Grafiska företagen uppmanar branschen

Grafiska Företagen efterlyser berättelser om hur Postnords marknadsposition påverkar konkurrenskraften och företag i den grafiska branschen.

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen, uppmanar företag i den grafiska branschen att höra av sig om hur de har drabbats av Postnords agerande.

Grafiska Företagen, tillsammans med företagen 21 Grams och CityMail driver initiativet Arena. Syftet är att få igång en politisk debatt om PostNords framtida roll. Tanken är också att lägga fram åtgärder på hur konkurrenssituationen på produktions- och distributionsmarknaden kan förbättras.

Sedan i januari har initiativet Arena skrivit debattartiklar och de har också anordnat ett seminarium där riksdagsledamöter deltog. Nästa steg är att arbeta med underlag inför de enskilda möten med politiker som kommer att ske i mars och april. För att kunna göra detta önskar Grafiska företagen få in berättelser från företagare i den grafiska branschen om hur de drabbas av PostNords agerande. Ravindra Parasnis, vd för Grafiska företagen skriver om situationen i ett pressmeddelande:

“Konkurrensen och omvandlingstrycket är i digitaliseringens spår i dag enormt för tryckerier och distributionsföretag. Att PostNord i det läget tänjer på sitt kärnuppdrag och utnyttjar sin marknadsdominans för att trycka undan konkurrenter gör läget ohållbart för många företag i vår bransch. Det vill vi ändra på”.

Mer information om initiativet Arena för framtidens distribution hittar du här.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Allvarlig olycka i Kina påverkar priset på tryckfärger globalt

I slutet av mars inträffade en allvarlig olycka vid kemikalieföretaget Jiangsu Tianjiayi Chemical i Kina. Förutom de många omkomna och skadade i olyckan har det också en allvarlig inverkan på den globala råvarukedjan, inklusive material som används i uv-tryckfärger, skriver Flint Group i ett pressmeddelande.

Publicerat av: 

Umeåtryckeri ska modernisera

NRA Repro har mycket på sin att göra-lista. I det korta perspektivet ska de ställa om till mer rationella arbetsflöden för att möta efterfrågan på små serier och snabba leveranser. På några års sikt planeras flytt till nybyggda lokaler som ska öppna upp för ett mer lean-inspirerat produktionsflöde.

Publicerat av: 

Plockmatic släpper vattenbaserat lackverk

Plockmatic Industrial fortsätter utvecklingsresan med Argos Solutions och presenterar en vattenbaserad lösning speciellt utvecklad för lackning av digitaltryckta förpackningar.
– Jag vet att intresset kommer att vara stort även från andra områden, då vi här har en miljövänlig och kostnadseffektiv lösning, säger Tommy Segelberg, ansvarig för Plockmatic Industrial.

Publicerat av: