Mediebyrånätverket GroupM släppte nyligen sin globala rapport över medieinvesteringarna. Den visar att det är digital reklam tar upp störst del av reklaminvesteringarna 2019-2020.
De länder som anses drivande i branschens expansion är USA, Kina, Brasilien, Indien och Storbritannien. Marknaden förväntas ha en annonstillväxt med 3,4 procent. Detta är dock en minskning från nätverkets ursprungliga prognos på 4,6 procent.
I rapporten ”This year, next year” skriver mediebyrånätverket GroupM att digital reklam tar upp störst del av världens reklamutgifter för år 2019 och 2020. Dock förutspår de att allt eftersom digital reklam mognar, kommer kategorin jämnas ut med övriga. Sedan 2014 har kategorin ökat med hela 25 procent.
Återigen minskar kategorin för annonsering i papperstidningar. Prognosen för år 2019 väntas minska 9,3 procent och med 5,8 procent under 2020. Tidningarna har sjunkit rejält sedan 20 år tillbaka då de stod för 34 procent av den globala annonsmarknaden. I dag är det istället nere på sex procent.
En annan kategori som nämns i rapporten är tv, som väntas stå för 30 procent av annonseringen 2020.