3M ser ett uppsving på interiörsidan. DI-NOC-folier med transparent vidhäftning på glasskivor för att skapa marmorkänsla är den senaste nyheten.
För car wrapping på fordons- och transportsidan sågs personaliserade färgval och även pvc-fria material. En fiffig uppfinning är en tejp för skärning, Knifeless tape, som gör att du inte behöver använda kniv. Risken är annars att du råkar skära i bilens lack.
För interiörsapplikationer har företaget en produkt som heter DI-NOC. Det är ett sortiment med folier som efterliknar den visuella aspekten hos material som trä, sand, vävda tyger och läder. Rudi Adun, Marketing operations manager på 3M, säger att det är produkter som används för inredningsrenoveringar. Inte för nybyggnationer där de riktiga materialen är mer lämpliga.
– Fördelen med materialen är att de kan monteras på konvexa och konkava ytor.
En nyhet som visades på Fespa är en vidareutveckling av dessa folier, DI-NOC för glas. Folierna återspeglar allt från trä, sten till metall och sätts på insidan av en glasskiva. Tack vare att den har transparent vidhäftning går det att se igenom glaset som sitter på en bakgrundsbelyst låda. Den senaste folien är en variant på marmor. Fönsterglaset, plexiglaset eller vad det nu är som sitter ytterst hjälper också till rent visuellt att få det att se ut som riktig marmor. Alla dessa produkter har sitt ursprung i Japan.
[metaslider id=”204193″]
Rudi Adun säger att de ser stor tillväxt på interiörsidan.
– Absolut, av flera anledningar. Utomhusskyltning går sakta nedåt, och interiör går upp. Exempelvis hotell vill ge sina gäster en unik upplevelse, och därför spenderar de en större budget på att ha en unik, fräsch och inspirerande atmosfär i hotellinteriören. Det finns också regioner där det märks extra tydligt, som i Dubai. Hotellen i Dubai är skyldiga att ändra sin interiör vart femte år. Där vill de stimulera sin turism och ge turisterna en bra upplevelse. Det går också hand i hand med trender som wellness, personlig bekvämlighet och trygghet.