Toppår för reklaminvesteringar

Stora Reklamkakan 2018 visar de samlade reklaminvesteringarna. Källa: Institutet för reklam och mediestatistik (IRM).

Reklammarknaden klev över 80 miljardersgränsen under 2018, visar IRM:s årsrapport. Men print fortsätter att backa.

Institutet för reklam och mediestatistik (IRM) har tagit fram årsrapporten, Årets reklammarknad 2018. Under 2018 uppgick de totala reklaminvesteringarna i Sverige till nästan 82 miljarder kronor. Det innebär en ökning på 5,8 procent, jämfört med 2017. IRM skriver på sin sajt att “marknaden minskade 2013 då det strukturella skiftet från tryckta till digitala medier var som mest kännbart, tillväxttakten har ökat stadigt därefter, 2018 är troligen ett toppår.”

– De tryckta medierna har haft flera tuffa år i samband med övergången från tryckta till digitala medier. Och 2018 är inget undantag, vi fortsätter att se fallande investeringar, säger Madeleine Thor, vd på IRM.

Madeleine Thor, vd på IRM, säger att 2018 var ett gott år för reklaminvesteringar totalt.

Hur summerar du 2018?

– 2018 blev ett gott år för reklaminvesteringar totalt, ökningen noterades till 6 procent jämfört med 2017. De digitala reklaminvesteringarna fortsätter att gå mycket bra, och även utomhusreklam, TV, radio och bio ökar sina investeringar. Det har också varit ett gott år för mässor och produktmedia/presentreklam.

Medieinvesteringarna uppgick sammanlagt till drygt 39,8 miljarder kronor, en ökning med 6,1 procent. Investeringar i fysisk kommunikation i form av exempelvis tryckta nyhets- och intressemedier och direktreklam minskade dock i en jämförelse mellan åren 2017 och 2018. Kategorin direktreklam visar en förändring i procent mellan åren om -5,1 procent, drygt tre miljarder för 2018. Tryckta nyhetsmedier som innefattar dagstidningar, gratistidningar och reklambilagor minskade med -10,8 procent (4,8 miljarder kronor). Tryckta intressemedier, såsom tidskrifter, visar -9,9 procent (drygt 1,2 miljarder) Investeringarna i utomhusreklam och butiksmedia uppgår till strax över 2 miljarder kronor och visar en procentuell ökning mellan åren med 16,5 procent.

Totalt uppgick marknadsaktiviteterna till 27,1 miljarder kronor. En ökning med 6,5 procent jämfört med 2017.  Butikspromotion(ej butiksmedia) hamnade på 4,5 miljarder kronor, en ökning jämfört med föregående år med 2,7 procent. Eventmarknadsföring ökade med 4,5 procent (4,5 miljarder) och kategorin mässor steg med 20 procent (3,8 miljarder).

Statistiken bygger på data om reklamintäkter som IRM samlar in från företag som erbjuder reklamplats. Här finns kategoribeskrivningarna.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Allvarlig olycka i Kina påverkar priset på tryckfärger globalt

I slutet av mars inträffade en allvarlig olycka vid kemikalieföretaget Jiangsu Tianjiayi Chemical i Kina. Förutom de många omkomna och skadade i olyckan har det också en allvarlig inverkan på den globala råvarukedjan, inklusive material som används i uv-tryckfärger, skriver Flint Group i ett pressmeddelande.

Publicerat av: 

Umeåtryckeri ska modernisera

NRA Repro har mycket på sin att göra-lista. I det korta perspektivet ska de ställa om till mer rationella arbetsflöden för att möta efterfrågan på små serier och snabba leveranser. På några års sikt planeras flytt till nybyggda lokaler som ska öppna upp för ett mer lean-inspirerat produktionsflöde.

Publicerat av: 

Plockmatic släpper vattenbaserat lackverk

Plockmatic Industrial fortsätter utvecklingsresan med Argos Solutions och presenterar en vattenbaserad lösning speciellt utvecklad för lackning av digitaltryckta förpackningar.
– Jag vet att intresset kommer att vara stort även från andra områden, då vi här har en miljövänlig och kostnadseffektiv lösning, säger Tommy Segelberg, ansvarig för Plockmatic Industrial.

Publicerat av: