Parasnis: ”Det blev något av en aha-upplevelse”

PUBLICERAD: 19 juni 2019
UPPDATERAD: 19 juni
Ravindra Parasnis, vd på Grafiska Företagen. Foto: Mikael Koff

Grafiska Företagens vd Ravindra Parasnis ger sin syn på reaktionerna efter slutrapporten som pekar ut hur statliga Postnord bör agera för att inte bidra till en snedvriden konkurrens.
– Nu måste politikerna se till att ägarstyrningen av Postnord skärps.

För en vecka sedan hölls ett seminarium och en presentation av slutrapporten för Arena för framtidens distribution. Fem reformförslag riktade mot politikerna las fram om hur de vill förändra produktions- och distributionsmarknaden.

Vad har ni fått för reaktioner?
– Det blev något av en aha-upplevelse för riksdagsledamöterna som var på seminariet. De var medvetna om problemen innan men fick en bättre uppfattning av hur Postnords agerande påverkar konkurrenssituationen på flera marknader. Alla var inne på att ägarstyrningen måste skärpas. Våra medlemmar har varit positiva till rapporten. För vissa av företagen handlar det om överlevnad, säger Grafiska Företagens vd Ravindra Parasnis.

Vilken är den mest allvarliga kritiken som du riktar mot statliga Postnord?
– Det är absolut att Postnord agerar utanför sitt primära uppdrag, som är att säkerställa postgången. För våra medlemsföretag har det blivit en ohållbar situation att Postnord bedriver tryckeriverksamhet och ger sina kunder rabatt om de väljer att trycka hos Strålfors. Det slår undan benen på företagen och snedvrider konkurrensen på en marknad där Postnord inte borde finnas.

Var ligger bollen nu och vad händer framåt för er del?
– Nu måste politikerna se till att ägarstyrningen av Postnord skärps, förtydliga Post-och telestyrelsens konkurrensfrämjande uppdrag, men först och främst begränsa deras uppdrag och avyttra verksamheter som ligger utanför det uppdraget, exempelvis tryckeriet Strålfors. Det här är en stor fråga och vi kommer nu under sommaren att titta på hur vi ska gå vidare med den tillsammans med övriga intressenter.

 

Läs vidare

Elanders tappar från rekordåret – omsätter 13,8 miljarder kronor

Tryckeri och logistikkoncernen Elanders har presenterat sitt bokslut för 2023. Verksamheten omsatte 13,8 miljarder kronor 2023. 
elanders11-scaled

Grafiska företagens produktion nere på rekordlåga nivåer

Den grafiska branschen upplever en kraftig nedgång i både orderingång och produktionsvolym. Jämfört med 2015 har produktionsvolymen nu sjunkit till cirka 67 procent. Men det finns ljusglimtar.
pall-konjuntur

Ny prooflösning gör det billigare att provtrycka HP Indigo

GMG har tagit fram en prooflösning speciellt för HP Indigo-användare. Med GMG ColorProof blir processen både billigare och mer pålitlig, enligt företaget.
HP_DesignJet_Z9_Driver_Printer

Så lyckades den lilla återförsäljaren bli en storspelare

Den grafiska återförsäljaren Folier.se har vuxit kraftigt sedan starten för snart tio år sedan. Bolaget har kommit att bli en ganska stor spelare när det kommer till både försäljning av maskiner och material genom att bredda sig. För Sign&Print berättar vd Mikael Sandberg om varför de använder sig av artiklar och video på sin hemsida och möjligheten att börja med maskinleasing.
MIKAEL-SANDBERG

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm