Satsning på digital falsning av bipacksedlar

PUBLICERAD: 11 juni 2019
UPPDATERAD: 11 juni
Eson Pac satsar i efterbehandlingsledet med digitala falsmaskiner från Heidelberg.

Eson Pac utökar kapacitet med två digitala maskinlinjer för falsning. Hög efterfrågan, tuffare krav och fler vik i bipacksedlar, ligger bakom investeringen.

Produktionen av bipacksedlar har på senare år gått mot större storlekar, mindre batchstorlekar och mer komplicerade falsningar till följd av ökade lagstiftningskrav i läkemedelsbranschen. Eson Pac, med huvudsäte i Veddige, som har specialiserat sig just inom läkemedelsförpackningar, ser att denna utveckling inte på något sätt kommer att avta.

Ökad tryckkapacitet

I ett pressmeddelande framgår att förpackningstillverkaren har satsat betydligt på senare år för att öka både tryckkapaciteten och efterbehandlingen. Nu bygger de vidare genom att förstärka med två digitala falslinjer till produktionen i Köpenhamn.

– Utöver de investeringar vi redan har gjort för att öka vår kapacitet av bipackssedlar så installerar vi nu två nya kompletta produktionslinjer för falsning, där maskinparkens hjärta består av TH56 / 8-6 från Heidelberg. Dessa linjer kommer att komma i produktion i slutet av juni, säger Pierre Åkesson, operativ chef på Eson Pac och understryker att satsningen på de automatiserade och digitaliserade falsmaskinerna ger Eson Pac en fördel när det kommer till såväl ökad flexibilitet som kapacitet. En annan sak som förbättras är setup-tiderna, jämfört med äldre maskiner på marknaden.

Komplex falsning

Han säger vidare att de digitala falsmaskinerna är idealiska för att hantera mindre batchstorlekar och själva falsningen kan hantera en hög grad av komplexitet.
– Att vara ägare till den bästa produktionsutrustningen på marknaden när det gäller tryck och efterbehandling gör att vi kan förbättra våra servicenivåer ytterligare. Detta kommer att stödja behoven av kortare ledtider och snabbare bearbetning och leverans även i detta produktområde, något som vi redan har för kartonger och etiketter, säger Pierre Åkesson.

 

Läs vidare

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Graphic Profile: ”Nu är vi med bland de större drakarna”

Graphic Profile i Motala har flyttat till större lokaler och investerat i två skärbord och en planprinter. Den kraftigt förstärkta kapaciteten gör att de kan utmana större konkurrenter om jobben.
– Zündborden är själen i verksamheten där allting passerar, säger Tom Jacobsson, vd och delägare.
GP1

Automatiserat och uppkopplat för Horizon på Drupa

Horizon planerar att ha en stark närvaro på Drupa 2024. Med en monter på över 1 600 m² kommer fokus att ligga på fullt automatiserade system och arbetsflöden end-to-end.
Horizon-drupa

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5