Agfa tar språng med screeningteknik

Agfas screeninginnovation Spiral kan användas i både kommersiellt tryck och tidningstryck.

Agfa plussar på i sitt Eco3-program med fokus på ekonomi, ekologi och bekvämlighet. Företaget har tagit patent på en screeningteknik som de tror kommer att sätta en ny standard inom heatset- och coldsettryckning.

Det senaste tillägget i Agfas Eco3-program heter Spiral. Lanseringen är en screeningteknik som de hoppas ska ersätta traditionella punkter med alternativa former. I förlängningen ska det ge tryckare ökad kvalitet och minskade produktionskostnader.

”En effektivare spiralform”

Erik Peeters, marknadschef för kommersiellt tryck på Agfa säger i ett uttalande att konceptet bakom Spiral är enkelt men briljant.

– Vi bytte ut den traditionella punkten som användes vid tryckning mot en effektivare spiralform. På så sätt kräver tryckjobb mindre färg för att fylla exakt samma utrymme, vilket resulterar i en kristallklar bild och en högre presseffektivitet varje gång.

Klarare färger och bilder

Enligt företaget kan den patenterade screeninginnovationen användas i både kommersiellt tryck och tidningstryck. Klarare färger och skarpa bilder garanteras genom att tekniken gör det möjligt att hålla punkter från press till papper i området från 1 till 99 procent utan ytterligare ansträngning.

Minskar produktionskostnader

Tack vare punktens form ska faktorer som bidrar till tryckmissar, exempelvis brus, bli mindre synligt. Enligt Agfa bekräftar flera användare att punkten gör att färgmissfaktorer, speciellt i cyan, blir bättre. Den alternativa punktformen ska också bidra till en reducering av färg- och energiförbrukningen. Produkten kräver inga hårdvarutillägg till befintliga press- och arbetsflödesinstallationer.

Fotnot: Den röda tråden för Agfas Eco3-program är i utvecklandet av nya lösningar, att de ska syfta till att göra förtrycks- och tryckoperationer renare, mer kostnadseffektiva och enklare att hantera och underhålla.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Heidi Graff: ”Redan en stor framgång”

RR Print laddar med sina partner inför etikettmässan Labelexpo i Bryssel. Ur sortimentet visar företaget fördelarna med nya uv-flexofärgerna Pure Tone och Pure Aqua.
– De är redan en stor framgång och lanseringen av den nya serien cementerar helt enkelt vår status som en innovativ färgleverantör på marknaden.

Publicerat av: 

Rekord i utställare: ”Det kommer bli årets stora händelse”

Vi tar ett förhandssnack med mässgeneralen Lis Lykke inför Sign, Print&Pack-mässan i danska Odense.
– Vi kan redan nu berätta att vi återigen slår rekord i antalet utställare, säger mässgeneral Lis Lykke.

Publicerat av: