Grafiska företagen uppmanar branschen

Grafiska Företagen efterlyser berättelser om hur Postnords marknadsposition påverkar konkurrenskraften och företag i den grafiska branschen.

Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen, uppmanar företag i den grafiska branschen att höra av sig om hur de har drabbats av Postnords agerande.

Grafiska Företagen, tillsammans med företagen 21 Grams och CityMail driver initiativet Arena. Syftet är att få igång en politisk debatt om PostNords framtida roll. Tanken är också att lägga fram åtgärder på hur konkurrenssituationen på produktions- och distributionsmarknaden kan förbättras.

Sedan i januari har initiativet Arena skrivit debattartiklar och de har också anordnat ett seminarium där riksdagsledamöter deltog. Nästa steg är att arbeta med underlag inför de enskilda möten med politiker som kommer att ske i mars och april. För att kunna göra detta önskar Grafiska företagen få in berättelser från företagare i den grafiska branschen om hur de drabbas av PostNords agerande. Ravindra Parasnis, vd för Grafiska företagen skriver om situationen i ett pressmeddelande:

“Konkurrensen och omvandlingstrycket är i digitaliseringens spår i dag enormt för tryckerier och distributionsföretag. Att PostNord i det läget tänjer på sitt kärnuppdrag och utnyttjar sin marknadsdominans för att trycka undan konkurrenter gör läget ohållbart för många företag i vår bransch. Det vill vi ändra på”.

Mer information om initiativet Arena för framtidens distribution hittar du här.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Den lilla färgen i bläcket

Föreställ dig att du har en fordonspark med tio bilar. Alla kommer från olika tillverkare och varje bil körs på sitt eget, unika bränsle. Idiotiskt skulle du säkert säga. Men vad hade du sagt om det istället handlat om utskriftssystem? Här är det nämligen bläcket som alltid ger bästa resultatet – skräddarsytt för just skrivhuvudet i kombination med det valda materialet.

Publicerat av: