Massoptimering i prepress

PUBLICERAD: 12 augusti 2019
UPPDATERAD: 12 augusti
Kodak erbjuder olika mjukvarulösningar för att optimera effektiviteten i tryckprocessen.

Många tryckerier står inför allt mer prepress-arbete. Patrick Kerr från Kodaks mjukvaruteam ser massoptimering, med hjälp av smarta programvaror, som en av lösningarna på detta.

Kortare körningar och större ordrar som delas in i mindre jobb är en norm för tryckerier i dag. Det säger Patrick Kerr från Kodaks mjukvaruteam. Detta, tillsammans med ett större intresse för personaliserade produkter, ökar arbetsbördan i prepress-arbetet. För att få denna ekvation att gå ihop, både för att spara tid och pengar, krävs ett välfungerande och optimerat arbetsflöde, menar Kerr.

Patrick Kerr från Kodaks mjukvaruteam.
Massoptimering som strategi

En strategi som Kerr tar upp är massoptimering. Med detta menas att man tar alla information från pågående jobb och använder denna för att göra arbetet så effektivt som möjligt. Till exempel kan man automatiskt gruppera jobben utefter specifika kriterier samt optimera filer och ark.

– Genom automation och smart programvara kan man garantera både processhastighet och precision så att operatörens ingripande kan minskas.

Här nämner Kerr PDF-preflight som en vanlig programvara för filoptimering, samt Kodaks Prinenergy Workflow System. Denna programvara kan bland annat skicka notifikationer till operatören om något skulle vara fel i filen. Genom Kodaks Insite Prepress Portal, som är kopplad till deras Prinenergy workflow, kan kunden få en preflight-kontroll direkt skickad till sig – ifall det skulle vara något som måste ändras via kunden.

Layout kan vara avgörande

Att optimera antal jobb i förhållande till arkstorlek är, när det gäller miljö och ekonomi, i många fall avgörande skriver Kerr.

– De som använder Kodak Prinergy Workflow kan använda Dynamic Print Planning, som är en automatiserad produktionsplanering och verktyg för att ska tryckfärdiga layouter. Programmet använder sig av Prinergy Cloud och artificiell intelligens för att generera layouter tillsammans med en tryckplan som utnyttjar tryckpressens kapacitet på kortast möjliga tid.

Med detta trycker Kerr på möjligheterna som finns när det kommer till att automatisera genom programvara för ett mer effektivt arbete.

– Massoptimering är en strategi som kan hjälpa dig att aktivt förverkliga förändringar i din organisation. Dessutom är massoptimering absolut inom räckhåll i dag, avslutar Patrick Kerr.

Läs vidare

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Summa släpper ny version av mjukvara för flatbäddsskärare

Nu kommer en ny version av programmet Go Produce Flatbed Edition 3.0 som är skräddarsytt för skärmaskiner av flatbäddsmodell i F-serien.
_DSC0105

Ett verktyg för skyltföretagets alla processer

Det belgiska mjukvaruföretaget Dataline Solutions har utvecklat den modulära mjukvaran Multiline för att hantera alla funktioner hos ett skyltföretag, eller något annat grafiskt företag för den delen.
Jef_Stoffels

Spill blir helt nya produkter med Hexis nya satsning

Spill från material blir husisolering och pvc-rör när Hexis nya återvinningsprogram rullas ut i Europa. Under Fespa visar det franska företaget också en ny ultrastransparant folie och nya färger i serierna Bodyfence och Skintac.
_DSC0045

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke