Tryckt väggdekoration ökar

De senaste åren har användandet av tryckt väggdekoration i form av tapeter varit ett hett ämne. Inte minst under tidigare års Fespamässor. Nu börjar fler och fler företag se möjligheter med att trycka på tapeter och folier.

Ebbe Nørkjær från Damgaard Jensen studerar några av de mönster som tryckas med den nya tapetskrivaren Dimense, som både skriver ut och präglar.

På Scandic Hotel i danska Herning, ses tekniken som en chans att renovera rum på både ett praktiskt och miljövänligt sätt. I ett samarbete med Nonbye, som levererar lösningar inom visuell identitet och signage, har totalt 3 500 kvadratmeter och 800 kvadratmeter nya tapeter fått pryda väggarna.

Det är ingen tvekan om att tryck för inredning är populärt – så populärt att tryckeriet och kursarrangören Vikiallo startar en kurs i ämnet. Dagskursen är redan slutsåld. Användningen av folier och tryck på tapeter har blivit så populärt att även några av de största kedjorna har snappat upp det. H&M Home har bland annat tagit in svenska Rebel Walls tapeter, Dessert Floder och Dessert Flower Pink.

Dennis Laustsen från Damgard Jensen visar ett tryck från Dimense.

Damgard Jensen, som producerar tryck till bland annat arkitektföretag och reklambyråer, är ett företag som har investerat i tapetskrivaren Dimense. Flera andra företag i branschen har också börjat arbeta mot interiörmarknaden, som även inkluderar bland annat ljuddämpande plattor.

 

 

Översättning: Hanna Jangenfeldt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafiska Företagen tar strid med reformpaket

Grafiska Företagen, Citymail och 21 Grams som ingår i initiativet Arena för framtidens distribution fortsätter med svidande kritik mot statliga Postnord som de menar utnyttjar sin dominerande ställning och motarbetar en sund konkurrens. Fem politiska reformförslag har lagts fram för att begränsa Postnords ställning på produktions- och distributionsmarknaden.

Publicerat av: