Miraclon ska driva Kodaks forna affärsområde vidare

PUBLICERAD: 11 april 2019
UPPDATERAD: 11 april

Miraclon har startat upp som ett fristående bolag, och ska ta Kodaks tidigare affärsområde Flexographic packaging division in i framtiden.

Chris Payne fortsätter som vd i Miraclon.

I slutet av förra året berättade vi att Kodak säljer affärsområdet Flexographic Packaging Division till kapitalföretaget Montagu. Försäljningen syftar till att verksamheten fortsätter som ett fristående bolag med fokus på att utveckla, tillverka och sälja flexografiska produkter till branschen inom förpackningstryck. Nu står det nya namnet på bolaget klart – Miraclon.

Det globala företaget, med 300 anställda, kommer specifikt lägga fokus på utveckling, produktion och försäljning av Kodaks  Flexcel-teknik. Målet är att satsa på att bli en teknisk drivkraft för att förändra flexotrycket som alltmer utvecklas till att bli en tryckteknik för förpackningar i premiumsegmentet. Chris Payne, som har varit vd för Kodaks affärsområde de senaste tre åren, kommer att fortsätta att leda bolaget.

– Kunderna kommer att uppleva samma produkter, samma personer och samma pålitliga produktvarumärke, Kodak, som de har förlitat sig på för att skapa tillväxt i sina affärer. Tillsammans med våra kunder har vi spelat en avgörande roll när det kommer till att forma flexotryckets evolution de senaste tio åren. Vi blickar nu framåt som Miraclon, för att driva på utvecklingen av Kodak Flexcel och sätta nya milstolpar i flera år framöver, säger Chris Payne.

Läs vidare

Stor tryckerikoncern avvecklar produktion i Sverige

Tryckmaskinerna har i huvudsak sålts till tryckerier som bolaget har samarbeten med.

bernt-scaledbeskuren

Nordvalls får certifiering i Sjöbo och Mölnlycke

I januari 2025 blev Nordvalls enheter i Mölnlycke och Sjöbo FSSC 22000-certifierade.

Nordvalls

Skapa en konkurrensfördel med tryckta förpackningar

Digitaltryck står för närvarande för en liten del av den globala förpackningsmarknaden, men tekniken har en enorm potential och erbjuder många möjligheter för tryckerier och grafiska tillverkare som vill utöka sitt produktutbud.

ixq5vbelra1kcr1ooyyu

Nytt upplägg gav inblick i automatiseringens fördelar

Under Grafiska dagarna hos Gibon Borås visades automatiserade flöden tillsammans med flera maskinnyheter. Besökarna fick se sina skapelser vandra från design och tryckbeställning genom maskinparken fram till färdig produkt i ett strömlinjebaserat flöde.

DSC_9698

Senaste nytt

Signcore bjuder in till öppet hus

Maskinåterförsäljaren fyller ett år. VD Robert Nyblom om:
✔Programmet på Öppet hus ✔Den kaotiska starten ✔Bolagets egen DTF-film

IMG_6172wb

Mystery wrap-tävling orsakade nervösa skratt

Under onsdagen hölls Spandex tävling ”The Spandex Mystery Wrap Competition” på Sign Print & Promotion i Oslo. När det mystiska objektet som skulle folieras blev avslöjat så var det många som drog på smilbanden.

Wrap-4

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus