Nilssons Tryckeri går mot strömmen och fortsätter växa. Och när andra satsar på enkelhet, så vill Nilssons ha de knepiga jobben, som kräver många arbetsmoment.
Det är nu 45 respektive 31 år sedan som bröderna Jacobsson kom in på Nilssons Tryckeri i nordskånska Bjärnum. Redan efter ett par år kom stålbadet i form av chockräntor på fyra miljoner om året, kombinerat med flera konkursande kunder. Det lärde dem att vara strategiska, försiktiga och kloka. Så när de flesta tryckerier lagts ner eller köpts upp, så har Nilssons kunnat öka.
– På Sign&Printmässan nu i februari märkte vi dessutom ett kraftigt ökat intresse för att handla av oss, så vi är rätt hoppfulla för framtiden. I år räknar vi med att öka omsättningen med 25 procent efter att vi även förvärvat Dataform/Häftdesign i Kumla, säger Anders Jacobsson, som är vd på Nilssons Tryckeri.
Tar besvärliga jobb
Nilssons Tryckeri har inte någon webbshop eller standardprodukter på nätet. Istället vill de gärna ha de lite besvärliga jobben – de där andra tryckerier skruvar på sig. Det kan handla om block med ordningsböter med unik printning, unikt kodade klisterlappar eller blankettset med streckkod.
– När vi pratar med andra tryckerier och företag i branschen får vi inte sällan beskedet att ”setblanketter inte längre finns” eller att det jobbar vi inte med”, berättar Tore Jönsson, som är försäljningschef. Men efter ett tag visar det sig ändå att det finns kunder till dem som trots allt behöver ha fysiska blanketter därför att det digitala inte passar just dem eller de rutiner som är aktuella.
Offset och digitaltryck
En extra unik möjlighet som Nilssons Tryckeri erbjuder är kombinationen av offset och digitaltryck i rulle. Fem offsetpressar producerar olika typer av blanketter medan två Nipson digitalmaskiner, med flashexponering, sköter det digitala påtrycket. Fördelen med de senare är att de inte värmer upp papperet när de fäster tonern. Det gör att de kan användas för papper som ex. är gummierat på baksidan eller är tryckkänsligt eller på annat sätt och därmed behöver behandlas med försiktighet.
– Ett bra jobb för oss får gärna gå igenom fyra-fem steg innan det är färdigt. Då kan vi utnyttja våra specialmaskiner. Det är också därför vi inte har webbeställning. De bra jobben för oss kräver en unik kombination av lösningar, förklarar Anders Jacobsson.
Samtidigt talar siffrorna sitt tydliga språk. Även när jag tittar tio år bakåt i tiden, så har Nilssons Tryckeri alltid varit lönsamt. Lite extra under de år som är valår – de tryckte valsedlar till valet i fjol – men även under helt vanliga år. Och det oavsett om konjunkturen gått upp eller ner. De produkter som Nilssons Tryckeri trycker, är inte speciellt konjunkturkänsliga.
Producerar för tryckerier
Företaget marknadsför sig bara i förhållande till andra tryckerier. Visst har man några lokala direktkunder, men den förkrossande majoriteten produceras för andra tryckerier. Därför passade det också bra när Nilssons Tryckeri i fjol förvärvade Dataform och dess systerbolag Häftdesign i Kumla. De har ingen egen produktion utan arbetar enbart med trading. Det innebär att allt som är möjligt numera produceras på Nilssons tryckeri. Övrigt köps in som tidigare.
– Vi flyttar nu lagret till Bjärnum men kommer att fortsätta använda andra underleverantörer på sådant som inte vi är bra på att producera, förklarar Anders Jacobsson. Han påpekar samtidigt att organisationen i Bjärnum är intakt.
Sedan Tore Jönsson började som säljare för tre år sedan har synligheten i marknaden ökat rejält. Det syns också i ökande volymer. Jag frågar Tore vilka hans försäljningsargument är.
– I grunden är det naturligtvis viktigt att våra kunder vet att vi aldrig själva skulle gå ut och rycka i deras kunder.
– Sedan är det viktigt att vi alltid håller vad vi lovar. Har vi sagt att jobbet kommer att levereras vid en bestämd tidpunkt så är det också det som gäller. Personalen här är mycket lojal och ser till att leverera i tid.
Lutar åt webbutik
Även om de unika lösningarna blivit ett signum för Nilssons Tryckeri, så öppnar de ändå för att kunna hamna på webben så småningom.
– Med Dataform har vi fått kunder på en hel del standardprodukter, som skulle kunna läggas ut på nätet. Samma sak gäller våra block och laserblanketter. Så det kanske kommer en lösning med standardprodukter, avslutar Anders Jacobsson när jag frågar kring var företaget befinner sig om fem år.