Danskt tryckeri bygger en cirkulär ekonomi

PUBLICERAD: 24 juni 2019
UPPDATERAD: 24 juni
Laurel Brunner har mångårig erfarenhet från den grafiska branschen och skriver på bloggen Verdigris.

I Laurel Brunners senaste blogginlägg delar hon med sig av sina tankegångar och analyser kring hur tryckeribranschen kan minska sin miljöpåverkan. Vi får också möta det danska företaget KLS Pureprint som arbetar in i det längsta för att bli världens mest gröna tryckeri.

Det finns signaler på att tänket kring cirkulär ekonomi håller på att vinna mark i tryckeribranschen. Sedan 1997 har KLS Pureprint, strävat efter att bli världens grönaste tryckeri med hållbarhet och etik baserad på cirkulärt tänkande inom teknik och biologi. Denna strategi har funnits sedan 1997 och KLS Pureprint är fortfarande högst aktivt i branschen. Certifieringar enligt ISO 9001, ISO 14001 och den nordiska miljömärkningen Svanen har varit en del av utvecklingen, och affärsmässiga ändamål snarare än altruism driver strategin framåt.

KLS har varit koldioxidneutrala sedan 2009 och och de har en fordonspark med enbart elbilar. Företaget kör både med offsetpressar och digitalpressar i produktionen, och dessa drivs med vindkraft. De har också anpassat sig till ISO 12647-2 för processkontroll i offsettdelen som hjälper företaget att uppnå sina riktliinjer för kvalitetskontroll såväl som minimering av förbrukningsvaror och avfall.

2012 började KLS Pureprint att utveckla bionedbrytbara tryckmaterial. Pureprints substrat har inga kemikalier eller tungmetaller och är ämnade för avfallsdepån eller för kompostering för att snabbt brytas ned. De kan återvinnas, och samtidigt erbjuder företaget en version av ett Pureprint-material som är tillverkat av återvunna trycksaker. Projektet startades rent kommersiellt, men en del finansieras också av Danska bolagsverket med pengar speciellt riktade mot grön affärsutveckling. De första materialen, under varumärket Pureprint, introducerades 2015 och företaget som tidigare bara hade förkortningen KLS fick istället namnet KLS Pureprint.

KLS Pureprint tar alltså ett nytt grepp för att för att kapa sin miljöpåverkan genom att investera i att utveckla egna pappersprodukter, och genom att använda bläck och lack som också är 100 procent komposterbara. Men företaget ser också att den traditionella affärsmodellen för trycksektorn är gammal och omodern, vilket gör print allt mindre konkurrenskraftigt. Mycket bättre är att ha en ny affärsmodell som innehåller resurser inom en cirkulär ekonomi och som möter kundernas förväntningar på kvalitet och hållbarhet på ett sätt som är bevisat och ansvarstagande.

I Danmark väcker det här frågor som sträcker sig längre än materialinnovationerna, och som bör ses över i ett bredare perspektiv. Överst på listan rent allmänt måste vara sortering och återvinning. Det finns varken referensstandarder för detta eller något resolut sätt att hantera detta på. Det handlar också om frågan hur materialen ska hanteras för återvinning, sett exempelvis till hur hur själva tryckprocessen genomfördes, likväl som den kemiska sammansättningen av materialen i fråga.

Företag som KLS Pureprint är fortfarande ovanliga. Men trots det, medan medvetenheten ökar kring hur miljön påverkas och koncept som cirkulär ekonomi, så tittar fler människor på hur de kan förbättra tryckbranschens miljöpåverkan, och faktiskt göra något åt saken. Det måste ju ses som positivt.

_______________________

VERDIGRIS
Denna artikel kommer från Verdigris, ett sponsrat forskningsinitiativ i den grafiska branschen som syftar till att informera om det tryckta mediets miljöpåverkan. Inläggen där publiceras på engelska. Översättning: Claes Nordström

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Heidelberg lanserar personalfri plåthantering

Heidelberg tar plåttillverkningen till en ny nivå med lanseringen av Compact Pallet Loader (CPL) och Compact Bender, som kan integreras direkt i deras CtP-linjer.

20251028_CtP_Belichterstrecke_CPL_Compact_Bender_IMAGE_RATIO_1_5
Heidelberg lanserar personalfri plåthantering

Ny UV-färg utan fotoinitiatorer

Flint Groups färgnyhet Flexocure LEAP underlättar vid tryck av livsmedelsförpackningar genom att klara migrationstesterna.

Flintx
Ny UV-färg utan fotoinitiatorer