut på Sign&Print Scandinavia 2019, 5-7 februari.

 

Om Mediacreator:

Mediacreator utvecklar en plattform som effektiviserar produktionsprocesser för marknadsförings- och kommunikationsmaterial. För organisationer som är geografiskt spridda med t.ex. flera kontor, återförsäljare, butiker och franchisetagare, är Mediacreators plattform ett bra verktyg, då materialet kan lokalanpassas med bibehållen kontroll av hur den grafiska profilen presenteras.
Mediacreators plattform innehåller ett antal moduler:
• Brand & Marketing Portal
• Brand & Marketing Shop
• DAM/PIM
• Dynamic Templates

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Allvarlig olycka i Kina påverkar priset på tryckfärger globalt

I slutet av mars inträffade en allvarlig olycka vid kemikalieföretaget Jiangsu Tianjiayi Chemical i Kina. Förutom de många omkomna och skadade i olyckan har det också en allvarlig inverkan på den globala råvarukedjan, inklusive material som används i uv-tryckfärger, skriver Flint Group i ett pressmeddelande.

Publicerat av: 

Umeåtryckeri ska modernisera

NRA Repro har mycket på sin att göra-lista. I det korta perspektivet ska de ställa om till mer rationella arbetsflöden för att möta efterfrågan på små serier och snabba leveranser. På några års sikt planeras flytt till nybyggda lokaler som ska öppna upp för ett mer lean-inspirerat produktionsflöde.

Publicerat av: 

Plockmatic släpper vattenbaserat lackverk

Plockmatic Industrial fortsätter utvecklingsresan med Argos Solutions och presenterar en vattenbaserad lösning speciellt utvecklad för lackning av digitaltryckta förpackningar.
– Jag vet att intresset kommer att vara stort även från andra områden, då vi här har en miljövänlig och kostnadseffektiv lösning, säger Tommy Segelberg, ansvarig för Plockmatic Industrial.

Publicerat av: