Mimaki ökar närvaron

Skylt och visuell kommunikation, profilprodukter, textil och 3d-printing. Mimaki spänner musklerna på Fespa genom att visa upp sig i fyra olika affärssegment.

Mimakis marknadschef Danna Drion.

Tillverkaren av inkjetskrivare och skärsystem, Mimaki, meddelar att de växer som företag. Därför har de beslutat sig för att visa en större närvaro på Fespa-mässan i München, 14-17 maj. Mimaki ställer ut i fyra segment – skylt och visuell kommunikation, profilprodukter, textil och 3d-printing.

Marknadschefen Danna Drion framhåller Mimakis flexibilitet och kompetens inom forskning och utveckling, och att de snabbt kan anpassa sig till marknadsförändringar, samt komma med systemförbättringar som skapar möjligheter för kunderna.

– Vi kommer till Fespa 2019 med en produktportfölj som tydliggör denna förmåga.

Inom signsegmentet är det rulle till rulle skrivare med uv-led och eko-solventbläck och inkluderad skärning som lyfts fram. I serien UCJV kommer utskriftsystemen med direkt efterbehandling, och finns i instegsmodeller upp till mer högpresterande skrivare.

Mimaki UCJV300-75 ger möjligheter till 4-lagerstryck, möjlighet att addera vitt bläck, samt inkluderad skärning. Bläcket LUS-170 som används är certifierat enligt Greenguard Gold. Enligt tillverkaren är skrivaren anpassad för att bland annat skapa skiktad transformativ grafik för bakgrundsbelysta applikationer. Med andra ord, motivets färger skiftar beroende på hur den tryckta produkten belyses. Skrivaren är den minsta i UCJV300-serien.

 

Mimaki UCJV300-75

Mimaki kommer också ställa ut instegsmodellen med beteckningen CJV150-160 – även den en print- och skärlösning. Maskinen är bläckutrustad med silver, orange och ljus svart. Enligt tillverkaren rör det sig om en kostnadseffektiv lösning för bland annat skylttillverkare och printshops.

Av de större maskinerna visas en eko-solvent- och sublimeringsskrivare med utskriftsbredden 1,60 meter. Den har en rad bläcktyper, till exempel orange och ljus svart, och är anpassad för att skapa skyltar och sport- och modekläder och annan visuell kommunikation. Maskinen med beteckningen JV300-160 ger, enligt Mimaki utskrifter med fotokvalitet och producerar i hastigheter upp till 105,9 kvadratmeter i timmen.

Mimaki visar också en 3,2 meter bred bläckstråleskrivare med uv-och led-härdning som riktar sig till de som exempelvis producerar mäss- och retailprodukter, banner, och fönstergrafik i upp till 110 kvadratmeter i timmen. I ett urval kan den printa på transparenta substrat, med vitt bläck, och med dubbla rullar i bredd – så kallade twin roll-funktion.

De kommer också presentera sina uv-led flatbäddsskrivare i UJF-serien för utskrifter direkt på olika objekt. De riktar sig mot marknaden för profilprodukter i flertalet material, i utskriftsbredderna  710 x 510 millimeter till a3 och a2. Substraten kan ha en tjocklek upp till 15,3 centimeter. Flera olika typer av produkter som har tillverkats i maskinerna kommer ställas ut för att inspirera besökarna på Fespa-mässan.

 

Mimakis visar sig i flera segment. Allt från skyltgrafik till textil och kläder kommer att demonstreras under Fespa-mässan.

På textilsidan släpper Mimaki fram sin senaste sublimeringsprinter, Mimaki TS55-1800, som är anpassad för instegs- eller mellansegmentet på marknaden. Den kommer med Mimakis egna teknik som MAPS, ett system för att reducera banding, NCU och NRS som övervakar munstycken och som automatiskt sätter igång återställningsfunktioner vid avbrott, och som aktiverar nya munstycken så att det inte uppstår störningar i produktionen. Maskinen skriver ut med s610-bläck som har eko-certifieringen Eco Passport. Tapeter, flaggor, sport- och modekläder samt inredningstyg är några exempel på produkter som kan tillverkas.

I 3d-segmentet visar Mimaki sin 3d-printer 3DUJ-553 som klarar över 10 miljoner färger och har flytande fotopolymer som uv-härdas lager för lager. Klara, vita samt kulörta fotopolymerer kan mixas för att åstadkomma olika transparenta effekter.

 

Mimakis 3d-printer 3DUJ-553 visas på mässan.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafiska Företagen tar strid med reformpaket

Grafiska Företagen, Citymail och 21 Grams som ingår i initiativet Arena för framtidens distribution fortsätter med svidande kritik mot statliga Postnord som de menar utnyttjar sin dominerande ställning och motarbetar en sund konkurrens. Fem politiska reformförslag har lagts fram för att begränsa Postnords ställning på produktions- och distributionsmarknaden.

Publicerat av: