Så ska Konica Minolta blåsa liv i affärerna

Konica Minoltas AR-app är ett nytt verktyg som bokstavligen blåser liv i tryckt material och i affärer, säger företaget.

Konica Minoltas AR-app är ett nytt verktyg som bokstavligen blåser liv i tryckt material och i nya affärer, enligt företaget.

Konica Minolta lanserar ett nytt marknadsföringsverktyg i form av en app. Tanken är att den ska få fart på affärer och tryckt material bland företagets kunder.

Produktbroschyrer, flyers och kataloger – tryckt information har fortfarande en stor inverkan i konsumenters köpprocesser. Men vad sägs om att lyfta det tryckta materialet till nästa nivå? Med en app kan innehållet nu bli läckert och lekfullt genom olika virtuella möjligheter. Det menar Konica Minolta med deras nya GenARate AR-app (som bygger på augmented reality).

Morten Hegge.

Morten Hegge.

– Idén bakom AR-applikationen är att kombinera online, offline, tryckt och digitalt, så att du snabbt och enkelt kan få digital information när du läser tryckt information, säger Morten Hegge, produktionschef på Konica Minolta.

Millennials förändrar användningen av tryckt material 

Tryckta marknadsföringsdokument har på något sätt fått en stämpel om att tillhöra stenåldern. Det beror delvis på att klyftan mellan den digitala och analoga världen har ökat. Även AR-baserat material har fått ett visst motstånd. Men hur människor får tillgång till, och ser och interagerar med tryckt material har till viss del förändrats.

Det går att säga att millenniegenerationen och deras kunskaper om sociala medier och inom spel – gaming – har bidragit till detta. Om kunder vill köpa något gör de i dag först en egen research, både online och offline.

App blir länk mellan gammalt och nytt

Tanken bakom Konica Minoltas app är att kombinera online, offline, printade medier och digitala. I appen använder du kameran på din smartphone eller surfplatta för att skanna av en viss markör eller tagg i det tryckta materialet – precis som du läser av en QR-kod. Appen känner då igen förinställda markörer och initierar då en interaktion med materialet, vilket gör att virtuella element dyker upp på skärmen.

Det går även att se fler bilder, videoklipp och 3d-element. Den digitala datan är oftast redan tillgänglig eftersom innehållet mest troligt redan har publicerats digitalt, på en hemsida, en presentation eller på sociala medier.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Bokens förvandling genom hållbar innovation

Hållbarhet blir allt viktigare för alla aktörer i bokbranschen. Med det ökade fokuset på hållbarhet handlar årets Canon Future Book Forum den 2 december om att främja hållbar innovation i alla delar av förlagsbranschen – från hur böcker produceras, distribueras och är tillgängliga, till deras avtryck i vår vardag.

Publicerat av: 

Från glada gubbar till e-handel

System för att på riktigt kunna e-handla med trycksaker. Och då även komplexa former av förpackning. Det är vad det tyska företaget Cloudlab ägnar sig år. Detta snabbt växande företag – från 50 anställda i våras till 75 nu – används av de tyska nättryckerierna, samt tryckerier runt om i världen och sedan en tid tillbaka också på flera platser i Skandinavien.

Publicerat av: 

De demonstrerar komplett förpackningsflöde

Etiketter och förpackningar är två tillväxtområden inom den grafiska branschen. Konica Minolta har sammanställt några förslag på hur tryckerier kan ta del av den positiva utvecklingen, inte bara med en digital etikettskrivare, utan en komplett lösning för att producera etiketter och förpackningar i korta serier.

Publicerat av: