Grafiska Företagen, Citymail och 21 Grams som ingår i initiativet Arena för framtidens distribution fortsätter med svidande kritik mot statliga Postnord, som de menar utnyttjar sin dominerande ställning och motarbetar en sund konkurrens. Med fem reformförslag går de nu på politisk offensiv för att begränsa Postnords ställning på produktions- och distributionsmarknaden.
Det konkurrensrättsliga regelverket och ägarstyrningen av statliga Postnord är förlegat, menar initiativtagarna till Arena för framtidens distribution med Grafiska Företagen, Citymail och 21 Grams i spetsen. De tar nu politisk strid med ett reformpaket för ökad konkurrens och mångfald på produktions- och distributionsmarknaden.
Trots digitaliseringens intåg, och förändrade kommunikationsmönster som påverkar hur postförsändelser produceras och distribueras, så tillåts ändå Postnord med sin dominerande ställning på marknaden att fortsätta expandera till nya delmarknader. Det skadar den fria konkurrensen, menar Arena-gruppen. Exempel på sådana delmarknader är distribution av morgontidningar, logistiktjänster, utdelning av oadresserad direktreklam, hantering av paket som väger över 20 kilo samt tryck-, print- och kuverteringstjänster.
Initiativet pekar ut fem politiska reformförslag för att skapa en postservice med högre kvalitet, men som också motverkar en utslagning av privata aktörer. Det handlar om att avyttra Postnords verksamhet utanför den samhällsomfattande posttjänsten, men också att den senare ska kunna vara föremål för upphandling. Vidare vill man se en anpassad utdelningsfrekvens, skärpt statlig ägarstyrning samt att PTS (Post och telestyrelsen) ska förtydliga sitt konkurrensfrämjande uppdrag.
Ravindra Parasnis, vd på Grafiska Företagen säger i ett pressmeddelande att situationen börjar bli ohållbar för flera företag i branschen. Han förtydligar att den principiella frågan gäller huruvida Postnords uppdrag är viktigt, och riktar in sig på ägaren, staten.
– Att Postnord, som är en dominerande aktör, har möjlighet att utnyttja sin position till att konkurrera med företag på alla möjliga kringliggande marknader lägger en våt filt över konkurrensen på marknaden.
Enligt Martin Modig, vd på CityMail, krävs det kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med bolagets utnyttjande av sin dominerande ställning och effekterna av dagens prissättningssystem.
– Priserna på den lilla delen av brevmarknaden där Postnord har monopol, den del som privatpersoner och småföretag nyttjar, stiger i rasande takt, medan priserna på den stora konkurrensutsatta, industriella delen av brevmarknaden sedan många år ligger still är ett allvarligt tecken på att regelverket inte fungerar som det ska.
Den 13 juni höll Arena för framtidens distribution ett seminarium där rapporten med de nya reformförslagen presenterades. Flera inbjudna riksdagsledamöter var på plats för att debattera frågan.