Upcycling är ett ord som cirkulerar – både på tryckmässor och bland privata aktörer. Men är det något att ta till sig eller bara en ”hype”?
Det är lätt att hitta smarta ord, och på grund av alla medier online i dag, kan något snabbt bli ”hypat”. Detta är fallet med begreppet upcycling. Det är ett ord som i denna miljöfokuserade tid, kan utnyttjas av medie- och folieleverantörer som ytterligare ett försäljningsargument. I dag har klimatet högsta prioritet, inte bara i Norden utan i stora delar av världen. Och hela upcycling-idén är fantastisk – både för klimatet och för den enskilde individens ekonomi.
Ge nytt utseende
Varför byta ut ett kök som fungerar om du kan kan uppnå det önskade resultatet genom att bara ge köksytorna ett nytt utseende? Dessutom kan du få nästan vilken look du vill i dag. En trävägg tillverkad av folie behöver inte bara se ut som trä, utan kan även kännas som det. Det gäller även en tegelvägg – som kan ses på bilden ovan.
Flera hotell, restauranger, institutioner och liknande, har anammat den nya trenden. Det går snabbare, är enklare och inte minst ekonomiskt fördelaktigt. Vi börjar även se privata aktörer, i allt större utsträckning, återanvända folier i sina hem, på bilar eller både och.
Billig renvovering
Med foliering får man inte bara möjligheten att göra en billigare renovering av redan existerande ting, utan chansen att sätta en personlig prägel i sitt hem, på sin bil, sin cykel… ja, möjligheterna är oändliga.
I år hade Formland-mässan i Herning ett flertal utställare som, inte föga förvånande, visade möjligheterna med upcycling med folier. Och enligt utställare på plats var intresset stort.
Upcycling på danska mässan
Även på Sign, Print & Pack-mässan i Odense den 18–19 september, kommer besökarna kunna se möjligheterna med trenden. Vill man ser hur man dekorerar en bil så kommer det arrangeras Hexis the Battle och det danska mästerskapet för ”wrappare”.
”Upcycling” är förmodligen mer än bara ett smart ord för en smart trend. Det är en förnuftig utveckling i en tid där miljön står i fokus, eftersom den har en lägre resursförbrukning än nyproduktion eller vanlig återvinning.