Vinnare i förpackningsdesign

PUBLICERAD: 23 maj 2019
UPPDATERAD: 23 maj
Alicia Lundgren, Natasa Bosnjak och Christian Koch har designat det vinnande förpackningsbidraget Bois underwear.

Tre studenter från Nackademin hamnade högst på prispallen i PIDA:s svenska deltävling.

Uppgiften i årets designtävling PIDA, var att blicka framåt, och leverera bidrag till hur en en hållbar och spännande förpackning ser ut år 2030. Den svenska deltävlingen avgjordes onsdagen 22 maj i Stockholm, där en internationell vinnare korades. Sophie Lindhe Brand project coordinator på Billerud Korsnäs är mycket nöjd med tävlingen och alla bidragen:

– Det var en fantastisk tävling, många jättebra innovativa bidrag och fokus på hållbarhet. Helt enkelt väl genomtänkta bidrag, säger hon till Sign&Print.

Studenterna kunde välja att formge sina förpackningar inom tre kategorier – skönhetsprodukter, kläder och godis. En stor del av förpackningsbidragen hamnade inom klädeskategorin, och så gjorde även vinnarbidraget. Nackademins studenter Alicia Lundgren, Natasa Bosnjak och Christian Koch knep guldmedaljen PIDA Gold award för sin förpackningsdesign av Bois underwear. Deras vinnande förpackning har en banans form och utseende och skapad för att innehålla underkläder för män.

– Väldigt fantasifull, en förpackning för kalsonger, konstaterar Lindhe som tillägger att många av bidragen la stort fokus på hållbarhet .

– Det var förpackningar med som hade många bra aspekter, exempelvis förseglingsmetoden att sy istället för att använda lim.

Alicia Lundgren, Natasa Bosnjak och Christian Koch får nu ta med sitt tävlingsbidrag till juryn i den internationella PIDA-tävlingen och den slutliga vinnaren kommer att utses under förpackningsmässan Luxe Pack i Monaco den 30 september. Det svenska bidraget kommer där att tävla mot motsvarande vinnare i Tyskland, Frankrike och Storbritannien.

Vinnare korades även i ytterligare tre kategorier. Priset för Highest Level of Innovation gick till bidraget Deep från Nackademin för deras sätt att tänka hållbart och nytt men ändå fokusera på en vacker utsida. Kategorin Highest Level of Sustainability vanns av bidraget Björke, även den från Nackademin, som med en ren och avskalad design förkortar produktionskedjan och ger en mer hållbar produkt. Bidraget Ocho från Linköpings Universitet kammade hem utmärkelsen Highest Level of User Friendliness för sitt sätt att utmana e-handeln till mer hållbara alternativ.
– Allt fler konsumenter vill aktivt bidra till en hållbar framtid och det kommer att ställa ännu högre krav på klimatsmarta förpackningar. Det tycker jag att årets tävlande har tagit till sig, säger Sophie Lindhe.

Initiativtagaren Billerud korsnäs använder PIDA som ett sätt att driva utvecklingen av förpackningsdesign, lyfta fram unga talanger och skapa en mötesplats för branschen.

Alla tävlingsbidragen kan ses på PIDA:s sajt.

Kategorin Highest Level of Sustainability vanns av bidraget Björke.
Priset för Highest Level of Innovation gick till bidraget Deep från Nackademin.
Linköpings Universitet kammade hem utmärkelsen Highest Level of User Friendliness med bidraget Ocho.

 

 

Läs vidare

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

Canon blickar mot nya marknader

Det är ett Canon i toppform som, med sin 4 800 kvadratmeter stora monter på Drupa, visar varför de är ledande inom flera teknologier.
Drupa_Canon

Den ofrivillige tryckeridirektören: "Vi är uppväxta med stickers"

Tobias Martinsson är grundare till stickersvarumärket Prettygoodstickers och Motoproworks som säljer dekalkit under licens. Från början var inte tanken att bygga upp egen produktion men han tröttnade på ett arbetsflöde som var lite föråldrat.
collage

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm