MultiQ finns med i alla led

PUBLICERAD: 13 juni 2019
UPPDATERAD: 13 juni
Anna-Karin Åberg, marknads- och kommunikationsansvarig och Michael Wolgsjö, vd på Multiq.
Anna-Karin Åberg, marknads- och kommunikationsansvarig och Michael Wolgsjö, vd på Multiq.

Från traditionell bildskärmstillverkare till helhetsleverantör inom digital skyltning. Sign&Print möter Multiq som har satsat på alla steg i ledet. 

Det som en gång var ett renodlat bildskärmsföretag har i dag växt till att bli en helhetsleverantör i norra Europa inom digital skyltning. Och då med allt vad det innebär – från mjukvara till egentillverkade skärmar. Multiq har utan tvekan gjort en resa och i dag består kundportföljen främst av spelbolag, detaljhandel, transportföretag och banker.

– Med dagens mediebrus förväntar vi medborgare oss rätt information vid rätt tid och plats. Det finns ett enormt behov av digital skyltning i vårt samhälle, berättar Michael Wolgsjö, som nyligen intog vd-posten på Multiq.

Rätt i tiden

Branschen lockade Michael då digital skyltning är rätt i tiden och förutspås en positiv framtid. Enligt honom kommer vi att få se en stark frammarsch av digital kommunikation inom flera olika marknader. Ett exempel är kollektivtrafiken, som just nu digitaliseras i hela Norden. Även intresset för företagskommunikation växer kraftigt. Många stora företag driver verksamheter där personalen inte har tillgång till datorer under hela arbetsdagen och här blir de digitala skärm-
arna ett verktyg för att snabbt kunna förmedla ny information.

– Vi har bland annat levererat skärmar till norska Mowi, före detta Marine Harvest, som har stora fiskeanläggningar världen över. Bolaget har 14 500 anställda i 25 länder. Personal som arbetar ute på anläggningar och fabriker har inte samma tillgång till datorer som sina kollegor på kontoren. Tanken är att personalen ska kunna få information ”i farten” utan att aktivt söka efter den, berättar Anna-Karin Åberg, marknads- och kommunikationsansvarig på Multiq.

Kollektivtrafiken digitaliseras allt mer och digitala skärmar är en del av utvecklingen.

Företagets kunder har olika syften med sina investeringar. Målet kan vara att öka försäljningen, effektivisera verksamheten, öka tillgängligheten, stärka varumärket eller att skapa delaktighet och engagemang.

– Att ha en personalstyrka som är informerad om vad som händer inom företaget och delaktig i målen resulterar i ett ökat engagemang. Motiverade medarbetare gynnar verksamheten vilket kommer att visas på resultatet, poängterar Michael.

Kollektivtrafiken är i en digitaliseringsfas och en av företagets stora kunder, sedan lång tid tillbaka, är Skånetrafiken. På bussar, tåg och stationer möts resenärerna av relevant trafikinformation. Skånetrafiken har även satsat på underhållning i skärmarna.

Touchlösningar är ett trendområde som bland annat kan ses i Bauhaus butiker.
Touchlösningar är ett trendområde som bland annat kan ses i Bauhaus butiker.

– Vi behöver alla bidra till ett mer hållbart samhälle. Skånetrafiken har som mål att öka antalet resenärer avsevärt. Förbättrad information och underhållning under resan är ett av flera sätt att förbättra resupplevelsen och att få fler att välja ett kollektivt färdmedel, säger Anna-Karin.

Röd tråd med det digitala

Vi lever i ett kommunikationssamhälle vilket innebär att digitala skärmar ofta behöver integreras med kundens interna datasystem. Kunden vill mötas av samma budskap oavsett om det är online eller i den fysiska butiken. Vid ingången till Intersports butiker i Danmark visas aktuella veckokampanjer. Detta för att Intersport vill skapa en röd tråd i sin marknadsföring, där budskap och kampanjer från nätet ska möta kunden på sociala medier och i butikerna, menar Michael.

– Mycket innehåll som visas är automatiskt genererat och hämtas från andra informationskällor, exempelvis trafikinformation och spelinformation. Våra kunder har tillgång till vårt CMS, ett publiceringsverktyg, där de kan både skapa, styra, planera och publicera sitt innehåll. Kopplat till skärmarna finns sedan en mediaspelare, en mindre dator, som gör molntjänsten möjlig.

Intersport väljer att visa kedjans globala profilering samt pågående kampanjer.
Intersport väljer att visa kedjans globala profilering samt pågående kampanjer.

Multiq upplever att det råder en sund konkurrentsituation i branschen. Den mogna marknaden gör att det fortsätter att ske en positionering efter vad konsumenterna värdesätter. Digital skyltning kommer enligt företaget vara en självklarhet i framtiden och ses som en central funktion i en verksamhet.

– Alla segment kommer att utvecklas åt olika håll efter sina behov. Det som är gemensamt för samtliga marknader är att digitala skärmar kommer att bli en naturlig del av verksamheten, avslutar Michael.

Läs vidare

Skärmar för digital skyltning i fokus

Spångaföretaget SwedX ägnar sig åt alla möjliga typer av digital skyltning och har stora namn som Audi, Toyota och Novotel Hotels bland sina kunder.
B695D95B-3377-4738-B5B2-39D9A6BE259A (002)

Visual Art ska stärka kommunikation hos Mathem

Visual Art levererar digitala lösningar till Mathem, som arbetar med livsmedelsförsäljning över internet. Målet är att skapa en mer attraktiv arbetsplats och skapa tydlig intern kommunikation.
mathem

Multiq utser ny vd

Multiq utser Henrik Esbjörnson till ny vd för bolaget. Henrik har de ledaregenskaper som vi efterfrågar, säger Lars Pålsson, styrelseordförande i Multiq. 
VD

Ikea: ”Vi är bara i början av den här resan”

Inom Ikea diskuteras användningen av digital skyltning flitigt. Men enligt Mikael Andersson, digital manager på Ikea Sverige, finns det fortfarande mycket mer att göra på denna front.
Various

Senaste nytt

Stockholmstryckeri växlar upp

US-AB lägger i en högre växel med ett fullutrustat broschyrhäftsystem från Plockmatic och satsar samtidigt på att bredda erbjudandet med en e-handelsplattform för profiltrycksaker.
Usab3

Vinnarna klara i folietävling

Den årliga Hexis-fototävlingen fick in fler än 450 bidrag. Nu har vinnarna utsetts.
Hexis_collage_1

Spandex satsar på pvc-fri folie

Med målet att det ska vara precis lika enkelt och billigt att välja pvc-fria som traditionella folier så lanserade Spandex i dagarna sin nya serie print- och skärfolier, ImagePerfect EverGreen.
Screenshot 2022-12-07 at 12.01.51

Servicefokus och försäljningsrekord i sikte

Återförsäljaren KA Olsson & Gems ser ut att stänga verksamhetsåret med de bästa försäljningssiffrorna någonsin, enligt försäljningschefen Emil Gillmor. Förklaringen beror delvis på ett uppsving på dekor­sidan. Samtidigt vässas produktportföljen ytterligare med fler nyheter för bilfolierare.
emil