Agfa tar med flaggskeppet till Fespa

PUBLICERAD: 23 april 2019
UPPDATERAD: 23 april
Arbetshästen Jeti Tauro H3300 LED som kan stå och producera rull- och skivmaterial dygnet runt visas upp på Fespa-mässan i maj.

Prisvinnande hybriden Jeti Tauro H3300 LED kommer demonstreras live och blir navet i Agfas utställning på Fespa-mässan i München.

”Extrem produktivitet, extrem kvalitet” är Agfas budskap kring sina digitaltryckslösningar. På Fespa visar företaget upp sitt flaggskepp Jeti Tauro H3300 som arbetar med både rull- och skivmaterial.

Agfa skriver i ett pressmeddelande att de har rönt framgångar med maskinen, dels när det kommer till responsen från användarna, dels rent försäljningsmässigt.  I höstas kammade Jeti Tauro H3300 LED även hem den amerikanska signageorganisationen SGIA:s pris som årets produkt i sin klass – rulle till rulle-maskin över två meter i bredd med uv-led-härdning. Maskinen kan också stoltsera med en guldmedalj i Canadian printing awards där den titulerades som den mest framåtsträvande bläckstråleskrivaren.

Ark-eller rullmatad

Skrivaren erbjuds som rull- eller arkmatad och klarar hantera 3,3 meter breda utskrifter med en maxhastighet som producerar 453 kvadratmeter i timmen i rullversionen.  Storleken är vald för att kunna köra två parallella jobb på varsin 1,6 meter bred rulle. Upplösningen når 635 x 1200 dpi i alla utskriftslägen.

Maskinen med sitt uv-bläcksystem hanterar enstaka eller dubbla rullar och kan vara i drift utan bevakning. Maskinen har fyra nivålägen när det kommer till automation. Användaren kan, om så vill, arbeta med jumborullar och full automatisering och låta maskinen stå och arbeta dygnet runt. Vid arbete med hårda material så finns både robotladdning och avläggning av skivor, så att maskinen kan stå och arbeta helt automatiskt.

Anapurna H3200i-LED kör i dual roll-konfigurering på Fespa 14-17 maj.
Dual roll på mässan

I Agfamontern tar även en annan av företagets SGIA-vinnare plats. Det gäller Anapurna H3200i-LED, som vann i uv-hybridklassen för maskiner som kostar mellan 100 000 och 500 000 dollar. Med 3,2 meters utskriftsbredd är den anpassad för att trycka en mängd olika obestrukna rullmaterial och styva material. Hastigheten på uv-led-skrivaren når upp till 129 kvadratmeter i timmen. Maskinen som kan skriva ut upp till sex färger plus vit gör det möjligt att skriva ut spotfärger eller att skriva ut på transparenta material, exempelvis för bakgrundsbelysta applikationer. På Fespa kommer Anapurna H3200i LED att visas upp i en konfiguering med dubbla rullar (dual roll).

Senaste versionen av programvaran Asanti visas på Fespa.
Nyhet i programvara

Agfa lägger också vikt vid att visa att de är en systemleverantör med bredd – inte bara uv-led-skrivare utan också inom   programvara och egenutvecklade bläck. Senaste versionen av programvaran Asanti kommer att demonstreras på mässan.  Detta produktions- och arbetsflödesverktyg riktar sig speciellt till att effektivisera arbetsflödesprocesserna hos storformatstryckerier och sign- och displayföretag. En nyhet är att Asanti 4.0 numera stödjer G7-metoden, en uppsättning specifikationer för att uppnå exakta färger och visuell kontinuitet i alla utskrifter. Asantis nya G7-stöd är en del av programvarans integrerade färghanteringssystem.

Runt maskinerna i montern kommer Agfa att inspirera besökarna med en utställning av utskrivna applikationer för att visa på möjligheterna inom print.

Fespa 2019 arrangeras i München och pågår 14-17 maj.

 

 

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922