fredag 5. mars – vecka 9
Solcellerna på taket är helt nyinstallerade. 1/3 av Nilssons Tryckeris el ska komma härifrån.
Nilssons Tryckeri går mot strömmen och fortsätter växa. Och när andra satsar på enkelhet, så vill Nilssons ha de knepiga jobben, som kräver många arbetsmoment.
Det är nu 45 respektive 31 år sedan som bröderna Jacobsson kom in på Nilssons Tryckeri i nordskånska Bjärnum. Redan efter ett par år kom stålbadet i form av chockräntor på fyra miljoner om året, kombinerat med flera konkursande kunder. Det lärde dem att vara strategiska, försiktiga och kloka. Så när de flesta tryckerier lagts ner eller köpts upp, så har Nilssons kunnat öka.
– På Sign&Printmässan nu i februari märkte vi dessutom ett kraftigt ökat intresse för att handla av oss, så vi är rätt hoppfulla för framtiden. I år räknar vi med att öka omsättningen med 25 procent efter att vi även förvärvat Dataform/Häftdesign i Kumla, säger Anders Jacobsson, som är vd på Nilssons Tryckeri.
Vd:n Anders Jacobsson framför senaste tillskottet på maskinsidan – en Kodak Nexpress, som trycker omslag i fyra färger samt lack i en arbetsgång. Trycket kan gå direkt till efterbehandling.
Nilssons Tryckeri har inte någon webbshop eller standardprodukter på nätet. Istället vill de gärna ha de lite besvärliga jobben – de där andra tryckerier skruvar på sig. Det kan handla om block med ordningsböter med unik printning, unikt kodade klisterlappar eller blankettset med streckkod.
– När vi pratar med andra tryckerier och företag i branschen får vi inte sällan beskedet att ”setblanketter inte längre finns” eller att det jobbar vi inte med”, berättar Tore Jönsson, som är försäljningschef. Men efter ett tag visar det sig ändå att det finns kunder till dem som trots allt behöver ha fysiska blanketter därför att det digitala inte passar just dem eller de rutiner som är aktuella.
En extra unik möjlighet som Nilssons Tryckeri erbjuder är kombinationen av offset och digitaltryck i rulle. Fem offsetpressar producerar olika typer av blanketter medan två Nipson digitalmaskiner, med flashexponering, sköter det digitala påtrycket. Fördelen med de senare är att de inte värmer upp papperet när de fäster tonern. Det gör att de kan användas för papper som ex. är gummierat på baksidan eller är tryckkänsligt eller på annat sätt och därmed behöver behandlas med försiktighet.
– Ett bra jobb för oss får gärna gå igenom fyra-fem steg innan det är färdigt. Då kan vi utnyttja våra specialmaskiner. Det är också därför vi inte har webbeställning. De bra jobben för oss kräver en unik kombination av lösningar, förklarar Anders Jacobsson.
Blanketter i alla de former produceras i de fem offsetpressarna hos Nilssons Tryckeri, berättar försäljningschef Tore Jönsson.
Samtidigt talar siffrorna sitt tydliga språk. Även när jag tittar tio år bakåt i tiden, så har Nilssons Tryckeri alltid varit lönsamt. Lite extra under de år som är valår – de tryckte valsedlar till valet i fjol – men även under helt vanliga år. Och det oavsett om konjunkturen gått upp eller ner. De produkter som Nilssons Tryckeri trycker, är inte speciellt konjunkturkänsliga.
Företaget marknadsför sig bara i förhållande till andra tryckerier. Visst har man några lokala direktkunder, men den förkrossande majoriteten produceras för andra tryckerier. Därför passade det också bra när Nilssons Tryckeri i fjol förvärvade Dataform och dess systerbolag Häftdesign i Kumla. De har ingen egen produktion utan arbetar enbart med trading. Det innebär att allt som är möjligt numera produceras på Nilssons tryckeri. Övrigt köps in som tidigare.
– Vi flyttar nu lagret till Bjärnum men kommer att fortsätta använda andra underleverantörer på sådant som inte vi är bra på att producera, förklarar Anders Jacobsson. Han påpekar samtidigt att organisationen i Bjärnum är intakt.
Sedan Tore Jönsson började som säljare för tre år sedan har synligheten i marknaden ökat rejält. Det syns också i ökande volymer. Jag frågar Tore vilka hans försäljningsargument är.
– I grunden är det naturligtvis viktigt att våra kunder vet att vi aldrig själva skulle gå ut och rycka i deras kunder.
Två flitigt använda Nipson digitalpressar möjliggör personalisering av alla tryck.
Tryckaren Jon samlar ihop färdiga tryck, som redan skurits ner i ark, från en av rotationspressarna.
– Sedan är det viktigt att vi alltid håller vad vi lovar. Har vi sagt att jobbet kommer att levereras vid en bestämd tidpunkt så är det också det som gäller. Personalen här är mycket lojal och ser till att leverera i tid.
Även om de unika lösningarna blivit ett signum för Nilssons Tryckeri, så öppnar de ändå för att kunna hamna på webben så småningom.
– Med Dataform har vi fått kunder på en hel del standardprodukter, som skulle kunna läggas ut på nätet. Samma sak gäller våra block och laserblanketter. Så det kanske kommer en lösning med standardprodukter, avslutar Anders Jacobsson när jag frågar kring var företaget befinner sig om fem år.
Billes investerar i två olika skärbord för att effektivisera efterbearbetningen. Det första har redan landat – ett kinesiskt bord för bland annat figurskärning, levererat av återförsäljaren Primotek.
Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 1. mars, 2021
– Vi har en ganska hög investeringstakt. Vi flyttade in i nya lokaler i somras och då vill vi också se till att ha det bästa, säger Mattias Adolfsson, produktionsansvarig hos NRA Repro.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 1. mars, 2021
Elvärmeprodukter i Skellefteå är långt ifrån ett klassiskt printföretag. Ändå skriver de ut tusentals kvadratmeter tjältiningsmattor en kall vinter. En ny eko solvent-skrivare levererad av Marabu kom på plats i början av året för att göra jobbet.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 26. februari, 2021
Det fjärde kvartalet 2020 minskade medieinvesteringarna mindre än väntat för att vara pandemitider, “bara” minus 4,5 procent. Värre ser det ut för årets första månad, investeringarna backade med hela 18,4 procent.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 24. februari, 2021
Limbindaren Vareo Perfect Binder, anpassad för olika bokprodukter med mjuka omslag, premiärvisades för första gången under Hunkeler days 2015 i Lucerne. Nu kommer en uppdaterad modell, bland annat med ett nytt system med PUR-munstycken och ett nytt kontrollsystem.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 23. februari, 2021
Lessebo Paper lanserade Recycled 2019, ett obestruket utbud av FSC-märkta papperskvaliteter tillverkade av pappersavfall från hela Europa. Serien har nu fått det ansedda EU-miljömärket EcoLabel (EU Flower).
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 22. februari, 2021
Mimaki har lagt till två nya maskiner i sin portfölj för textiltryck. Medan nya Mimaki TS100-1600 främst är avsedd för tryckerier som vill komma igång med digitalt sublimeringstryck, är Mimaki Tiger-1800B MkIII avsedd för industriella tryckmiljöer.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 19. februari, 2021
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige