SIS sätter sin egen standard

PUBLICERAD: 7 maj 2019
UPPDATERAD: 7 maj
SIS nya visuella identitet där de även har gjort ett namnbyte till Svenska institutet för standarder.

Standardiseringsorganisationen SIS byter både namn och visuell identitet. Den nästan 100 år gamla organisationen som tidigare gått under flera olika namn byter nu från Swedish Standards Institute till Svenska institutet för standarder.

— De senaste åren har vi moderniserat SIS verksamhet, så nu är det hög tid att även fräscha upp vår visuella identitet. Vi ändrar också vårt namn från Swedish Standards Institute till Svenska institutet för standarder, så att namnet kan förkortas till SIS som vi alltid har kallat oss, säger Niki Westerberg, kommunikationschef på SIS.

SIS är en del av ISO och CEN, nätverk av experter som arbetar med att skapa internationella standarder. De projektleder det svenska arbetet med att ta fram standarder och verkar för ökat svenskt inflytande i internationella samarbeten.

Aktiva i global standarder

Organisationen menar att ett exempel på ett lyckat svenskt standardiseringsarbete är att vi i dag kan förutsätta att vi kan använda A4 eller A5-papper i våra skrivare, kuvert, pärmar och mappar.

— Vi har gjort en spännande förändringsresa med ny strategi- och affärsplan, effektivare arbetssätt, nya lokaler och vi är mycket mer strategiskt aktiva inom global standardisering. Vi fortsätter det kommande året att bredda vårt erbjudande med nya digitala produkter och tjänster, så nu behöver det också synas att vi är en modernare organisation. Vi är mycket nöjda med samarbetet med Intellecta Corporate, Essen International och Bazooka som jobbat väl tillsammans med vår inhouseavdelning.

Tog hjälp av byrå

Den nya varumärkesplattformen och kommunikationsstrategin hjälpte Intellecta Corporate SIS att ta fram.

— SIS kontaktade oss för att de ville ha hjälp med att arbeta fram en ny varumärkesplattform och kommunikationsstrategi. Det har varit spännande att ta fram de långsiktiga strategiska styrdokumenten. Vi tror att de nu får ännu bättre möjligheter att tydliggöra sitt erbjudande och den nytta de skapar för svenska företag, organisationer och myndigheter, säger Magnus Thorén, senior rådgivare och varumärkesstrateg på Intellecta Corporate.

Så här ser Svenska institutet för standarder ut på sin sajt.

För webbkonceptet arbetade de med Bazooka och den nya visuella identiteten skapades tillsammans med Essen International.

— Vi startade samarbetet med SIS när de hade tagit fram en ny varumärkesplattform och ville skapa en ny visuell identitet. Det var en ära att hjälpa dem hitta sin unika väg framåt med konceptet ”it fits”. Det illustrerar att en standard är en lösning på ett problem. Nu ser vi fram emot ett ännu tydligare, modernare och mer attraktivt SIS som hjälper ännu fler att arbeta tillsammans för att ta fram hållbara lösningar och standarder, säger Alex Holmen, vd, Essen International.

Läs vidare

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

Den ofrivillige tryckeridirektören: "Vi är uppväxta med stickers"

Tobias Martinsson är grundare till stickersvarumärket Prettygoodstickers och Motoproworks som säljer dekalkit under licens. Från början var inte tanken att bygga upp egen produktion men han tröttnade på ett arbetsflöde som var lite föråldrat.
collage

Zone Systems levererar 50-talsskyltar till tunnelbanestation

Zone Systems i Vadstena fick jobbet att tillverka skyltar i 1950-talsstil när tunnelbanestationen Hötorget i Stockholm restaureras till sitt ursprungsuppförande.
zone-systems

Brandmästarens baseballjackor hett mode

Baseballjackor Sverige firar 20 år i år. Helsingborgsföretagets jackor bärs av allt från företag till föreningar, skolor och musiker från Mando Diao och Lasse Stefanz.
Baseballjackor

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5