Grafiska Företagen tar strid med reformpaket

PUBLICERAD: 19 juni 2019
UPPDATERAD: 19 juni
Konkurrensen är snedvriden på distributionsmarknaden, menar initiativtagarna till Arena för framtidens distribution som höll ett seminarium 13 juni. Riksdagsledamöterna Denis Begic (S), Jessika Roswall (M) och Mikael Larsson (C) var på plats. Foto: Mikael Koff

Grafiska Företagen, Citymail och 21 Grams som ingår i initiativet Arena för framtidens distribution fortsätter med svidande kritik mot statliga Postnord, som de menar utnyttjar sin dominerande ställning och motarbetar en sund konkurrens. Med fem reformförslag går de nu på politisk offensiv för att begränsa Postnords ställning på produktions- och distributionsmarknaden.

Det konkurrensrättsliga regelverket och ägarstyrningen av statliga Postnord är förlegat, menar initiativtagarna till Arena för framtidens distribution med Grafiska Företagen, Citymail och 21 Grams i spetsen. De tar nu politisk strid med ett reformpaket för ökad konkurrens och mångfald på produktions- och distributionsmarknaden.

Den 13 juni höll Arena för framtidens distribution ett seminarium där de la fram sin rapport för en sund konkurrens på distributionsmarknaden. Foto: Mikael Koff

Trots digitaliseringens intåg, och förändrade kommunikationsmönster som påverkar hur postförsändelser produceras och distribueras, så tillåts ändå Postnord med sin dominerande ställning på marknaden att fortsätta expandera till nya delmarknader. Det skadar den fria konkurrensen, menar Arena-gruppen. Exempel på sådana delmarknader är distribution av morgontidningar, logistiktjänster, utdelning av oadresserad direktreklam, hantering av paket som väger över 20 kilo samt tryck-, print- och kuverteringstjänster.

Initiativet pekar ut fem politiska reformförslag för att skapa en postservice med högre kvalitet, men som också motverkar en utslagning av privata aktörer. Det handlar om att avyttra Postnords verksamhet utanför den samhällsomfattande posttjänsten, men också att den senare ska kunna vara föremål för upphandling. Vidare vill man se en anpassad utdelningsfrekvens, skärpt statlig ägarstyrning samt att PTS (Post och telestyrelsen) ska förtydliga sitt konkurrensfrämjande uppdrag.

 

Grafiska Företagens vd Ravindra Parasnis och Kaj Peterson på 21 Grams. Foto: Mikael Koff

Ravindra Parasnis, vd på Grafiska Företagen säger i ett pressmeddelande att situationen börjar bli ohållbar för flera företag i branschen. Han förtydligar att den principiella frågan gäller huruvida Postnords uppdrag är viktigt, och riktar in sig på ägaren, staten.

– Att Postnord, som är en dominerande aktör, har möjlighet att utnyttja sin position till att konkurrera med företag på alla möjliga kringliggande marknader lägger en våt filt över konkurrensen på marknaden.

Chalmersdocenten Christian Sandström var inbjuden som föreläsare. Foto: Mikael Koff

Enligt Martin Modig, vd på CityMail, krävs det kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med bolagets utnyttjande av sin dominerande ställning och effekterna av dagens prissättningssystem.

– Priserna på den lilla delen av brevmarknaden där Postnord har monopol, den del som privatpersoner och småföretag nyttjar, stiger i rasande takt, medan priserna på den stora konkurrensutsatta, industriella delen av brevmarknaden sedan många år ligger still är ett allvarligt tecken på att regelverket inte fungerar som det ska.

Den 13 juni höll Arena för framtidens distribution ett seminarium där rapporten med de nya reformförslagen presenterades. Flera inbjudna riksdagsledamöter var på plats för att debattera frågan.

 

 

Läs vidare

Elanders tappar från rekordåret – omsätter 13,8 miljarder kronor

Tryckeri och logistikkoncernen Elanders har presenterat sitt bokslut för 2023. Verksamheten omsatte 13,8 miljarder kronor 2023. 
elanders11-scaled

Grafiska företagens produktion nere på rekordlåga nivåer

Den grafiska branschen upplever en kraftig nedgång i både orderingång och produktionsvolym. Jämfört med 2015 har produktionsvolymen nu sjunkit till cirka 67 procent. Men det finns ljusglimtar.
pall-konjuntur

Ny prooflösning gör det billigare att provtrycka HP Indigo

GMG har tagit fram en prooflösning speciellt för HP Indigo-användare. Med GMG ColorProof blir processen både billigare och mer pålitlig, enligt företaget.
HP_DesignJet_Z9_Driver_Printer

Så lyckades den lilla återförsäljaren bli en storspelare

Den grafiska återförsäljaren Folier.se har vuxit kraftigt sedan starten för snart tio år sedan. Bolaget har kommit att bli en ganska stor spelare när det kommer till både försäljning av maskiner och material genom att bredda sig. För Sign&Print berättar vd Mikael Sandberg om varför de använder sig av artiklar och video på sin hemsida och möjligheten att börja med maskinleasing.
MIKAEL-SANDBERG

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5