onsdag 18. maj – vecka 20
Seminarieprogrammet under Sign, Print&Pack-mässan i Odense innehåller allt från robotar, digital skyltning, trender och framtidsspaningar, teknik och paneldebatt.
Årets upplaga av Sign, Print&Pack-mässan i Danmark bjuder på inspirerande seminarier för den grafiska industrin. Experter talar om allt från robotar i produktionen till prissättning och kvalitet.
Kåre Bjørn.
Nedan presenteras ett axplock av de talare som kommer finnas på mässan. Hela programmet och mer information om talarna hittar du här. Alla seminarier är kostnadsfria och ingen registrering till mässan krävs.
Som Sign&Print har skrivit om tidigare startar mässans seminarieprogram på onsdagen med Kåre Bjørn, chefskonsult på Intellia, som tillsammans med medarbetare kommer att hålla låda på den kreativa scenen. Det bjuds på en rad intressanta samtalspunkter – allt från tryckproduktion från onlinetjänster till samspelet mellan digital och tryckt marknadsföring. Under dagen går de även igenom en rad olika digitala verktyg från Adobe för de besökare som vill uppdatera sina kunskaper.
Den kreativa scenen leds under torsdagen av Benny Thaibert från Bitspot.dk. Han ger sina tips och tricks för att arbeta kreativt med bilder i InDesign.
Metin Barut.
Hur kan digital skyltning användas för att förbättra service, synlighet och skapa konsumentvänliga lösningar? Metin Barut är marknadsföringskonsult som specialiserat sig på konsumentbeteende med flera år inom marknadsföring i ryggsäcken. Han är även grundare av Nordic Media och mentor för företagare genom Business Kolding. I hans föreläsning tar han upp detaljhandeln som ett exempel där digital skyltning kan användas samt hur man kan påverka kundernas köpmönster.
Kenneth Jochumsen.
Robotar kan bidra till ökad konkurrenskraft och höja produktionskvaliteten – men hur? Kenneth Jochumsen arbetar som Business Development Manager hos Omron. Under hans föreläsning får besökarna fördjupa sin kunskap om hur robotar kan användas inom grafisk produktion. Föreläsningen går av stapeln klockan 14:00 den 18 september på Business-scenen.
Lis Lykke håller i en paneldebatt på onsdagen, klockan 16:00 på Business-scenen.
I en paneldebatt diskuteras hur billigt man kan sälja och samtidigt garantera kvalitet. Debatten leds av Lis Lykke som i 15 år har rapporterat nyheter inom den grafiska världen. Tidigare via AGI Publishing House och i dag för Print og Medier. Några av de frågor som Lis kommer ställa är: Finns det något som pris och kvalitet matchar? Och bör vi som bransch bli bättre på att sälja idé och tjäna på vår produkt, snarare än att bara konkurrera om pris?
Jacob Ejs.
Som ingen undgått har den grafiska branschen präglats av nedskärningar och nedlagda tidningar och magasin de senaste tio åren. Men nu är tiden inne för tidningens återkomst, menar Jacob Ejs från Mediegruppen. I hans föreläsning tar han uttalandet vidare för att prata om tidningens roll och dess samspel med andra format i dag. Jacob föreläser under torsdagen, 14:00 på Business-scenen.
Guðmundur Rúnar Kristjánsson.
Guðmundur Rúnar Kristjánsson har över 20 års erfarenhet inom design. Han har arbetat med reklam, fotografi, digital design, apputveckling med mera. Under mässan ger han besökarna en inblick i det mest grundläggande om UX – Experience design. Detta är viktigt för den grafiska branschen på många sätt då det har att göra med kundens upplevelse online vilket i sin tur speglar den verksamhet man bedriver. Guðmundur talar klockan 13:00 på onsdagen, Business-scenen.
För att gå på mässan anmäler du dig gratis här.
Müller Martini släpper nu Solit PRO, en uppgraderad version av deras treknivstrimmer Solit som lanserades för tio år sedan. Den har fortfarande den patenterade SmartPress-teknologin, men även flera nya funktioner.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 17. maj, 2022
Under förra året lanserade Fujifilm två nyheter i storformatsklassen, Acuity Ultra R2 och Acuity Prime 20/30. Båda dessa kommer att visas under Fespamässan inom ramen för konceptet ”Blueprint Live”. Det blir Fujifilms största satsning på Fespa under de senaste fem åren.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 16. maj, 2022
Det har bara gått drygt ett halvår sedan Fespa i Amsterdam, men nu är det dags för mässa igen. Den 31 maj till den 3 juni möts tryckeri- och skyltbranschen för ett återbesök på Messe Berlin.
Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. maj, 2022
Priserna på papper fortsätter att stiga och det tycks inte finnas några tecken på stagnation. Det senaste året har priserna på magasinpapper nästan fördubblats och priserna på pappersark har ökat med 50 procent. Under april fortsatte priserna uppåt.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. maj, 2022
Nilssons tryckeri i Bjärnum köper Jako Tryckeri i Torup. Förvärvet kommer ge en mer jämn beläggning med jobb över året, och ett bredare utbud, enligt Anders Jacobsson, vd på Nilssons tryckeri.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 12. maj, 2022
ACG Nyström blir exklusiv leverantör av Eastman Machine Companys automatiserade linje av skärmaskiner i Skandinavien, Baltikum och Ukraina. Det innebär att det svenska företaget kommer att fungera som ett nav för import av utrustning, delar och förbrukningsvaror, vilket ska resultera i kortare ledtider och direkta leveranser.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 12. maj, 2022
Epsons nya etikettpress i SurePress-serien kommer med orange bläck. Tillverkaren uppgraderar samtidigt 4000-serien med nya modeller. Ett nytt bläcksystem och en vidareutveckling av torkprocessen ska bidra till högre produktivitet på filmsubstrat.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 10. maj, 2022
Printpower Awards är tävlingen för elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Tävlingen anordnas av Grafiska företagen och Fespa-föreningen sedan över 20 år tillbaka, och går ut på att plocka fram den bästa printidén utifrån ett specifikt tema. En av vinnarna blev Agnes Dalunde, vars provokativa design föll juryn i smaken.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 9. maj, 2022
Det polska massa- och pappersföretaget Arctic Paper gör ett bra första kvartal 2022 – det bästa i bolagets historia. En god efterfrågan på papper, massa och förpackningar ger en rekordstark inledning på året.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. maj, 2022
Uppåt 1 250 nya grafiska jobb behöver fyllastill och med 2024. Ett positivt trendbrott för branschen, enligt Grafiska Företagens nya rekryteringsrapport. Men samtidigt som behovet framåt är skriande att nyrekrytera känner företag oro över att kunna hitta kvalificerad personal.
Publicerat av:Claes Nordström | claes.nordstrom@agi.se| 6. maj, 2022
EFI lanserar fem nya digitala front-ends (DFE) baserade på den senaste Fiery-plattformen, Fiery FS500 Pro. Konica Minolta kommer att vara först med att integrera dem med sina produktionsmaskiner, på grund av deras mångåriga samarbete med EFI.
Publicerat av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 6. maj, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige