Upcycling – ett hajpat ord, eller…?

PUBLICERAD: 2 september 2019
UPPDATERAD: 2 september
Ett exempel på hur folier kan användas som tegelvägg.
Ett exempel på upcycling där folier kan användas som tegelvägg.

Upcycling är ett ord som cirkulerar – både på tryckmässor och bland privata aktörer. Men är det något att ta till sig eller bara en ”hype”? 

Det är lätt att hitta smarta ord, och på grund av alla medier online i dag, kan något snabbt bli ”hypat”. Detta är fallet med begreppet upcycling. Det är ett ord som i denna miljöfokuserade tid, kan utnyttjas av medie- och folieleverantörer som ytterligare ett försäljningsargument. I dag har klimatet högsta prioritet, inte bara i Norden utan i stora delar av världen. Och hela upcycling-idén är fantastisk – både för klimatet och för den enskilde individens ekonomi.

Ge nytt utseende

Varför byta ut ett kök som fungerar om du kan kan uppnå det önskade resultatet genom att bara ge köksytorna ett nytt utseende? Dessutom kan du få nästan vilken look du vill i dag. En trävägg tillverkad av folie behöver inte bara se ut som trä, utan kan även kännas som det. Det gäller även en tegelvägg – som kan ses på bilden ovan.

Flera hotell, restauranger, institutioner och liknande, har anammat den nya trenden. Det går snabbare, är enklare och inte minst ekonomiskt fördelaktigt. Vi börjar även se privata aktörer, i allt större utsträckning, återanvända folier i sina hem, på bilar eller både och.

Billig renvovering

Med foliering får man inte bara möjligheten att göra en billigare renovering av redan existerande ting, utan chansen att sätta en personlig prägel i sitt hem, på sin bil, sin cykel… ja, möjligheterna är oändliga.

I år hade Formland-mässan i Herning ett flertal utställare som, inte föga förvånande, visade möjligheterna med upcycling med folier. Och enligt utställare på plats var intresset stort.

Upcycling på danska mässan

Även på Sign, Print & Pack-mässan i Odense den 18–19 september, kommer besökarna kunna se möjligheterna med trenden. Vill man ser hur man dekorerar en bil så kommer det arrangeras Hexis the Battle och det danska mästerskapet för ”wrappare”.

”Upcycling” är förmodligen mer än bara ett smart ord för en smart trend. Det är en förnuftig utveckling i en tid där miljön står i fokus, eftersom den har en lägre resursförbrukning än nyproduktion eller vanlig återvinning. 

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5