Uppfinningsrikedom tar trycksaken till nya höjder

Foto: Åkestam Holst

Print Power har gjort en manual med en rad tips på hur kreativa trycksaker kan fånga konsumenternas intresse.

Print Power, som skriver om möjligheterna med trycktekniken, släppte nyligen en manual med inspiration för den grafiska branschen. Här presenteras en rad olika exempel från välkända företag som lyckats fånga konsumenternas intresse med sina trycksaker.

Gilette har till exempel arbetat med olika textur i pappret för att belysa hur en mans skäggstubb känns mot silkeslen babyhud. Ikea har arbetat med interaktivitet genom att skapa en annons med samma funktion som ett graviditetstest – kissa på pappret och om du är gravid så får du ett rabatterat pris på en barnsäng.

Ett annat exempel där digitalt och tryck kombinerats är Mercedes reklam för en ny bilmodell. Genom en klar akryl som viks till en pyramid och sedan placeras på en mobil, skapas ett hologram av den nya bilmodellen.

Flera andra exempel nämns som sätter fokus på möjligheterna att skapa 3d-effekt, elledande bläck och att använda ätbart papper.

Slutligen ges även tips om hur man integrerar tryck med andra marknadskanaler, och använder trycksaker för att sticka ut i vår digitala värld. Ett annat tips som ges är att utforska nya innovationer inom tryck och att tänka på våra andra sinnen än bara syn och känsla.

Tags: ,
Publicerat av: 

Dela artikeln

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Vässar inom färgmatchning och inspektionssystem

Det amerikanska företaget Baldwin Vision Systems erbjuder programvaror inom färgmatchning samt inspektionslösningar till etikett- och förpackningsproducenter. En nyhet som presenteras på Labelexpo är verktyget Guardian RTM som övervakar tryckkvaliteten i flödet i realtid. Dessutom har de skruvat på ytterligare förbättringar till programvaran Colortrack.

Publicerat av: