Interiörsfolier på uppgång

PUBLICERAD: 27 juni 2019
UPPDATERAD: 27 juni
Rudi Adun, Marketing operations manager på 3M.
Rudi Adun, Marketing operations manager på 3M var på Fespa-mässan för att prata om de senaste DI-NOC-folierna för glas.

3M ser ett uppsving på interiörsidan. DI-NOC-folier med transparent vidhäftning på glasskivor för att skapa marmorkänsla är den senaste nyheten.

För car wrapping på fordons- och transportsidan sågs personaliserade färgval och även pvc-fria material. En fiffig uppfinning är en tejp för skärning, Knifeless tape, som gör att du inte behöver använda kniv. Risken är annars att du råkar skära i bilens lack.

För interiörsapplikationer har företaget en produkt som heter DI-NOC. Det är ett sortiment med folier som efterliknar den visuella aspekten hos material som trä, sand, vävda tyger och läder. Rudi Adun, Marketing operations manager på 3M, säger att det är produkter som används för inredningsrenoveringar. Inte för nybyggnationer där de riktiga materialen är mer lämpliga.

– Fördelen med materialen är att de kan monteras på konvexa och konkava ytor.

En nyhet som visades på Fespa är en vidareutveckling av dessa folier, DI-NOC för glas. Folierna återspeglar allt från trä, sten till metall och sätts på insidan av en glasskiva. Tack vare att den har transparent vidhäftning går det att se igenom glaset som sitter på en bakgrundsbelyst låda. Den senaste folien är en variant på marmor. Fönsterglaset, plexiglaset eller vad det nu är som sitter ytterst hjälper också till rent visuellt att få det att se ut som riktig marmor. Alla dessa produkter har sitt ursprung i Japan.

[metaslider id=”204193″]

Rudi Adun säger att de ser stor tillväxt på interiörsidan.

– Absolut, av flera anledningar. Utomhusskyltning går sakta nedåt, och interiör går upp. Exempelvis hotell vill ge sina gäster en unik upplevelse, och därför spenderar de en större budget på att ha en unik, fräsch och inspirerande atmosfär i hotellinteriören. Det finns också regioner där det märks extra tydligt, som i Dubai. Hotellen i Dubai är skyldiga att ändra sin interiör vart femte år. Där vill de stimulera sin turism och ge turisterna en bra upplevelse. Det går också hand i hand med trender som wellness, personlig bekvämlighet och trygghet.

Senaste nytt

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess då företaget planerar att säga upp över 100 anställda av sin arbetsstyrka på 500, rapporterar den israeliska affärstidningen Globes.

FotoJet---2025-06-17T090318.695
Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Läs vidare

Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeras med nytt samarbete med Manroland och öppnandet av världens största Print Media Center.

H175_01
Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Scandinavian Print Group: "Erkänn att du aldrig har sett något liknande"

– Erkänn att du aldrig har sett något liknande, sade Esben Mols Kabell till mig när han visade runt på Scandinavian Print Groups fabrik i Szczecin i Polen – och han har rätt.

stettin_01
Scandinavian Print Group: ”Erkänn att du aldrig har sett något liknande”

Roland DG lanserar produktiv print and cut med åtta färger

Roland DG lanserar sin mest produktiva print and cut-skrivare någonsin. True-VIS XG-640 blir den nya flaggskeppsmodellen i True-VIS-serien.

Roland-DG-XP-640
Roland DG lanserar produktiv print and cut med åtta färger

Potential i kristider: ”Det perfekta tillfället för print”

Hur kan tryckt kommunikation tränga igenom det massiva digitala bruset? Enligt Mathew Faulkner, marknads- och innovationschef inom storformat hos Canon EMEA, har print kraften att bli raketbränsle för tillväxt. Inte minst i oroliga tider. 

Canon Matthew 2
Potential i kristider: ”Det perfekta tillfället för print”