MBO och Heidelberg får avslag

Den planerade fusionen mellan MBO-gruppen och Heidelberg läggs på is efter att den tyska konkurrensmyndigheten har satt stopp. Istället kommer MBO-koncernen nu att fortsätta att fokusera på sina varumärken (MBO och Herzog + Heymann) för industriell efterbehandling och segment där de ser tillväxt – inom läkemedelsapplikationer och digitaltryck.

Thomas Heininger, koncernchef för MBO.

Enligt tillverkaren av falsmaskiner och efterbehandlingsutrustning så har de systematiskt anpassat sin verksamhet till de stora förändringarna i tryckindustrin. Detta omfattar investeringar inom Finishing 4.0 – programvarulösningar för produktionsplanering och analys som de menar avsevärt förbättrar effektiviteten i det alltmer digitaliserade efterbehandlingssegmentet.

– Vi har gjort enorma framsteg i omstruktureringen av bolaget, säger Thomas Heininger, koncernchef för MBO och tillägger att till skillnad från de generella marknadstrenderna har koncernen vuxit 2018, och de kan också visa upp en positiv resultatutveckling.

Enligt MBO-koncernen ser de positivt på orderingången och förväntar sig en kraftig tillväxt under innevarande år. Samtidigt kommer företaget att samarbeta närmare med sina globala representanter för att stärka verksamheten på de internationella marknaderna.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *