Två hybridköpare – så gick det

PUBLICERAD: 15 juni 2019
UPPDATERAD: 15 juni
Erik Tanche Nilssen är ett tryckeri ingår i Norengros (kontorsgrossistkedja). De säger sig vara ett av Norges största allservicetryckeri, under samma tak. Atle Nordaunet är chef för de grafiska aktiviteterna, där mycket handlar om att trycka till retail.
Erik Tanche Nilssen är ett tryckeri ingår i Norengros (kontorsgrossistkedja). De säger sig vara ett av Norges största allservicetryckeri, allt under samma tak. Atle Nordaunet är chef för de grafiska aktiviteterna, där mycket handlar om att trycka till retail.

För ett år sedan besökte jag Agfa och tittade djupare på deras 2,5 meter breda hybrid-skrivare Jeti Tauro med uv- och led-torkning. Sedan har den ena maskinen efter den andra ställts upp i Norge, medan ingen ännu har hamnat i Sverige. Jag åkte därför till Norge, för att få en bild av varför en så stor och snabb maskin brutit igenom i Norge, men inte alls fångat svenskarnas intresse.

Jag valde ut två köpare, som båda kännetecknas av att även ha ett antal andra storformatsskrivare. För båda har det handlat om att byta ut en eller ett par maskiner av annat märke. De har alltså gjort ett aktivt val av just den här maskinen.

Båda företagen som jag besökte behövde investera i nya skärbord för att kunna utnyttja den högre kapacitet som bytet till Agfa innebar. Därför blev det en ytterligare investering i miljonklassen.
Båda företagen som jag besökte behövde investera i nya skärbord för att kunna utnyttja den högre kapacitet som bytet till Agfa innebar. Därför blev det en ytterligare investering i miljonklassen.

Erik Tanche Nilssen i Skien är ett offsettryckeri som alltmer gått in i storformat. BK Dekorima är en skylttillverkare som velat bredda verksamheten med storformat.

Gemensamt för båda företagen är att de har de största norska företagen som kunder och deras kvalitetskrav är höga. Gemensamt är också att de på slutet haft två kandidater kvar, vilka upplevts som fullgoda kandidater till att bli företagets nya uv-skrivare. Det är alltså ingen av skylttillverkarna som hävdar att bara Agfa kunde tillgodose de krav de ställde. Däremot är båda tydliga med att de inte hade valt Agfa om inte själva grundförutsättningen, i form av hög kvalitet och produktivitet, var på plats.

Bläcket

Agfa gör själva ett stort nummer av att deras bläck är högt pigmenterat och att de därför kan köra färre pass och använda mindre mängd bläck.

Ingen av de båda köparna säger sig dock ha reflekterat över om färgförbrukningen är lägre än med tidigare maskiner.

Ingen säger heller att det var tester i Sign&Print eller liknande tidskrifter som var med i avgörandet. Istället var det genomgång på mässor och egna tester hos leverantörerna som styrde vilka maskiner som fick vara kvar i det slutliga avgörandet.

En extra utgift som båda företagen åkte på, var att bytet av storformatskrivare gav en kraftigt ökad produktivitet. För att kunna tillgodogöra sig den så krävdes ytterligare invest-
eringar i skärbord. Båda har tvingats komplettera med ytterligare skär- och fräsbord för att kunna utnyttja maskinens kapacitet. Det har inneburit en ytterligare kostnad i miljonklassen.

BK Dekorima ingår i BK-gruppen med över 100 anställda som trycker, efterbehandlar och lagerhåller. Här samtalar Eiliv Bleivik med Dekorimas vd Arne Nybo.
BK Dekorima ingår i BK-gruppen med över 100 anställda som trycker, efterbehandlar och lagerhåller. Här samtalar Eiliv Bleivik med Dekorimas vd Arne Nybo.
Tryck på båda sidor

Att använda led istället för generella uv-lampor har bara inneburit fördelar. Ett av företagen – Erik Tanche Nilssen i Skien – berättar hur den tidigare maskinen hade krävt mellan fem och sju timmar underhåll i veckan. Det handlade om att rengöra huvuden och köra tvättcykler. Dessutom skulle uv-lamporna startas en halvtimme innan de kunde användas.

Med led har underhållet minskat till under en timme i veckan. De slipper problemet med att förvärma lamporna och energiförbrukningen har minskat kraftigt.

Eftersom led inte skapar värme på samma sätt som de bredspektrala uv-lamporna, så har de också fått fördelen att kunna trycka på båda sidor av kartong. Tidigare fick de mycket bekymmer när baksidan skulle tryckas och värmen ställde till det för bilden på motsatt sida.

Om led också innebär minskat underhåll från Agfas sida återstår att se. Skrivhuvudena är från Ricoh och de ingår inte i Agfas garanti. Ett huvud kostar 2800 euro att byta och det sitter 30 huvuden i maskinen.

Det är hälften mot kostnaden i vår förra maskin, säger vd Arne Nybo i BK Dekorima. Men vi vet ju inte hur länge huvudena i verkligheten håller. Vi lovas dock fler drifttimmar med led jämfört med den uv vi hade tidigare.

Säljbar kvalitet

Rent allmänt såg båda att de nu hade tillgång till en större bredd av material. Erik Tanche Nilssen trycker mycket till livsmedelshandeln. De lyfte fram att de nu kan trycka på väsentligt sämre skivor och ändå få fram ett bra resultat. De berättade att de på ett stort jobb har kört med bara 2-pass genom maskinen och fått fram en säljbar kvalitet med över 150 kvadratmeter produktion i timmen.

Det andra företaget, BK Dekorima i Sandefjord, tar en kvalitetsdialog med kunden. De visar exempel på olika utskrifter och berättar vilken kvalitet de får för olika pengar.

En solvent- och två latexskrivare fanns redan tidigare i BK Dekorima. Alla de tre maskinerna ska vara kvar som komplement.
En solvent- och två latexskrivare fanns redan tidigare i BK Dekorima. Alla de tre maskinerna ska vara kvar som komplement.

Detta är mycket intressant att göra. Det är väldigt dyrt att leverera en högre kvalitet än vad kunden behöver. Sign&Print gjorde ett räkneexempel på 500 kvadratmeter. Kör man dem i bra kvalitet med fyra pass, så får man fram ett grundpris. Om samma skivor ska köras med åtta pass, så halveras produktiviteten, samtidigt som det går åt mer bläck. Räknar man ut maskinkostnaden vid ett skift och lägger till en genomsnittlig bläckkostnad, så kostar det 50 kronor mer per kvadratmeter att leverera den högre kvaliteten.

Det är en bra dialog att ta med kunden. Många är säkerligen villiga att betala den extra kostnaden för att deras bilder och varumärken ska bli extra fylliga och lockande. I det här exemplet blir prisskillnaden 25 000 kronor. Ser man det som en helhet så är det mycket pengar. Ser man istället att det är 50 kronor per exponeringsplats, så kanske det är mer attraktivt.

Det viktiga är att vi alltid tänker ur kundens perspektiv – och där gäller kostnad per exponeringsyta. Det är lätt att vi annars bara talar ur vårt perspektiv, som är vad jobbet som en klump kommer att kosta. Tänk i kundvärde.

Atle Nordaunet har upplevt kraftigt ökad produktivitet efter bytet till Agfas 2,5 meter breda Jeti Tauro med led-torkning. Han nämner också att han nu kan trycka på enklare skivor.
Atle Nordaunet har upplevt kraftigt ökad produktivitet efter bytet till Agfas 2,5 meter breda Jeti Tauro med led-torkning. Han nämner också att han nu kan trycka på enklare skivor.
Arbetsflödena

Båda skyltmakarna hade också bytt så att de nu arbetar med Agfas arbetsflöde Asanti. Där kopplas alla maskiner – oavsett märken in. Vd:n Arne Nybo i BK Dekorima tycker att det har förändrat arbetet mycket. Nu sitter en person centralt vid en dator och granskar allt inkommande material och väljer hur det ska produceras. Den som arbetar vid maskinen kan ha betydligt mindre utbildning och behöver inte längre vara yrkesutbildad.

Produktiviteten ökar också väsentligt när allt kommer in på ett ställe och granskas för lågupplösta bilder, färgseparationer i färger som inte finns i maskinerna, och liknande. När materialet når maskinerna, så är det rätt.

Det är en paradox, för samtidigt som arbetet vid skrivaren har blivit enklare, så har skylttillverkningen blivit mer komplicerad. Båda företagen berättade om nyanställda industridesigner och programmerare för att hjälpa kunderna att göra mer på nätet och för att kunna framställa mer komplexa skyltsystem. Anställandet av industridesigner från Tekniska Högskolan i Lund (där även de i Norge kom ifrån), är för övrigt ett fenomen som vi känner igen även från svenska företag.

Konklusion

Om jag ska sammanfatta mina samtal med de båda användarna så är det att de fått en kraftigt ökad produktivitet, en kvalitet som räcker för att kontakta mer kritiska kunder och ett arbetsflöde som kräver färre riktigt kvalificerade medarbetare för själva utskrivandet i företaget. Att uv-led blir den helt dominerande tekniken för tryck med uv-färger, är också givet.

Senaste nytt

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess då företaget planerar att säga upp över 100 anställda av sin arbetsstyrka på 500, rapporterar den israeliska affärstidningen Globes.

FotoJet---2025-06-17T090318.695
Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Läs vidare

Profilföretag siktar högt: ”Finns en stor potentiell marknad för oss”

Vid årsskiftet blev de två profilföretagen Arena Reklam och Simplify Solutions ett. De finns numera under samma tak i Karlskoga med det nya namnet Fabriqen.

Fabriqen
Profilföretag siktar högt: ”Finns en stor potentiell marknad för oss”

Fujifilm dundrar fram i print on demand-segmentet

Maskinnyheter finns inom både toner och inkjet, för civil - och förpackningstryckare. Och än så länge har Fujifilm bara gläntat på dörren till det företaget ser som den stora revolutionen. En hybrid sådan – att integrera analoga tryckpressar och maskinlinjer med 42K Samba-printhuvuden.

Tommy Segelberg
Fujifilm dundrar fram i print on demand-segmentet

Duplex-utskrifter som aldrig förr

På nätterna printas det för fullt. På dagarna är det kuvertering som gäller. Vi besöker Svea Banks huvudkontor där allt transaktionstryck sker internt. Nu med en inkjetförstärkning i huset, en Riso Valezus T2100, som de använder för att printa mycket duplex.

Svea1
Duplex-utskrifter som aldrig förr

Horizon kapar ställtider

Enstycksexemplar eller miljonupplagor spelar ingen roll och kontrollen sker ner på varje enskilt ark. När Horizon var tillbaka med eventet Finishing First i Quickborn utanför Hamburg bjöds det på produktnyheter och mer automation än någonsin tidigare.

IMG_4033
Horizon kapar ställtider