Smyckad tryckt kommunikation

Bruno Picquet, Duplos försäljningschef för affärsområdet export.

Effektfull lack på digitaltryckt media är melodin för Duplos maskin Dusense. Nu startar försäljningen i Sverige.
– Det funkar inte bara att sälja CMYK längre, du måste lägga till något mer, säger Duplos Bruno Picquet.

Japanska Duplo tillverkar efterbehandlingsutrustning för mindre och mellanstora tryckerier. För den som vill ta sitt digitaltryck längre och addera iögonfallande effekter så ser en ny maskin dagens ljus på den svenska marknaden. DuSense lackerar partiellt varje ark, och oavsett tjocklek på lacken sker processen i ett pass. 70 maskininstallationer har hittills gjorts runt om i Europa.

– Syftet med den här utrustningen är att lägga på utsmyckning – lack där du vill att det ska vara. Att skapa en 3d-effekt med lack, säger Bruno Picquet Duplos försäljningschef för affärsområdet export, när vi möts hos återförsäljaren Neopost som visade upp Dusense som sitt stora dragplåster på mässan Sign&Print Scandinavia.

En välkänd superhjälte har här fått spindelnätet på sin dräkt lackad.

“Ger en wow-effekt”

Målgruppen för Dusense är digitaltryckerier som producerar omkring 100 000 till 300 000 tryck i månaden.
– Innovationen kommer genom att vi adderar lack till det tryckta mediet. Det gör det spännande, och ger en wow-effekt. Det gör att användaren kan sälja till ett högre pris genom att addera ett mervärde till slutkunden.

I layoutprocessen skapar användaren en femte färg i sin separation. När arket matas in i maskinen används två kameror som läser av registerpunkter på arket. Färgen sprutas sedan på, i form av en uv-lack, i Duplos maskin. Oavsett vad som ska lackeras så kan det styras – konturer och linjer i ett motiv, några få bokstäver eller ett visst färgfält.

– I ett pass kan man lägga på lack med en tjocklek från 20 till 80 my, vilket gör att du kan skapa olika nivåskillnader och lager med lack på papperet, säger Picquet och framhåller automationen i maskinen (ett datorklick för att köra igång), att maskinens storlek gör att den passar bra även i trånga utrymmen, men framför allt precisionen – 600 dpi med bläckstrålehuvud från Kyocera.
– Det är det mest precisa skrivhuvudet på marknaden i dag, säger han och tillägger att när användaren kommer till maskinen på morgonen så tar det 80 sekunder att starta maskinen som först behöver gå igenom en tvättcykel innan du kan köra ut ett första papper. Redan det första papperet kommer ut helt perfekt, intygar Bruno.

Förpackningar och trycksaker

Inbjudningskort….

Maximala arkformatet är 364 x 740 millimeter. Den partiella lacken kan ge bland annat visitkort, broschyrer, inbjudningskort, bokomslag, foldrar och broschyrer en exklusivare känsla. Även mindre premiumförpackningar.

– I Italien har vi just nu en kund som använder den för etiketter, exempelvis etiketter till vinflaskor.

Bruno hänvisar till statistik från Infotrends när vi kommer in på marknadens efterfrågan och nyttan med maskinen. Statistiken kan dock inte appliceras på Sverige, men väl ge en fingervisning. Alla typer av utsmyckning såsom en femte eller sjätte färg, lack eller foliering kommer att öka för varje år med 24 procent från 2015 till 2020. Han säger även att kunden är beredd att betala upp till 89 procent mer för sådana effekter. 54 procent av tryckare i den grafiska industrin funderar på att investera i någon typ av efterbehandling som adderar effekter.

… affischer, foldrar med mera kan lackas i Duplo Dusense.

Sinnen väcks

– Det funkar inte bara att sälja CMYK längre, du måste lägga till något mer, säger han och radar upp den emotionella aspekten, upplevelsen och den taktila känslan.

– Alla sinnen hos betraktaren kommer fram när man håller i papperet.

– När du driver ett företag, vilket som helst, måste du börja med vilket syfte verksamheten ska ha. Och hela syftet med Duplo är tron. Vi tror på den kraft som tryckt kommunikation har. För print är vackert, engagerande och tidlöst, säger Bruno.

– Vi utvecklar ständigt ny utrustning och tänker på hur vi kan differentiera oss i konkurrensen och möjliggöra för kunder att addera ett värde till tryckt kommunikation. Det ger vi dels genom innovation , dels genom automation.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Heidi Graff: ”Redan en stor framgång”

RR Print laddar med sina partner inför etikettmässan Labelexpo i Bryssel. Ur sortimentet visar företaget fördelarna med nya uv-flexofärgerna Pure Tone och Pure Aqua.
– De är redan en stor framgång och lanseringen av den nya serien cementerar helt enkelt vår status som en innovativ färgleverantör på marknaden.

Publicerat av: 

Rekord i utställare: ”Det kommer bli årets stora händelse”

Vi tar ett förhandssnack med mässgeneralen Lis Lykke inför Sign, Print&Pack-mässan i danska Odense.
– Vi kan redan nu berätta att vi återigen slår rekord i antalet utställare, säger mässgeneral Lis Lykke.

Publicerat av: