Digital signage kan förstärka budskap

PUBLICERAD: 6 februari 2019
UPPDATERAD: 6 februari

– Vi står inför ett decennium där tryckt och digitalt kommer fungera tillsammans i en fysisk miljö, säger Brandfactorys affärsutvecklingschef Olof Björn.

Olof Björn, utvecklade sin ståndpunkt om kombinationen tryck och digital signage under Brandfactorys föreläsning på Sign&Print Scandinavia:

– Ser man till den yngre generationen så vänder de sig mycket till mobilen. Genom att ta de digitala ytorna in i butiken så skapar man en igenkänningsfaktor, säger Olof Björn.

Brandfactory har använt sig av digital signage, alltså digitala skärmar inomhus- och utomhus, för att nå ut med sina kunders budskap. Ett exempel som företaget visade upp under mässan är ett hjälpmedel för hockeyspelare när de ska köpa en ny hockeyklubba.

– Genom att ha digitala skärmar kan man skapa guider. Med hjälp av en skärm kan man i butiken mäta vilken sorts klubba du ska ha, baserat på dina personliga egenskaper. Förutom detta så avslöjar skärmen även vilken hockeystjärna som har just den klubban, säger Jesper Holmström, creative director.

Med digital signage kan ett företags marknadsavdelning äga en kampanj på ett helt nytt sätt, menar Brandfactory. När innehållet är digitalt har de möjlighet att styra vad som ska synas och när, ute i de fysiska butikerna.

– Något som är relevant i en butik i Lund, kanske inte är intressant i Kiruna. Marknadsavdelningen kan på så sätt styra hur kommunikationen ska se ut vid olika tidpunkter på dygnet. När en produkt är slut i en butik kan den direkt plockas bort från skärmen, så att endast relevant innehåll syns för just den butiken.

Men digital signage är enligt företaget inte alltid användbart.

– Skulle du arbeta med bara digitala ytor så kan det bli en förvirrad upplevelse, säger Olof Björn när han får frågan om man inte enbart kan ha digitala skärmar.

– Vissa saker är självklart enklare i tryck. Det blir däremot interaktivt när det är digitalt. Mycket av digital signage innebär stora investeringar. Så det är en avvägning vad man ska satsa på, avslutar Olof Björn.

Läs vidare

Flygande start för Epsons etikettsatsning

Epson har tillverkat etikettpressar i över ett decennium, men i Norden har företagets fokus varit mer på traditionellt tryck. Tills nu. För ungefär ett år sedan gjordes en etikettsatsning även här i norr.
Epson-1-1024x683

Vinnarna i Packnorth Award 2024 prisas

11 glada pristagare kunde hämta hem ära, diplom, champagne och blommor.
IMGL5166

Festlig inledning på Scanpack för Konica Minolta

Scanpack hade bara haft öppet en timme när Konica Minolta korkade upp bubblet. Detta för att fira försäljningen av en etikettpress tillsammans med köparen, Knut Lundéns Tryckeri.
Konica-1-1024x683

Nu öppnar Scanpack dörrarna

I år firar Scanpack 60 år. Vi tog ett snabbt möte med Monika Ölund, affärsansvarig för mässan, för att få en aktuell statusrapport.
monika_olund_1920x1280

Senaste nytt

Mark Andys nya digitalpress ska sätta ny industristandard

Mark Andy lanserar nu en digital etikettpress, Digital Series HD HighSpeed 1200. Den sätter en ny industristandard säger man och pekar på att den dubblar hastigheten jämfört med sina föregångare med en upplösning på 1200 dpi, vilket ger en position som den snabbaste smalbanebaserade digitalpressen på marknaden.
MA-HD-Image-768x512x

Förpackningspartnern inom tryck Avisera(r) ny vd

Tobias Olofsson blir ny vd på Avisera AB och efterträder grundaren Peter Lundgren, som den 1 november 2024 lämnar över ledarskapet efter trettiotvå år.
Pressbild-Mariella,-Tobias,-Peter-1200x1200

Slutrensat för Bengans Reklamtryck med DTF-lösning från Mimaki

Bengans Reklamtryck i Eksjö har investerat i en storformatsskrivare och en DTF-skrivare från Mimaki.
– Jag ska inte säga att jag grät men jag var inte långt borta, säger ägaren Bengt Ljunggren som nu slipper det tidsödande pillet med skärtransfer.
FotoJet---2024-09-25T095735.262

"En sömnadskund kan gå härifrån med idéer inom DTF eller laser"

Under 2022 förvärvade Scantimagruppen del av ACP Systems. Tillsammans växte affärsområdet inom tillverknings- och märkningsindustrin mellan bolagen. Det har gett starka positiva effekter.
Induktatechnologies3