Tiotusen skräddarsydda förpackningar från sex håll

Antalis sex designcenter i Europa sätter fokus på att hjälpa kunder att utveckla skräddarsydda förpackningar.

Antalis har etablerat sex europeiska designcenter där konstruktörer och designer hjälper kunder att hitta specialdesignade förpackningslösningar. Över tiotusen förpackningar har hittills tagits fram.

Fortsatt tillväxt i e-handeln, större fokus på miljön och ett ökat behov av automatiserade produktions- och logistikprocesser har förändrat synen på förpackningar. Pappers- och förpackningsgrossisten Antalis pekar i ett pressmeddelande särskilt ut tillverknings- och logistikindustrin som ett område som har en hög efterfrågan på skräddarsydda förpackningslösningar. Företagen i dessa branscher kan ha förpackningsutmaningar som att spara utrymme i lagerhanteringen, att optimera sina förpackningsprocesser eller att skapa miljövänligare förpackningar.

Nya eller befintliga förpackningar

För att möta kundernas behov har Antalis upprättat sex europeiska designcenter som erbjuder personlig service och ett nära samarbete i utvecklandet av olika förpackningslösningar. Tre center finns i Tyskland, ett i Danmark, ett i England och det senaste i Polen.

– Kunderna vänder sig till oss i syfte att antingen utveckla helt nya förpackningslösningar eller optimera sin befintliga förpackningslösning, säger Maria Ragusa, förpackningkonstruktör på Antalis Packaging Design och fortsätter:

– Vi testar prototyperna under realistiska förhållanden och anpassar dem tillsammans med våra designer tills vi uppnår ett optimalt resultat”, säger hon.

10 000 förpackningar

Enligt Antalis har de sex centren skapat 10 000 skräddarsydda förpackningslösningar. Designcentren i Tyskland har specialiserat sig mot bilindustrin.

– Vi använder en specialutvecklad programvara som säkerställer att vi utvecklar de bästa lösningarna för våra kunder. Eftersom vi har ett stort antal 3d-applikationer kan vi visa våra kunder förpackningslösningar för produkter som inte ens har utvecklats än. Samtidigt så behandlar de olika programmen många olika typer av data och input som gör processen mycket enklare för både kunder och för oss, säger hon.

Öppnade nytt i Polen

Det senaste förpackningscentret öppnade Antalis i Polen i februari 2019. Den polska avdelningen ska främst fokusera på logistik- och bilindustrin i Östeuropa.

– Placeringen av det nya designcentret är mycket strategiskt valt eftersom vi nu kan möta den ökade efterfrågan av specialdesignade förpackningar och förpackningstjänster på den östeuropeiska marknaden, säger Aleksander Gwizdala, chef för Antalis förpackningssegment i Polen.

Arbetar i team

Enligt Antalis har varje designcenter ett specialteam med förpackningsexperter som arbetar med respektive kund. Dessa team anpassar förpackningslösningar till kundernas behov och erbjuder tjänster till en bred kundgrupp – från små företag till stora multinationella företag. Ett av företagets fokusområde är att se till att hålla nere förpackningens miljöpåverkan och att designa förpackningar med minsta möjliga materialförbrukning utan att tumma på kvaliteten. Ett exempel är i Tyskland där de har valt att enbart arbeta med ett material till sina förpackningar, och primärt är det pappersbaserade material som är i fokus.

– Till skillnad från många av våra konkurrenter är vi inte beroende av materialval. Därför kan vi skräddarsy förpackningen till produkten och välja det lämpligaste materialet, säger Alexander Gwizdala.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafiska Företagen tar strid med reformpaket

Grafiska Företagen, Citymail och 21 Grams som ingår i initiativet Arena för framtidens distribution fortsätter med svidande kritik mot statliga Postnord som de menar utnyttjar sin dominerande ställning och motarbetar en sund konkurrens. Fem politiska reformförslag har lagts fram för att begränsa Postnords ställning på produktions- och distributionsmarknaden.

Publicerat av: