Rapport: Digitalt kommer dominera reklaminköpen

PUBLICERAD: 19 juni 2019
UPPDATERAD: 19 juni
Digital annonsering kommer att dominera både 2019 och 2020 enligt mediebyrånätverket GroupM.
Digital annonsering kommer att dominera både 2019 och 2020 enligt mediebyrånätverket GroupM.

Mediebyrånätverket GroupM släppte nyligen sin globala rapport över medieinvesteringarna. Den visar att det är digital reklam tar upp störst del av reklaminvesteringarna 2019-2020. 

De länder som anses drivande i branschens expansion är USA, Kina, Brasilien, Indien och Storbritannien. Marknaden förväntas ha en annonstillväxt med 3,4 procent. Detta är dock en minskning från nätverkets ursprungliga prognos på 4,6 procent.

I rapporten ”This year, next year” skriver mediebyrånätverket GroupM att digital reklam tar upp störst del av världens reklamutgifter för år 2019 och 2020. Dock förutspår de att allt eftersom digital reklam mognar, kommer kategorin jämnas ut med övriga. Sedan 2014 har kategorin ökat med hela 25 procent.

Återigen minskar kategorin för annonsering i papperstidningar. Prognosen för år 2019 väntas minska 9,3 procent och med 5,8 procent under 2020. Tidningarna har sjunkit rejält sedan 20 år tillbaka då de stod för 34 procent av den globala annonsmarknaden. I dag är det istället nere på sex procent.

En annan kategori som nämns i rapporten är tv, som väntas stå för 30 procent av annonseringen 2020.

Läs vidare

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm