Så ska Konica Minolta blåsa liv i affärerna

Konica Minoltas AR-app är ett nytt verktyg som bokstavligen blåser liv i tryckt material och i affärer, säger företaget.

Konica Minoltas AR-app är ett nytt verktyg som bokstavligen blåser liv i tryckt material och i nya affärer, enligt företaget.

Konica Minolta lanserar ett nytt marknadsföringsverktyg i form av en app. Tanken är att den ska få fart på affärer och tryckt material bland företagets kunder.

Produktbroschyrer, flyers och kataloger – tryckt information har fortfarande en stor inverkan i konsumenters köpprocesser. Men vad sägs om att lyfta det tryckta materialet till nästa nivå? Med en app kan innehållet nu bli läckert och lekfullt genom olika virtuella möjligheter. Det menar Konica Minolta med deras nya GenARate AR-app (som bygger på augmented reality).

Morten Hegge.

Morten Hegge.

– Idén bakom AR-applikationen är att kombinera online, offline, tryckt och digitalt, så att du snabbt och enkelt kan få digital information när du läser tryckt information, säger Morten Hegge, produktionschef på Konica Minolta.

Millennials förändrar användningen av tryckt material 

Tryckta marknadsföringsdokument har på något sätt fått en stämpel om att tillhöra stenåldern. Det beror delvis på att klyftan mellan den digitala och analoga världen har ökat. Även AR-baserat material har fått ett visst motstånd. Men hur människor får tillgång till, och ser och interagerar med tryckt material har till viss del förändrats.

Det går att säga att millenniegenerationen och deras kunskaper om sociala medier och inom spel – gaming – har bidragit till detta. Om kunder vill köpa något gör de i dag först en egen research, både online och offline.

App blir länk mellan gammalt och nytt

Tanken bakom Konica Minoltas app är att kombinera online, offline, printade medier och digitala. I appen använder du kameran på din smartphone eller surfplatta för att skanna av en viss markör eller tagg i det tryckta materialet – precis som du läser av en QR-kod. Appen känner då igen förinställda markörer och initierar då en interaktion med materialet, vilket gör att virtuella element dyker upp på skärmen.

Det går även att se fler bilder, videoklipp och 3d-element. Den digitala datan är oftast redan tillgänglig eftersom innehållet mest troligt redan har publicerats digitalt, på en hemsida, en presentation eller på sociala medier.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Heidi Graff: ”Redan en stor framgång”

RR Print laddar med sina partner inför etikettmässan Labelexpo i Bryssel. Ur sortimentet visar företaget fördelarna med nya uv-flexofärgerna Pure Tone och Pure Aqua.
– De är redan en stor framgång och lanseringen av den nya serien cementerar helt enkelt vår status som en innovativ färgleverantör på marknaden.

Publicerat av: 

Rekord i utställare: ”Det kommer bli årets stora händelse”

Vi tar ett förhandssnack med mässgeneralen Lis Lykke inför Sign, Print&Pack-mässan i danska Odense.
– Vi kan redan nu berätta att vi återigen slår rekord i antalet utställare, säger mässgeneral Lis Lykke.

Publicerat av: