Heidelberg visar styrka inom förpackning

PUBLICERAD: 25 juni 2019
UPPDATERAD: 25 juni
Dirk Kaliebe, från Heidelbergs styrelse öppningstalade under företagets förpackningsdagar.
Dirk Kaliebe, från Heidelbergs styrelse öppningstalade under företagets förpackningsdagar.

Heidelberg bjöd in till en heldag med temat förpackning. Hela maskinsortimentet radades upp, med inkjet i spetsen, för att möta trender som kortare serier och personaliserat tryck.

Eventet Heidelberg Packaging Days tog sikte på företagets samlade sortiment inom förpackning med tryckpressar, etikettmaskiner, stansmaskiner och kapsellimmare. Även hjärtat i Heidelbergs produktportfölj, programvaran Prinect, presenterades. Den servar all produktion med allt från information om jobbet till färgprofiler. Eventet var välbesökt med gäster från hela världen och intresset var stort. Kerstin Haase, ansvarig för affärsområdet Packaging hos Heidelberg berättade mer om satsningen inom detta segment.

– Förpackningssegmentet är en mycket viktig del för Heidelberg eftersom det är den delen inom grafisk produktion som växer mest. Trenden inom förpackning är också att serierna blir kortare, och behovet av att snabbt kunna byta jobb i tryckpressen är avgörande för en lönsam produktion. Heidelberg är lyhörda gentemot kunderna och deras önskemål. Målet är att hela tiden förbättra produktionen genom forskning och utveckling.

Heidelberg har delat in den grafiska industrin i tre segment – vikbara kartongförpackningar, självhäftande och vattenlimshäftande etiketter samt traditionellt tryck. I segmentet vikbar kartong ingår hela kedjan med start i prepress och tryck. Men även stansning och kapsellimning ingår numera i Heidelbergs portfölj. Vid tryckning av ark har Heidelberg många maskiner att välja på. Med format upp till 162 centimeter i skräddarsydda presskonfigurationer med färg och lackverk. Inom förpackning är intresset stort för att använda sjufärgs-tryck Multi Color System, för att minimera omställningstiden i pressen med specialfärger.

Kerstin Haase, ansvarig för Heidelbergs förpackningssegment.
Kerstin Haase, ansvarig för Heidelbergs förpackningssegment.

Det senaste tillskottet på maskinsidan i detta segment är Primefire 106 – en industriell press med bläckstråleteknik. Konceptet kring, och grundtanken till tryckpressen, var att tryckeriet skulle kunna addera Primefire till sin traditionella produktion. Största pappersformatet är 75 x 106 centimeter och enligt Heidelberg är kvaliteten likvärdig med offset. Kunden kan använda samma arbetsflöde till prepress, och efter tryckningen tas de tryckta arken till den befintliga efterbehandlingen, till exempel en stans och en kapsellimmare.

I Multi Color System trycker man med CMYK plus orange, grön och lila vilket gör att man kan återskapa 95 procent av alla PMS-färger. Bläcket är vattenbaserat, livsmedelsgodkänt, och kan användas till alla typer av förpackningar. Maskinen är en fristående maskin och huvudsyftet är att den utan några konfigurationer ska kunna integreras i kundens vanliga digitala arbetsflöde.

Primefire 106 är framtagen för kortare tryckserier och för möjligheten att kunna trycka unika personaliserade förpackningar med olika motiv, koder, streckkoder eller datamatrix-koder.

Möjligheterna kan appliceras på de nya inköpsbehoven som Print to pack och Supply on demand i små upplagor. Men även i en produktion där förpackningarna ser likadana ut så är Primefire konkurrenskraftig upp till 5 000 ark och har en beräknad produktion om 1,5 miljoner ark per månad.

Med denna teknik skulle tryckeriet kunna erbjuda sin kund att beställa förpackningar för en vecka i taget. Detta för att underlätta för en mer flexibel produktion och frigöra kapital från lagret till ett bättre kassaflöde. Men också möjligheten till spårbarhet på den individuella förpackningen. För slutkunden innebär detta ett mer flexibelt arbete då det går att ändra löpande i designen, vilket även betyder processfördelar.

Utvecklingen av Primefire gjordes i rekordfart. Det tog två år från det att Heidelberg startade med projektet till att de levererade den första maskinen. Utvecklingen gjordes i nära samarbete med några utvalda kunder. Det kombinerades med all kunskap som Heidelberg redan har med sig i bagaget såsom iläggare och avläggare från företagets traditionella pressar, samt Diamatrix SAMBA inkjet-teknik från Fujifilm med upplösning i 1200 x 1200 dpi.

heidelberg

År 2016 startade Heidelberg ett samarbete med företaget Master work group som är ett stort kinesiskt företag specialiserat på efterbehandling. I dag har de ett gediget utbud av stans- och kapsellimningsmaskiner i olika storlekar. Den första maskinen som lanserades i samarbetet var Diana, en kapsellimmare med kapacitet upp till 200 000 kapslar i timmen. I dag har över 300 installationer av stansar gjorts sedan starten av samarbetet.

Inom etikettsegmentet har Heidelberg ett samarbete med Gallus och tillsammans producerar de maskiner för onlineproduktion av etiketter. Gallus har ett brett program av traditionella rullpressar och har i dag åtta stycken basmaskiner. Den digitala Labelfire nyttjar liknande teknik som Primefire 106. Uv-färgen appliceras med bläckstråleteknik och printar med åtta färger. De sju färgerna och i tillägg även täckvitt gör att man kan printa på transparenta material. I de större modellerna ges det även möjlighet att vid specialbehov koppla på folie, flexo, offset, lack, laminering och stansverk efter behov.

– Vi ser oss själva som en helhetsleverantör till den grafiska branschen. Där man vill ta ansvar för hela processen och leverera produkter från programvara, tryckpressar och efterbehandlingsmaskiner till kringtjänster – inte minst med återkoppling av produktionsdata med efterkalkyler. Det övergripande helhetsmålet är maximal upptid och produktivitet för våra kunder, säger Kerstin Haase.

För att maximera produktiviteten har Heidelberg tagit fram konceptet ”Push to Stop” som vänder på begreppet att något måste startas. I stället är arbetsflödet så effektivt att information om tryckjobbet hämtas upp från Prinect. Det är Heidelbergs Prepress-programvara som förser pressarna med information om kommande jobb, både vad gäller papperstyp, arkformat, färgprofiler och antal ark som ska produceras samt information om efterbehandling. I en jobbsekvens kan man ladda tryckpressen med upp till 30 jobb.

Baserat på denna information startar tryckpressen automatiskt produktionen. Det sker helt av sig själv. Den ställer in formatet i iläggare, förinställer färg, drar in plåtarna, justerar passning och drar in pappersarken och godkänner arket i maskinen efter förifyllda riktvärden. Så länge det finns papper och plåt tillgängligt så kommer intagstiden ner mot två minuter. Något längre för jobb som innehåller Pantonefärger och lack. Detta arbetssätt används inom både civiltryck och förpackningsproduktion.

Senaste nytt

Stema slog till på en lamineringsmaskin på mässan

Det blev affär för Stema Specialtryck under Sign&Print Scandinavia. En Amiga 52 från tjeckiska Komfi får följa med hem till Borås och den ska göra lamineringen både snabbare och stabilare. 

Stema
Stema slog till på en lamineringsmaskin på mässan

Flexibel planskrivare för stora och små tryckbehov

Primotek visade planskrivaren HandTop HT3020UV på Sign&Print Scandinavia. Maskinen kan anpassas efter önskat antal skrivarhuvuden och bläckalternativ.

DSC_2468
Flexibel planskrivare för stora och små tryckbehov

Allsidig lasergravyrmaskin hos Logimark

Med så kallad diodlaser är det möjligt att gravera på de flesta tunna material, undantaget transparenta material som glas eller genomskinlig akryl.

Speedy-100
Allsidig lasergravyrmaskin hos Logimark

Sign Nordic har hittat sin kostym

Är man underleverantör till de stora tryckerierna och skyltproducenterna är Sign&Print Scandinavia helt rätt plats att vara på. Det konstaterar Stefan Högberg, vd på Sign Nordic.

Sign-Nordic
Sign Nordic har hittat sin kostym

Läs vidare

Andelen digitalt förpackningstryck ökar

En ny rapport från Smithers, The Future of Digital Print for Packaging to 2030, visar att digitaltryck inom förpackning växer snabbt.

canon_drupa_01xx
Andelen digitalt förpackningstryck ökar

Pizzor, tillbehör och underhållning i samma pizzaförpackning

Till och från dyker det upp lite nytänkande kring pizzaförpackningar, men det är inte lätt att göra så mycket åt en sådan. Smurfit Westrock har dock tagit ett grepp om frågan och tillsammans med den spanska pizzakedjan Papa Johns har man utvecklat en minst sagt annorlunda lösning.

papajohns-931x642_Mesa-de-trabajo-1x
Pizzor, tillbehör och underhållning i samma pizzaförpackning

SmurfitWestrock Lithopac tar det bästa från offsetvärlden

Smurfit Westrock LithoPac tillverkar tryckta wellpappförpackningar. Nybro ligger ganska långt från de stora trafiklederna, men det finns fördelar som till exempel en engagerad personal, en GM som bara ser möjligheter och en avancerad maskinpark.

carl-oscarx
SmurfitWestrock Lithopac tar det bästa från offsetvärlden

Ny femfärgspress i Fujifilms digitala zon

Fujifilm gör sig redo för Labelexpo i Barcelona i september. De kommer bland annat visa upp sin nya femfärgspress för förpackningstryck.

Fuji1
Ny femfärgspress i Fujifilms digitala zon