Interiörsfolier på uppgång

PUBLICERAD: 27 juni 2019
UPPDATERAD: 27 juni
Rudi Adun, Marketing operations manager på 3M.
Rudi Adun, Marketing operations manager på 3M var på Fespa-mässan för att prata om de senaste DI-NOC-folierna för glas.

3M ser ett uppsving på interiörsidan. DI-NOC-folier med transparent vidhäftning på glasskivor för att skapa marmorkänsla är den senaste nyheten.

För car wrapping på fordons- och transportsidan sågs personaliserade färgval och även pvc-fria material. En fiffig uppfinning är en tejp för skärning, Knifeless tape, som gör att du inte behöver använda kniv. Risken är annars att du råkar skära i bilens lack.

För interiörsapplikationer har företaget en produkt som heter DI-NOC. Det är ett sortiment med folier som efterliknar den visuella aspekten hos material som trä, sand, vävda tyger och läder. Rudi Adun, Marketing operations manager på 3M, säger att det är produkter som används för inredningsrenoveringar. Inte för nybyggnationer där de riktiga materialen är mer lämpliga.

– Fördelen med materialen är att de kan monteras på konvexa och konkava ytor.

En nyhet som visades på Fespa är en vidareutveckling av dessa folier, DI-NOC för glas. Folierna återspeglar allt från trä, sten till metall och sätts på insidan av en glasskiva. Tack vare att den har transparent vidhäftning går det att se igenom glaset som sitter på en bakgrundsbelyst låda. Den senaste folien är en variant på marmor. Fönsterglaset, plexiglaset eller vad det nu är som sitter ytterst hjälper också till rent visuellt att få det att se ut som riktig marmor. Alla dessa produkter har sitt ursprung i Japan.

[metaslider id=”204193″]

Rudi Adun säger att de ser stor tillväxt på interiörsidan.

– Absolut, av flera anledningar. Utomhusskyltning går sakta nedåt, och interiör går upp. Exempelvis hotell vill ge sina gäster en unik upplevelse, och därför spenderar de en större budget på att ha en unik, fräsch och inspirerande atmosfär i hotellinteriören. Det finns också regioner där det märks extra tydligt, som i Dubai. Hotellen i Dubai är skyldiga att ändra sin interiör vart femte år. Där vill de stimulera sin turism och ge turisterna en bra upplevelse. Det går också hand i hand med trender som wellness, personlig bekvämlighet och trygghet.

Läs vidare

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

Ökad kapacitet för Z-Reklam

Företaget om: ✔FörsäljningssatsningenBolagsförvärvetNya skärbordet
ZR1b

Soft signage i raketfart

Jet Print Storbilder kan ha Sveriges största skärbord när de nu investerar i ett Haslerbord på 5x5 meter. Dessutom har de köpt en 3,2-meters sublimeringsskrivare från EFI för polyestertyg.
sop576omslag2JEditJetprint-lampor2-topaz-denoise-sharpen-faceai-2

EFI släpper nya storformatsskrivare

Den nya hybrid LED-skrivaren och flatbädds LED-skrivaren har fler funktioner, bättre bildkvalitet och presterar snabbare enligt EFI.
Ken_Hanulec_efi

Senaste nytt

KA Olsson blir ny officiell återförsäljare av Orafol

Nu hårdnar konkurrensen om Orafolkunderna.
– Det öppnade sig en möjlighet och vi tog den, säger Emil Gillmor, försäljnings- och avdelningsansvarig på KA Olsson & Gems.
ORAFOL_EMIL_web

Canons nya fotoskrivare ska briljera i djup och svärta

Canons nya inkjetskrivare för A2 vänder sig till professionella fotografer och seriösa fotoentusiaster.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

Skippar etiketterna – Domino skriver ut direkt på flaskan

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av utskriftslösningar för att hjälpa dryckestillverkare att leverera förpackningar utan etiketter.
CachedImage

De vinner Svenska skyltpriset: "Neon var det självklara valet"

Vinnarbidragen finns i Stockholm och Malmö.
FotoJet---2024-09-05T144045.319