Upcycling – ett hajpat ord, eller…?

Ett exempel på hur folier kan användas som tegelvägg.

Ett exempel på upcycling där folier kan användas som tegelvägg.

Upcycling är ett ord som cirkulerar – både på tryckmässor och bland privata aktörer. Men är det något att ta till sig eller bara en “hype”? 

Det är lätt att hitta smarta ord, och på grund av alla medier online i dag, kan något snabbt bli ”hypat”. Detta är fallet med begreppet upcycling. Det är ett ord som i denna miljöfokuserade tid, kan utnyttjas av medie- och folieleverantörer som ytterligare ett försäljningsargument. I dag har klimatet högsta prioritet, inte bara i Norden utan i stora delar av världen. Och hela upcycling-idén är fantastisk – både för klimatet och för den enskilde individens ekonomi.

Ge nytt utseende

Varför byta ut ett kök som fungerar om du kan kan uppnå det önskade resultatet genom att bara ge köksytorna ett nytt utseende? Dessutom kan du få nästan vilken look du vill i dag. En trävägg tillverkad av folie behöver inte bara se ut som trä, utan kan även kännas som det. Det gäller även en tegelvägg – som kan ses på bilden ovan.

Flera hotell, restauranger, institutioner och liknande, har anammat den nya trenden. Det går snabbare, är enklare och inte minst ekonomiskt fördelaktigt. Vi börjar även se privata aktörer, i allt större utsträckning, återanvända folier i sina hem, på bilar eller både och.

Billig renvovering

Med foliering får man inte bara möjligheten att göra en billigare renovering av redan existerande ting, utan chansen att sätta en personlig prägel i sitt hem, på sin bil, sin cykel… ja, möjligheterna är oändliga.

I år hade Formland-mässan i Herning ett flertal utställare som, inte föga förvånande, visade möjligheterna med upcycling med folier. Och enligt utställare på plats var intresset stort.

Upcycling på danska mässan

Även på Sign, Print & Pack-mässan i Odense den 18–19 september, kommer besökarna kunna se möjligheterna med trenden. Vill man ser hur man dekorerar en bil så kommer det arrangeras Hexis the Battle och det danska mästerskapet för ”wrappare”.

“Upcycling” är förmodligen mer än bara ett smart ord för en smart trend. Det är en förnuftig utveckling i en tid där miljön står i fokus, eftersom den har en lägre resursförbrukning än nyproduktion eller vanlig återvinning. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Plastexperten: Tunt underlag för gröna påståenden

Emma Strömberg är plastexpert på oberoende forskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet AB och docent i polymera material. Hon har tittat på om det gjorts någon specifik forskning på pvc-vinyler eller pvc-fria alternativ, men det visar sig att det är knapert med forskningsrapporter om detta.

Publicerat av: 

Återförsäljarna: ”Något slutkunderna vill ha”

Pvc är sedan länge ett populärt material för olika typer av vinyler, bland annat på grund av sin långa hållbarhet och sitt pris. På senare år har det kommit fler och fler produkter utan pvc, med varierande kvalitet och hållbarhet. Hos återförsäljarna märks efterfrågan på pvc-fritt tydligt.

Publicerat av: 

Kalmar Kuvert satsar på bredd i produktfloran

Ryggraden för mellanledsleverantören Kalmar Kuvert är som namnet lyder – tillverkning av specialkuvert från ark. Men annat i tryckväg ska också hållas ajour. Ett nytt Duplo-system för att klamra och plocka både offset- och digitaltryckta ark går nu med hög beläggning. Det gör också en maskin för att skära, biga och perforera visitkort och förpackningar.

Publicerat av: 

Digitala volymer växer som aldrig förr hos Billes

Tryckvolymerna har under flera månader sista året nått nya rekordhöjder hos Billes tryckeri i Mölndal trots pandemin. Nu byter de ut två av sina tre HP Indigo-maskiner för att få ännu mer tryckkapacitet. Vd:n Niklas Bille förklarar kalkylen bakom investeringen och varför de valt att fortsätta med HP Indigo istället för inkjet-tekniken.

Publicerat av: