Sjöström tog storslam

PUBLICERAD: 8 februari 2019
UPPDATERAD: 8 februari

Sveriges bästa car wrappare heter Jonas Sjöström. Han stod som segrare i både World Wrap Masters och Hexis tävling The Battle som avgjordes på Sign&Print Scandinavia. Nu väntar VM i maj.
– Det är en kvalitetsstämpel, säger Jonas som åker ner till VM med en lite annan inställning i år.

Under Sign&Print Scandinavia 5-7 februari avgjordes World Wrap Masters och Hexis tävling The Battle. Och det blev dubbelt upp för Jonas Sjöström från Åkersberga som hamnade högst på prispallen i båda tävlingarna. Sign&Print tog en pratstund med vinnaren dagen efter prisutdelningen.

– Det är såklart mycket roligt att få vinna. Jättekul, och jag är ödmjuk inför att jag har fått vara med på tävlingarna med alla andra inom yrket, och att jag också fick sluta i topp, säger Jonas Sjöström.

Hur firade du vinsten?

– Jag åkte hem och åt middag med familjen. Det blir så många intryck efter en sådan mässa med tre hela mässdagar som nästan tar kål på en.

Och så är du tillbaka på jobbet idag?

– Självklart!

Jonas Sjöström kan titulera sig Sveriges bästa bilfolierare.

Det är långtifrån första gången som Jonas Sjöström står som vinnare. Han är en rutinerad car wrappare och driver sitt enmansföretag JBS dekor i Åkersberga. Jonas Sjöström säger att vinsten betyder mycket för honom själv och hans verksamhet.

– Det blir som en certifiering att det man gör är bra och att man också får stå ut från mängden. Det är en kvalitetsstämpel, säger Jonas Sjöström som nu får åka till München och Fespamässan i maj där VM-finalen ska avgöras.

– Jag har gjort resan tidigare och vann även för två år sedan och fick åka till Fespa i Hamburg. Där vann jag hela VM 2017. Det ser ut som att 2019 blir ett bra år också, konstaterar Jonas.

Han tillägger dock att han åker ner till tävlingen i april med en lite annan inställning i år.

– Man får lära sig så mycket av varandra. Den stora vinsten är att få träffa alla andra i branschen och delta med alla andra duktiga i världen. Man verkligen vinner kunskap, säger han berättar att det är ett bra tillfälle att bygga på sig kunskap om tekniker, olika sätt att arbeta, och hur man kan sälja arbeten och driva kunder.

Hexis vd Patrik Martinsson delade ut vinnarpokalen till Jonas Sjöström för sin insats i The Battle.

Fler och fler material kommer ut på marknaden som gör det lättare att applicera och montera vinylerna. Jonas Sjöström säger att det finns fördelar med både svårare och lättare material, men passar på att ge ett tips till de som vill bli duktiga car wrappare.

– Fällan är de som börjar med enkla material. Alla utbildningar borde börja med mer komplicerade material. Är man uppvuxen med de lättare så missar man en hel del av tekniken. Jag hoppas att många tar till sig de svårare för då lär man sig också kemin bakom, säger Jonas Sjöström.

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Hårdvara är kärnan hos nystartade Signcore

Samma dag som Fespa öppnade gick Signcoms vd Robert Nyblom ut med att han driver vidare maskinverksamheten i ett nytt bolag. Sedan dess har bitarna fallit på plats och vägen framåt är solklar.
Signcore 3

Summa automatiserar arbetsflödet för skärning inline

Summa visade bland annat inlinelösningar med iläggare till sina digitala skärbord och textillaserskärare under Fespa.
_DSC0109

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5