
Med en förväntad tillväxt på 6–7 procent årligen är digitala skärmar interaktiva budskapsförmedlare att räkna med. Men vilka styr marknaden? Vilka olika typer av skärmar finns det att arbeta med och inom vilka områden växer branschen mest?
Luften måste vara kliniskt ren. Minsta lilla dammavlagring kan bidra till förödande konsekvenser vid tillverkning av lcd-skärmar. Enligt den amerikanska affärstidningen Forbes finns i dag ett fåtal gigantiska fabriker i Asien som tillverkar dessa skärmar. Anledningen? En fabrik kostar närmare 67 miljarder svenska kronor att bygga upp och utrusta.
När skärmlagren varsamt har monterats ihop, stämplas de med rätt varumärke för att sedan skickas till rätt återförsäljare. De ser sedan till att skärmarna når oss var vi än befinner oss. I den lokala mataffären, vid busskuren, på tåget, vid mötesrummet på kontoret, på banken och i snabbmatsrestaurangen. Ja, användningsområdena är oändligt många.
De digitala koncepten jagar vår uppmärksamhet
När en talar om digital signage – digital skyltning på svenska – menas alla de digitala bildskärmar och bakomliggande system som levererar innehåll i offentliga miljöer och på arbetsplatser. I dagens mediebrus jagar de digitala koncepten vår uppmärksamhet med allt från rörligt innehåll till interaktivitet. Tack vare en molntjänst kan nu ett huvudkontor för en butikskedja i Stockholm styra hur de ska kommunicera med kunderna via skärmar i Dalarna – i realtid!
Allt mer flyter tekniken samman till sömlösa lösningar, och likt vad sociala medier var för några år sedan, förväntas digital skyltning ta allt mer plats de kommande åren.
Namn i branschen
Några av marknadens storspelare som tillhandahåller digitala skärmar i dag är Samsung, LG, Philips, Sharp, Panasonic, Sony, NEC, Scala och Toshiba. Men låt dig inte bländas av de välkända namnen, för marknaden har fler spelare än så.
Runt ett hundratal företag i Sverige rör sig inom området för digital skyltning. Antingen genom att utveckla programvara, hårdvara eller innehåll. Eller så arbetar de med hela ledet från idé till installation. Några av de mest synliga helhetsleverantörerna på marknaden är MultiQ, Zetadisplay, Big Image Systems, Visual Art, Clear Channel och Brandfactory. Allt som oftast är det dessa konceptmakare som möter kunden först, ritar upp ett förslag och sedan antingen tillverkar egna skärmlösningar eller anlitar teknikjättarna som en extern partner.
De sitter på största kakbiten
Samsung är en storspelare inom digitala skärmar. De säger själva att de har dryga 45 procent av marknaden. Nu har dock den kraftigaste tillväxtperioden börjat avta. Efter en årlig tillväxt på dryga 40 procent ligger nu siffran på mellan 7–10 procent. Anledningen är att arbetet i dag huvudsakligen kretsar kring utbyte av redan befintliga skärmar.
– Vi säljer skärmar till distributörer, återförsäljare, leverantörer och till slutkund. I dag går det mer åt att kunden vill ha en partner som kan göra allt, berättar John Linden, som är områdeschef för digital signage på Samsung.
Samsung levererar cirka 60–70 000 skärmar för digital skyltning varje år. Av dessa uppskattas hälften användas internt av företag.
– Jag skulle dock uppskatta att retail, restauranger och snabbmatskedjor äger den övervägande delen av redan installerad digital skyltning.

Även om vi främst förknippar Samsung med lcd-skärmar så äntrade de led-världen för några år sedan. Till skillnad från lcd går det med led att genom moduler sätta samman en hur stor skärm som helst. För utomhusbruk är det vanligare att använda skärmar baserade på led-teknik. De små ljusdioderna som bildar skärmen kan justeras för att bättre stå emot solljus. Med en lcd-skärm hade det varit mer som att ta ut din vanliga tv en sommardag – en svart skärm. Men oavsett hur spännande det är att kunna klä utomhusmiljö i häftig teknik, så står samtliga leverantörer inför samma utmaning – tillstånd och godkända upphandlingar.
– Det är svårare att få tillstånd att sätta upp skärmar i Sverige och de flesta projekt stoppas. Nu fokuserar vi istället på indoor led, säger John Linden.
Kamera registrerar människan
Den japanska teknikutvecklaren Toshiba är i dag enligt konsultbolaget RBR världsledande inom point of sale och kassasystemlösningar och via sin starka position på retailmarknaden har de länge arbetat med digital skyltning. Det är ett område som binder ihop företagets erbjudande mot retail med erbjudandet inom logistik och tillverkning, som streckkodsskrivare och RFID.
Företaget ser också att utvecklingen inom digital skyltning använder annan teknik. Med den nya lösningen TCx Signals ges möjligheten att se antal, kön och ålder på människor som passerar och tittar på en skärm med hjälp av sensorer. Kunden kan alltså få information om hur många som faktiskt sett ett budskap, vilket också skapar möjlighet för andra typer av affärsmodeller för digital skyltning.
Anpassade skyltar
Toshiba tillverkar inte längre sina egna professionella skärmar, utan har istället fokus på exakt vilken typ av skyltlösning kunden behöver i det aktuella fallet.
– Vi har granskat och testat produkter som vi är villiga att sätta vårt namn på och kvalitetssäkrar därigenom lösningen. Vi fungerar som integratör av innehåll, informationsdistribution, av mjukvara och hårdvara samt av visningsstatistik och blir en helhetspartner till kunden, säger Henrik Jinnestrand, sales and marketing director Scandic på Toshiba.
Innehåll i fokus
Sharp, är en annan spelare på marknaden. Sedan 2015 har de i snitt växt med 55 procent per år när det kommer till skärmförsäljning. Men något som verkligen verkar spela roll i dag, som samtliga intervjuade skärmtillverkare trycker på, är att hårdvaran blir mindre viktig för kunden och att innehållet sätts i fokus.
– Hårdvaran är bara ett sätt att få ut content i dag, även om det är stor skillnad på konsumentteknik och professionell teknik. Förut har det varit väldigt tekniskt men nu föredras mjuka värden, säger Jonas Jennessen, som är nordisk produktchef på Sharp för digital signage. Detta har även börjat märkas där några av framtidens grafiker utbildas i dag.
– En tydlig förändring är övergången från analogt till digitalt när det kommer till ”gratis” nyhetsförmedling. Vi ser i dag bland annat skärmar på merparten av kommunala transportmedel, berättar Daniel Gaffner, som är programansvarig för Grafisk design programmet på Malmö Universitet.
– Detta har naturligtvis affekterat vår utbildning i grafisk design, där traditionell tryckmedia, layout och redaktionell design får ge plats för mer dynamisk digital design. Detta resulterar också i större krav från näringslivet på att studenter har grundläggande kunskaper kring kodning och prototyping.