Satsning på digital falsning av bipacksedlar

PUBLICERAD: 11 juni 2019
UPPDATERAD: 11 juni
Eson Pac satsar i efterbehandlingsledet med digitala falsmaskiner från Heidelberg.

Eson Pac utökar kapacitet med två digitala maskinlinjer för falsning. Hög efterfrågan, tuffare krav och fler vik i bipacksedlar, ligger bakom investeringen.

Produktionen av bipacksedlar har på senare år gått mot större storlekar, mindre batchstorlekar och mer komplicerade falsningar till följd av ökade lagstiftningskrav i läkemedelsbranschen. Eson Pac, med huvudsäte i Veddige, som har specialiserat sig just inom läkemedelsförpackningar, ser att denna utveckling inte på något sätt kommer att avta.

Ökad tryckkapacitet

I ett pressmeddelande framgår att förpackningstillverkaren har satsat betydligt på senare år för att öka både tryckkapaciteten och efterbehandlingen. Nu bygger de vidare genom att förstärka med två digitala falslinjer till produktionen i Köpenhamn.

– Utöver de investeringar vi redan har gjort för att öka vår kapacitet av bipackssedlar så installerar vi nu två nya kompletta produktionslinjer för falsning, där maskinparkens hjärta består av TH56 / 8-6 från Heidelberg. Dessa linjer kommer att komma i produktion i slutet av juni, säger Pierre Åkesson, operativ chef på Eson Pac och understryker att satsningen på de automatiserade och digitaliserade falsmaskinerna ger Eson Pac en fördel när det kommer till såväl ökad flexibilitet som kapacitet. En annan sak som förbättras är setup-tiderna, jämfört med äldre maskiner på marknaden.

Komplex falsning

Han säger vidare att de digitala falsmaskinerna är idealiska för att hantera mindre batchstorlekar och själva falsningen kan hantera en hög grad av komplexitet.
– Att vara ägare till den bästa produktionsutrustningen på marknaden när det gäller tryck och efterbehandling gör att vi kan förbättra våra servicenivåer ytterligare. Detta kommer att stödja behoven av kortare ledtider och snabbare bearbetning och leverans även i detta produktområde, något som vi redan har för kartonger och etiketter, säger Pierre Åkesson.

 

Läs vidare

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Här är de nominerade i Packnorth Award

Juryn i Packnorth Award 2024 är nu klar med sitt arbete.
FotoJet---2024-09-27T132418.775

Här invigs DS Smiths nya jätteanläggning

– Vi finns i ett område som är något av en motor för Sverige, säger Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith Norden.
Intervju

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922