Stadig ökning för utomhusreklam

 

Mediebyråbarometern presenterar statistiken över mediebyråernas investeringar för maj månad.

Statistiken från Mediebyråbarometerns rapport för maj, visar att det som äter upp störst del av mediebyråernas investeringar just nu är utomhus- och trafikreklamen. Totalt har kategorin haft en uppgång om 14,2 procent.

– Från en rekordmånad i april till en något ljummare maj, dock bör vi ha i åtanke att jämförelsetalen i maj 2018 är starka. I jakten på räckvidd är utomhusmediet den stora vinnaren som även i maj ökade. Denna gång med hela 14,2 procent – återigen ett all time high för kategorin, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer och utvecklar:

Jochum Forsell, vice vd IUM. Foto via IUM

Ackumulerat har utomhus- och trafikreklam ökat med 8,8 procent och tar nu 10,2 procent i andel av medieinvesteringarna. Föregående år var den andelen 9,3 procent.

Till skillnad från utomhuskategorin har majoriteterna av kategorierna dock visat en negativ tillväxt i maj. Populärpress är den som haft det tuffast och som backat med hela 22,1 procent i år. Även det som fysiskt hamnar i brevlådan backar kraftigt – kategorin direktreklam/annonsblad visade en negativ tillväxt om 23,4 procent. De digitala mediekategorierna hade det också kämpigt.

– Som vi tidigare har konstaterat verkar tillväxten för de digitala mediekategorierna ha mattats av det under det senaste året. I maj minskade de digitala köpen med 2,2 procent – trots att digitala medier tar andelar. Andelen digitalt ligger ackumulerat på 35,6 procent – en ökning om 2 procentenheter från samma period 2018. Samtliga digitala mediekategorier minskar – förutom online video som tangerar intäkterna från maj 2018, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Hela rapporten kan du ta del av via Mediebyråbarometerns hemsida.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Grafiska Företagen tar strid med reformpaket

Grafiska Företagen, Citymail och 21 Grams som ingår i initiativet Arena för framtidens distribution fortsätter med svidande kritik mot statliga Postnord som de menar utnyttjar sin dominerande ställning och motarbetar en sund konkurrens. Fem politiska reformförslag har lagts fram för att begränsa Postnords ställning på produktions- och distributionsmarknaden.

Publicerat av: