Heidelberg och dotterbolaget Gallus sjösätter en sajt som ska ge tryckaren all möjlig expertis och kunskap om etikettryck.
– Vi har konstaterat att det fattas oberoende informationskällor som kan vara till fördel för både etikettköpare, etikettproducenter och leverantörer till branschen, säger Rickard Rafstedt på Heidelberg.
Den digitala plattformen har fått namnet Label Experts och berör allting inom etikettutskrift, på engelska. Heidelberg och dotterbolaget Gallus står bakom projektet. Etikettmarknaden har enligt dem den största tillväxtpotentialen inom trycksektorn och har utvecklats från ett nischsegment till en betydande industri de senaste decennierna.
– Etikettmarknaden är en ytterst intressant gren i den grafiska branschen. Det är en marknad som växer och befinner sig mitt emellan traditionell flexo- och digital produktion, säger Rickard Rafstedt, account manager på Heidelberg.
Många områden
Etikettmarknaden står för cirka fem procent av den globala tryckvolymen, till ett värde av cirka 400 miljarder euro. I takt med utvecklingen ökar också kunskapen på etikettområdet som avser spridda skurar när det kommer till trycktekniker, material, etikettens användningsområde och alla tillkommande förbrukningsvaror.
Den nya sajten är tänkt att ge ökad kunskap och expertis om allt som rör etikettutskrifter. Den innehåller bland annat tekniska artiklar, policydokument och tips från experter på området. Innehållet kommer bland annat från oberoende organisationer som AWA, FINAT, Packconsult och VSKE.
Saknas oberoende information
Förhoppningen är att den digitala plattformen blir en mötesplats för användare, producenter, organisationer och marknadsundersökningsinstitut.
– Via uppköp av Gallus-fabriken i Schweiz har Heidelberg blivit en viktig spelare på denna marknad. Vi har konstaterat att det fattas oberoende informationskällor som kan vara till fördel för både etikettköpare, etikettproducenter och leverantörer till branschen, säger Rickard Rafstedt.