NRA Repro har mycket på sin att göra-lista. I det korta perspektivet ska de ställa om till mer rationella arbetsflöden för att möta efterfrågan på små serier och snabba leveranser. På några års sikt planeras en flytt till nybyggda lokaler som ska öppna upp för ett mer lean-inspirerat produktionsflöde.
Ola Lindström tog över som vd i maj 2018. Han gick in i NRA Repro med målet ägarnas direktiv att leda skutan in i framtiden efter att Christer Karlsson med delägare drivit verksamheten i närmare 20 år. Ola Lindström säger att det som lockade med jobbet var en intressant produktmix, ett företag med stor potential, och en utvecklingsbar verksamhet på många sätt.
Ola Lindström beskriver sig som en marknads- och produktionsmänniska och har arbetat för tunga industriföretag inom skogsmaskins- laminat- och träindustrin.
– Bredden och mångsidigheten hos NRA var lockande, och att ha allt samlat under ett och samma tak i den här branschen är unikt i den norra delen av Sverige. Att vara en så kallad fullserviceleverantör, säger han och går direkt in på hur han vill utveckla NRA Repro.
Investera i teknik
Tillväxtmålen handlar om att bli större och ännu bättre.
– Men man måste bli ännu bättre innan man kan bli större. Jag vill jobba med systematik och metodik med referenser hämtat från fordonsindustrin som kvalitet, pris och lean-produktion.
För att genomföra detta behöver man också investera i ny maskinteknik för att kunna bredda kundbasen. Att få ett större upptagningsområde än Umeåregionen och dess kranskommuner. Ett steg på vägen var beslutet att köpa in flatbäddsskrivaren EFI Vutek LX3 Pro som skriver ut med åtta färger plus vit och har 3,2 meters printbredd.
– Den nya investeringen efterträdde en tidigare Vutek-maskin. Den har bättre kapacitet, bättre färgstyrning som kompletterar våra Roland DG-maskiner som skriver ut med eco-solvent bläck på vinyler till vår fordonsdekorsavdelning.
I Vutek-maskinen, som levererades av Marabu Scandinavia, kommer de att printa på gängse branschmässigt bärande material som exempelvis akryl, plywood, mesh, kapellduk, stadur och Forex-skivor.
– Tillsammans bildar allt en storformatsresurs som blir ganska kapabel.
Tre enheter
NRA Repro bildades 1956 och med tidens gång har en sammanslagning skett av tre enheter; tryck, skyltning och storformat där även fordonsdekoren räknas in. Alla segment har i stort sett lika stor del av kakan relaterat till omsättningen. B-2-B- kunder är grundfundamentet i verksamheten.
– Vi kan hantera enstycksbeställningar, även till privatpersoner, men det är inte där vi ska hämta in tillväxtökningen.
Företaget jobbar uteslutande med digitaltryck.
– Vi har en hög kapacitet på vår svartvita digitallinje som är lönsam upp till några tusen exemplar, men sedan faller det i jämförelse med offset. Vi jobbar mycket med många mindre kunder som har behov av allt från 5 till 5000 exemplar.
Snabba leveranser
Lindström säger att de ser en efterfrågan på små serier och snabba leveranser. Och det blir alltmer viktigt att ha korta ledtider och en hög servicegrad samt att kunna erbjuda fler applikationer.
– Vi tror starkt på storformat, megaprints och flexibla material med korta ledtider och små serier för att kunna kommunicera ut budskap, bland annat med skyltar utomhus.
I det korta perspektivet ska företaget utvecklas internt. Lagarbetet är i fokus.
– Mer konkret handlar det om att skapa rationella arbetsflöden, kommunikation och att jobba med molnlösningar. Det gäller ända från kund in till oss i huset.
Flytt på gång
Det finns även andra långt gångna planer. Hela bolaget planerar för att flytta in i en ny produktionsanläggning – även denna i Umeå.
– Alla fyra ben kommer få varsin avdelning på den nya adressen, säger han och förklarar att kostymen börjar bli för liten, vilket gör det omöjligt att skapa en kostnadseffektiv produktion och att möta digitaliseringens frammarsch.
– Vi är helt enkelt för trångbodda och vårt varuflöde är inte så bra. I vår femårsplan blir det stora bekymmer och blir rentav hämmande.
Likväl finns det en investeringsplan för nya maskiner som en del i femårsplanen.
– Vi vill modernisera oss inom alla verksamhetsben. Det som är avgörande är vad som är marknadsdrivet – vad kunder frågar efter.
– Vi ser framtiden an med optimism och känner att vi står stadigt på våra fyra ben.