Scandbook höjer sig

PUBLICERAD: 25 februari 2019
UPPDATERAD: 25 februari
Scandbook satsar framåt på att nå en större geografisk bokmarknad, enligt vd:n Håvard Grjotheim.

I Scandbooks senaste kvartalsrapport framgår att bokproducenten gör ett förbättrat fjärde kvartal, med ökad försäljning och resultat.

Det börsnoterade Scandbook Holding AB redovisar 78,2 miljoner kronor i omsättning för fjärde kvartalet. Det är en ökning jämfört med samma period 2017 då företaget omsatte 75,1 miljoner kronor. Nettoomsättningen för helåret 2018 uppgår till 299,2 miljoner kronor, för det svensk-litauiska företaget.

Enligt vd:n Håvard Grjotheim håller produktiviteten i digitalmaskinen i Falun i sig och omsättningen i Scandbook Falun har ökat under 2018, framför allt under de sista två kvartalen. Sign&Print har tidigare berättat om omstruktureringarna i  det bokproducerande bolaget. Dessa sägs nu vara genomförda i sin helhet.

I kvartalsrapporten framgår vidare att ScandBook under 2018 ytterligare har stärkt sin roll
som producent av monokroma böcker i Norden och Baltikum. Grjotheim hänvisar till att de ser ett fortsatt förtroende från kunder där vissa även tecknat avtal för längre perioder. Samtidigt ser de även att en exportökning har skett utanför Norden och Baltikum. Det gäller framförallt till England och Irland samt några orderleveranser till USA.

Gällande innevarande år skriver Grjotheim:

”Under 2019 ska ScandBook arbeta marknadsmässigt och mer systematiskt på en större geografisk
bokmarknad samtidigt som vi fokuserar på effektivisering av produktion, digitalisering av flöde samt
utveckling av nya tjänster.”

 

 

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922