Portarna öppnar till Sign&Print Scandinavia 2019 (5-7 februari) på Kistamässan. Vi tar ett förhandssnack med mässansvarige Peter Ollén.
Hur känns det inför mässan?
– Intresset är på topp. Vi har fler förhandsanmälda jämfört med för två år sedan – och det är verkligen också ett bredare program och utställning som möter besökarna. Allt från kläder för screentryck till robotar som kan ge värdefull hjälp i produktionen.
Har du lite så-blir-mässan-i-siffror att dela med dig av?
– Vi har blivit bortskämda med att ha en full hall – och denna mässan är inget undantag. Vi räknar också med över 3 000 besökare. Det är dubbelt så mycket som mässorna i de andra nordiska länderna.
Om du måste framhålla max tre höjdpunkter på mässan. Vad säger du då?
– Ta chansen att titta på maskiner som är i full produktion. Den chansen ges sällan. Och sedan är det ett brett seminarieprogram. Läs det innan du kommer, så att du prickar in något av det som du har nytta av. Slutligen skulle jag ge rådet att ge dig tid. Vi har öppet från 09.00 till 17.00 alla tre dagar. Ta chansen att verkligen fördjupa dig. Tänk hur krångligt motsvarande besök hos alla leverantörer skulle vara.
Det var två år sedan sist. Kommer utställare och besökare känna igen sig på mässan?
– Samtidigt som vissa saker är sig likt, så vill vi alltid tillföra något. Nu har vi fått två robotingenjörer att vara med och visa två olika typer av robotar – och svara på frågor. Vi har också taggat upp car wrapping-tävlingen och har nu en lastbil som ska kläs i en riktigt häftig folie. Och flera leverantörer har lovat att det blir världspremiärer under Sign& Print Scandinavia. Det berättar om mässans internationella betydelse.
Vad hoppas du att utställare och besökare tar med sig för intryck från mässan?
– Vardagen är ofta tuff för tryckare och skyltproducenter. Då gäller det att investera rätt och ha bra samarbetspartner. Min förhoppning är att de här tre dagarna ska ge många nya möten – som ska kunna vara många år framöver.