3d-print kan få företag att blomstra

PUBLICERAD: 3 september 2019
UPPDATERAD: 14 november
Enligt Wohlers Report 2019 används additiv tillverkning framför allt för tillverkning av delar för slutanvändning, men även för prototyper. Tillsammans hamnar jiggar, fixturer och verktyg på en stabil tredjeplats på 18,5 procent.
Enligt Wohlers Report 2019 används additiv tillverkning framför allt för tillverkning av delar för slutanvändning, men även för prototyper. Tillsammans hamnar jiggar, fixturer, formar och verktyg på en stabil tredjeplats på 18,5 procent.

Wohlers har identifierat 3d-print som ett verktyg för företag att spara tid och pengar. Bland annat för att tillverka jiggar, verktyg och fixturer. Men för att 3d-tekniken ska växa krävs en större förståelse för teknikens möjligheter bland företagsledare.

Den amerikanska konsultfirman Wohlers Associates menar att den additiva tillverkningstekniken kan få företag att spara både tid och pengar. Tre tillämpningsområden där företag kan använda 3d-print är att skriva ut jiggar, verktyg samt formar och fixturer. Enligt årets Wohlers Report representerar dessa tre områden 18,5 procent av all den totala additiva tillverkningen som företag använder sig av i dag.

”Krävs bredare förståelse”

För att tekniken ska kunna fortsätta växa krävs en utökad förståelse. Främst företagens ledningsgrupper behöver se möjligheterna med tekniken.

– För att nå full potential med den additiva tekniken krävs en bredare förståelse om både möjligheterna och utmaningarna med tekniken, säger Ray Huff, ingenjör och kursinstruktör inom additiv tillverkning på Wohlers Associates och fortsätter:

Rapporten ges ut årligen av Wohlers Associates.
Wohlers Report ges ut årligen och visar hur 3d-skrivarbranschen ser ut i dag. Siffrorna i rapporten baseras på uppgifter från 3d-tillverkare, tjänsteleverantörer och producenter från 32 länder, däribland Sverige.

– Precis som ett produktutvecklingsteam måste tänka om kring hur en produkt ska designas, måste företagsledningen se fördelarna med de nya metoderna och mjukvaruprogrammen.

Håller i kurser

För att lyfta frågan bland ledningsgrupper arrangerar Wohlers och America Makes en endagskurs på fyra orter i USA den 28 oktober.

Dessa föreläsningar och praktiska workshops kommer bland annat beröra hur man konsoliderar flera delar till en. Hur man optimerar en komponents material, styrka och vikt. Men även hur man skapar nätstrukturer, modellerar och simulerar innan utskrift.

Läs vidare

Vinnarna klara i folietävling

Den årliga Hexis-fototävlingen fick in fler än 450 bidrag. Nu har vinnarna utsetts.
Hexis_collage_1

Så ser framtiden ut för Agfas offsetdel

Agfa har tidigare meddelat att de har för avsikt att sälja sin offsetdivision till kapitalfonden Aurelius Group. På en presskonferens förklarade de tillsammans med ett antal inbjudna specialister vad de tänker om framtiden.
agfa_value_01

Lyxprodukter inspirerade till ny pappersserie

För att kunna möta efterfrågan på högkvalitativt, färgat papper till lyxförpackningar så har Lessebo Paper lanserat en ny produktlinje vid namn Lessebo Colours.
Lessebo paper

Färskt nummer av Sign&Print

Ett nytt nummer av Sign&Print landar i brevlådorna i dagarna. Den här gången bjuds det på extra mycket läsning om olika efterbehandlingslösningar.
Signprint566

Senaste nytt

Stockholmstryckeri växlar upp

US-AB lägger i en högre växel med ett fullutrustat broschyrhäftsystem från Plockmatic och satsar samtidigt på att bredda erbjudandet med en e-handelsplattform för profiltrycksaker.
Usab3

Vinnarna klara i folietävling

Den årliga Hexis-fototävlingen fick in fler än 450 bidrag. Nu har vinnarna utsetts.
Hexis_collage_1

Spandex satsar på pvc-fri folie

Med målet att det ska vara precis lika enkelt och billigt att välja pvc-fria som traditionella folier så lanserade Spandex i dagarna sin nya serie print- och skärfolier, ImagePerfect EverGreen.
Screenshot 2022-12-07 at 12.01.51

Servicefokus och försäljningsrekord i sikte

Återförsäljaren KA Olsson & Gems ser ut att stänga verksamhetsåret med de bästa försäljningssiffrorna någonsin, enligt försäljningschefen Emil Gillmor. Förklaringen beror delvis på ett uppsving på dekor­sidan. Samtidigt vässas produktportföljen ytterligare med fler nyheter för bilfolierare.
emil