Andra generationen släpps

Roland DG lanserar nytt. Stommen i sortimentet, storformatsskrivarna TrueVIS, kommer i en ny generation och tillverkaren har gjort ett 40-tal förbättringar i maskinerna.

Roland DG har förfinat tekniken i TrueViS VG2-serien.

Roland DG:s Kohei Tanabe, vd för affärsområdet digital printing business division säger att företagets mål med den nya generationens storformatsskrivare och skärplottrar, TrueViS VG2-serien, var att förbättra de redan otroligt högt ställda kraven i den redan befintliga serien. De nya versionerna som finns i utskriftsbredderna 64 och 54 tum  kommer med ett 40-tal förbättringar avseende utskriftskvalitet och precision, produktivitet och skärprestanda. Vinyler kan nu skrivas ut, lamineras efter sex timmars vila och luftning, och sedan appliceras, enligt tillverkaren som hänvisar till tester som gjorts med Avery Dennisons MPI-vinylserie.

Maskinserien har fått en ny generation av eko solvent-bläck, TR2-bläck. De sju färgerna CMYK, ljus cyan, ljus svart, ljus magenta plus vit är kvar likt tidigare. Men nu adderas även orange för ett utökat färgomfång som kan användas som spotfärg eller processfärg. Skrivarna kommer också med en förinställd färgstyrning, True Rich Colour:

– För första gången kan livfulla färger kombineras med neutrala gråtoner, mjuka nyanser och naturliga hudtoner för att skapa imponerande grafik, säger Kohei Tanabe.

Skärningsprocessen har också fått ett lyft genom bättre sidolåsning och stabilitet i upptagningen av mediet. Nya valsar höjs automatiskt innan skärningsprocessen startar, så att mediet skärs utan att valsarna flyttar sig över det tryckta området. En annan förbättring är utökade möjligheter med pass- och skärmärken på laminerade utskrifter.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Företag tankade kunskap om digitala strategier

Förpackningsklustret Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard, bjöd in ett fyrtiotal deltagare för att sprida kunskap om digital strategi för styrelser och ledning. Eventet som ägde rum i Malmö, hade bland annat som mål att svara på hur och varför en kunds köpmönster ser ut som det gör.

Publicerat av: