Så ska Konica Minolta blåsa liv i affärerna

Konica Minoltas AR-app är ett nytt verktyg som bokstavligen blåser liv i tryckt material och i affärer, säger företaget.

Konica Minoltas AR-app är ett nytt verktyg som bokstavligen blåser liv i tryckt material och i nya affärer, enligt företaget.

Konica Minolta lanserar ett nytt marknadsföringsverktyg i form av en app. Tanken är att den ska få fart på affärer och tryckt material bland företagets kunder.

Produktbroschyrer, flyers och kataloger – tryckt information har fortfarande en stor inverkan i konsumenters köpprocesser. Men vad sägs om att lyfta det tryckta materialet till nästa nivå? Med en app kan innehållet nu bli läckert och lekfullt genom olika virtuella möjligheter. Det menar Konica Minolta med deras nya GenARate AR-app (som bygger på augmented reality).

Morten Hegge.

Morten Hegge.

– Idén bakom AR-applikationen är att kombinera online, offline, tryckt och digitalt, så att du snabbt och enkelt kan få digital information när du läser tryckt information, säger Morten Hegge, produktionschef på Konica Minolta.

Millennials förändrar användningen av tryckt material 

Tryckta marknadsföringsdokument har på något sätt fått en stämpel om att tillhöra stenåldern. Det beror delvis på att klyftan mellan den digitala och analoga världen har ökat. Även AR-baserat material har fått ett visst motstånd. Men hur människor får tillgång till, och ser och interagerar med tryckt material har till viss del förändrats.

Det går att säga att millenniegenerationen och deras kunskaper om sociala medier och inom spel – gaming – har bidragit till detta. Om kunder vill köpa något gör de i dag först en egen research, både online och offline.

App blir länk mellan gammalt och nytt

Tanken bakom Konica Minoltas app är att kombinera online, offline, printade medier och digitala. I appen använder du kameran på din smartphone eller surfplatta för att skanna av en viss markör eller tagg i det tryckta materialet – precis som du läser av en QR-kod. Appen känner då igen förinställda markörer och initierar då en interaktion med materialet, vilket gör att virtuella element dyker upp på skärmen.

Det går även att se fler bilder, videoklipp och 3d-element. Den digitala datan är oftast redan tillgänglig eftersom innehållet mest troligt redan har publicerats digitalt, på en hemsida, en presentation eller på sociala medier.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Den lilla färgen i bläcket

Föreställ dig att du har en fordonspark med tio bilar. Alla kommer från olika tillverkare och varje bil körs på sitt eget, unika bränsle. Idiotiskt skulle du säkert säga. Men vad hade du sagt om det istället handlat om utskriftssystem? Här är det nämligen bläcket som alltid ger bästa resultatet – skräddarsytt för just skrivhuvudet i kombination med det valda materialet.

Publicerat av: 

Djupdyk i textiltryck

För tio år sedan var marginalerna högre på storformatstryck. Billigare och mer produktiva maskiner, billigare bläck och fler material har dock bidragit till att tryckerierna kunnat följa med i priskonkurrensen. Inget pekar heller på annat än att kostnaden för att producera kommer att fortsätta minska, i takt med att volymerna ökar. Nu kommer dessutom möjligheten att gå in på helt nya områden – som till exempel att trycka på textil. Det ska vi fördjupa oss i här.

Publicerat av: