Digital signage kan förstärka budskap

PUBLICERAD: 6 februari 2019
UPPDATERAD: 6 februari

– Vi står inför ett decennium där tryckt och digitalt kommer fungera tillsammans i en fysisk miljö, säger Brandfactorys affärsutvecklingschef Olof Björn.

Olof Björn, utvecklade sin ståndpunkt om kombinationen tryck och digital signage under Brandfactorys föreläsning på Sign&Print Scandinavia:

– Ser man till den yngre generationen så vänder de sig mycket till mobilen. Genom att ta de digitala ytorna in i butiken så skapar man en igenkänningsfaktor, säger Olof Björn.

Brandfactory har använt sig av digital signage, alltså digitala skärmar inomhus- och utomhus, för att nå ut med sina kunders budskap. Ett exempel som företaget visade upp under mässan är ett hjälpmedel för hockeyspelare när de ska köpa en ny hockeyklubba.

– Genom att ha digitala skärmar kan man skapa guider. Med hjälp av en skärm kan man i butiken mäta vilken sorts klubba du ska ha, baserat på dina personliga egenskaper. Förutom detta så avslöjar skärmen även vilken hockeystjärna som har just den klubban, säger Jesper Holmström, creative director.

Med digital signage kan ett företags marknadsavdelning äga en kampanj på ett helt nytt sätt, menar Brandfactory. När innehållet är digitalt har de möjlighet att styra vad som ska synas och när, ute i de fysiska butikerna.

– Något som är relevant i en butik i Lund, kanske inte är intressant i Kiruna. Marknadsavdelningen kan på så sätt styra hur kommunikationen ska se ut vid olika tidpunkter på dygnet. När en produkt är slut i en butik kan den direkt plockas bort från skärmen, så att endast relevant innehåll syns för just den butiken.

Men digital signage är enligt företaget inte alltid användbart.

– Skulle du arbeta med bara digitala ytor så kan det bli en förvirrad upplevelse, säger Olof Björn när han får frågan om man inte enbart kan ha digitala skärmar.

– Vissa saker är självklart enklare i tryck. Det blir däremot interaktivt när det är digitalt. Mycket av digital signage innebär stora investeringar. Så det är en avvägning vad man ska satsa på, avslutar Olof Björn.

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Landa Printing överraskade stort på Drupas presskonferens

Med överraskande försäljningssiffror och presentationen av två nya tryckmaskiner var Landa en av de stora överraskningarna på Pre-Drupa Press Briefing i Düsseldorf i slutet av mars. Sign&Print var där.
Landa_01

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5