Miraclon ska driva Kodaks forna affärsområde vidare

Miraclon har startat upp som ett fristående bolag, och ska ta Kodaks tidigare affärsområde Flexographic packaging division in i framtiden.

Chris Payne fortsätter som vd i Miraclon.

I slutet av förra året berättade vi att Kodak säljer affärsområdet Flexographic Packaging Division till kapitalföretaget Montagu. Försäljningen syftar till att verksamheten fortsätter som ett fristående bolag med fokus på att utveckla, tillverka och sälja flexografiska produkter till branschen inom förpackningstryck. Nu står det nya namnet på bolaget klart – Miraclon.

Det globala företaget, med 300 anställda, kommer specifikt lägga fokus på utveckling, produktion och försäljning av Kodaks  Flexcel-teknik. Målet är att satsa på att bli en teknisk drivkraft för att förändra flexotrycket som alltmer utvecklas till att bli en tryckteknik för förpackningar i premiumsegmentet. Chris Payne, som har varit vd för Kodaks affärsområde de senaste tre åren, kommer att fortsätta att leda bolaget.

– Kunderna kommer att uppleva samma produkter, samma personer och samma pålitliga produktvarumärke, Kodak, som de har förlitat sig på för att skapa tillväxt i sina affärer. Tillsammans med våra kunder har vi spelat en avgörande roll när det kommer till att forma flexotryckets evolution de senaste tio åren. Vi blickar nu framåt som Miraclon, för att driva på utvecklingen av Kodak Flexcel och sätta nya milstolpar i flera år framöver, säger Chris Payne.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafiska Företagen tar strid med reformpaket

Grafiska Företagen, Citymail och 21 Grams som ingår i initiativet Arena för framtidens distribution fortsätter med svidande kritik mot statliga Postnord som de menar utnyttjar sin dominerande ställning och motarbetar en sund konkurrens. Fem politiska reformförslag har lagts fram för att begränsa Postnords ställning på produktions- och distributionsmarknaden.

Publicerat av: