Digital signage kan förstärka budskap

PUBLICERAD: 6 februari 2019
UPPDATERAD: 6 februari

– Vi står inför ett decennium där tryckt och digitalt kommer fungera tillsammans i en fysisk miljö, säger Brandfactorys affärsutvecklingschef Olof Björn.

Olof Björn, utvecklade sin ståndpunkt om kombinationen tryck och digital signage under Brandfactorys föreläsning på Sign&Print Scandinavia:

– Ser man till den yngre generationen så vänder de sig mycket till mobilen. Genom att ta de digitala ytorna in i butiken så skapar man en igenkänningsfaktor, säger Olof Björn.

Brandfactory har använt sig av digital signage, alltså digitala skärmar inomhus- och utomhus, för att nå ut med sina kunders budskap. Ett exempel som företaget visade upp under mässan är ett hjälpmedel för hockeyspelare när de ska köpa en ny hockeyklubba.

– Genom att ha digitala skärmar kan man skapa guider. Med hjälp av en skärm kan man i butiken mäta vilken sorts klubba du ska ha, baserat på dina personliga egenskaper. Förutom detta så avslöjar skärmen även vilken hockeystjärna som har just den klubban, säger Jesper Holmström, creative director.

Med digital signage kan ett företags marknadsavdelning äga en kampanj på ett helt nytt sätt, menar Brandfactory. När innehållet är digitalt har de möjlighet att styra vad som ska synas och när, ute i de fysiska butikerna.

– Något som är relevant i en butik i Lund, kanske inte är intressant i Kiruna. Marknadsavdelningen kan på så sätt styra hur kommunikationen ska se ut vid olika tidpunkter på dygnet. När en produkt är slut i en butik kan den direkt plockas bort från skärmen, så att endast relevant innehåll syns för just den butiken.

Men digital signage är enligt företaget inte alltid användbart.

– Skulle du arbeta med bara digitala ytor så kan det bli en förvirrad upplevelse, säger Olof Björn när han får frågan om man inte enbart kan ha digitala skärmar.

– Vissa saker är självklart enklare i tryck. Det blir däremot interaktivt när det är digitalt. Mycket av digital signage innebär stora investeringar. Så det är en avvägning vad man ska satsa på, avslutar Olof Björn.

Läs vidare

Tålig och vattenavvisande kartong för utomhusskyltning

Papyrus senaste nyhet i sortimentet är en displayboard för skyltning som alltid vinner över vädrets makter, enligt leverantören.
FotoJet (36)

Byter till nattskift efter skyhöga elpriser

De skenande elpriserna i södra Sverige är en tuff utmaning för många företag. När Scandexpo i Höör såg kostnaderna rusa ställde man snabbt om från dag- till nattskift.
Scandexpo

Profilföretag ger helhet med print och montage

När en enda storformatsskrivare står för allt skylt- och dekortryck krävs en slitvarg till maskin som går att lita på alla dagar i veckan. Stockholmsföretaget PSS har funnit sin och på köpet fick de mersmak att printa med vitt bläck.
PSS2

Först med planprinter: ”Tidsvinsten är enorm”

Level 10 i Västra Frölunda är först i Sverige med att installera en ny planprinter som ska få dem att växa på skyltsidan. Arbetstiden för de två skyltmakarna i huset kapas nu rejält.
Niclas

Senaste nytt

Stockholmstryckeri växlar upp

US-AB lägger i en högre växel med ett fullutrustat broschyrhäftsystem från Plockmatic och satsar samtidigt på att bredda erbjudandet med en e-handelsplattform för profiltrycksaker.
Usab3

Vinnarna klara i folietävling

Den årliga Hexis-fototävlingen fick in fler än 450 bidrag. Nu har vinnarna utsetts.
Hexis_collage_1

Spandex satsar på pvc-fri folie

Med målet att det ska vara precis lika enkelt och billigt att välja pvc-fria som traditionella folier så lanserade Spandex i dagarna sin nya serie print- och skärfolier, ImagePerfect EverGreen.
Screenshot 2022-12-07 at 12.01.51

Servicefokus och försäljningsrekord i sikte

Återförsäljaren KA Olsson & Gems ser ut att stänga verksamhetsåret med de bästa försäljningssiffrorna någonsin, enligt försäljningschefen Emil Gillmor. Förklaringen beror delvis på ett uppsving på dekor­sidan. Samtidigt vässas produktportföljen ytterligare med fler nyheter för bilfolierare.
emil