Tiotusen skräddarsydda förpackningar från sex håll

PUBLICERAD: 9 april 2019
UPPDATERAD: 9 april
Antalis sex designcenter i Europa sätter fokus på att hjälpa kunder att utveckla skräddarsydda förpackningar.

Antalis har etablerat sex europeiska designcenter där konstruktörer och designer hjälper kunder att hitta specialdesignade förpackningslösningar. Över tiotusen förpackningar har hittills tagits fram.

Fortsatt tillväxt i e-handeln, större fokus på miljön och ett ökat behov av automatiserade produktions- och logistikprocesser har förändrat synen på förpackningar. Pappers- och förpackningsgrossisten Antalis pekar i ett pressmeddelande särskilt ut tillverknings- och logistikindustrin som ett område som har en hög efterfrågan på skräddarsydda förpackningslösningar. Företagen i dessa branscher kan ha förpackningsutmaningar som att spara utrymme i lagerhanteringen, att optimera sina förpackningsprocesser eller att skapa miljövänligare förpackningar.

Nya eller befintliga förpackningar

För att möta kundernas behov har Antalis upprättat sex europeiska designcenter som erbjuder personlig service och ett nära samarbete i utvecklandet av olika förpackningslösningar. Tre center finns i Tyskland, ett i Danmark, ett i England och det senaste i Polen.

– Kunderna vänder sig till oss i syfte att antingen utveckla helt nya förpackningslösningar eller optimera sin befintliga förpackningslösning, säger Maria Ragusa, förpackningkonstruktör på Antalis Packaging Design och fortsätter:

– Vi testar prototyperna under realistiska förhållanden och anpassar dem tillsammans med våra designer tills vi uppnår ett optimalt resultat”, säger hon.

10 000 förpackningar

Enligt Antalis har de sex centren skapat 10 000 skräddarsydda förpackningslösningar. Designcentren i Tyskland har specialiserat sig mot bilindustrin.

– Vi använder en specialutvecklad programvara som säkerställer att vi utvecklar de bästa lösningarna för våra kunder. Eftersom vi har ett stort antal 3d-applikationer kan vi visa våra kunder förpackningslösningar för produkter som inte ens har utvecklats än. Samtidigt så behandlar de olika programmen många olika typer av data och input som gör processen mycket enklare för både kunder och för oss, säger hon.

Öppnade nytt i Polen

Det senaste förpackningscentret öppnade Antalis i Polen i februari 2019. Den polska avdelningen ska främst fokusera på logistik- och bilindustrin i Östeuropa.

– Placeringen av det nya designcentret är mycket strategiskt valt eftersom vi nu kan möta den ökade efterfrågan av specialdesignade förpackningar och förpackningstjänster på den östeuropeiska marknaden, säger Aleksander Gwizdala, chef för Antalis förpackningssegment i Polen.

Arbetar i team

Enligt Antalis har varje designcenter ett specialteam med förpackningsexperter som arbetar med respektive kund. Dessa team anpassar förpackningslösningar till kundernas behov och erbjuder tjänster till en bred kundgrupp – från små företag till stora multinationella företag. Ett av företagets fokusområde är att se till att hålla nere förpackningens miljöpåverkan och att designa förpackningar med minsta möjliga materialförbrukning utan att tumma på kvaliteten. Ett exempel är i Tyskland där de har valt att enbart arbeta med ett material till sina förpackningar, och primärt är det pappersbaserade material som är i fokus.

– Till skillnad från många av våra konkurrenter är vi inte beroende av materialval. Därför kan vi skräddarsy förpackningen till produkten och välja det lämpligaste materialet, säger Alexander Gwizdala.

Läs vidare

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm

Canon blickar mot nya marknader

Det är ett Canon i toppform som, med sin 4 800 kvadratmeter stora monter på Drupa, visar varför de är ledande inom flera teknologier.
Drupa_Canon

Nordvalls Etikett först i Norden med HP Indigo V12

Som första tryckeri i Skandinavien har Nordvalls Etikett investerat i HP Indigos toppmodell, HP Indigo V12.
Patrik-Jenemark-Nordvalls-Etikett_webb-1024x682

Antalis stärker på den baltiska marknaden

Antalis som är verksamma inom bland annat förpackning, visuell/grafisk kommunikation och kontorsvaror fortsätter att expandera internationellt. Det franska företaget förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.
Herve-Poncin-Chief-Executive-Officer-of-Antalis

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm