Skandinaviens största samlade investering

PUBLICERAD: 5 september 2019
UPPDATERAD: 5 september
Daniel Redner, produktionschef på Brand Factory, Lars Lindberg, försäljningschef på Heidelberg och Serbaz Shali, huvudansvarig för produktionen hos Brand Factory.

Brand Factory i Stockholm var den kund till Heidelberg i Skandinavien som gjorde den största maskinaffären i fjol. Den stora investeringen har redan gett positiva resultat. 

– Maskinen ger oss stora möjligheter att korta ned våra ledtider mot kund och producera flera jobb till en högre kvalité snabbare, säger Serbaz Shali på Brand Factory.

Storformatstryckeriet Brand Factory beslutade att investera i nya maskiner i fjol för att kunna möta marknadens utveckling och kundernas förväntningar. Valet föll på Heidelbergs utrustning – tryckpressen Speedmaster XL 106, ny CTP-teknik Suprasetter, samt två stycken falsmaskiner Stahlfolders.

Ser kortare ledtider

Allt installerades i den nyrenoverade tryckhallen i Farsta.

– För att kunna möta efterfrågan så har vi investerat i en ny tryckpress, maskinen ger oss stora möjligheter att korta ned våra ledtider mot kund och producera flera jobb till en högre kvalité snabbare, säger Serbaz Shali, huvudansvarig för produktionen på Brand Factory och tillägger:

– Nya Push-to-stop teknologin ger oss korta intagstider och snabba jobbyten. Maskinen är även utrustad med uv vilket optimerar vår efterbehandling och bokbindning då arken är torra när de kommer från tryckpressen.

Två falsmaskiner

Serbaz Shali säger att den nya tryckpressen producerar jobben snabbare. Samtidigt, när torktiderna uteblev, så var det också dags att förstärka efterbehandlingen med de två falsmaskinerna.

– Falsarna har automatisk inställning med möjligheten att spara inställningar för återkommande jobb, så även här har vi kortare inställnings tider än tidigare samt att flödet optimerats för att kunna hantera flera jobb med kortare ledtider.

Ett automatiserat flöde

I och med köpet av den nya tryckpressen så investerade tryckeriet även i en ny CTP-teknik med komplett Nela-lösning.

– Denna lösning optimerar vår produktion från order till tryck med ett automatiserat flöde genom hela processen.

 

 

Senaste nytt

De nappade på en Barracuda

Storbildsbolaget investerar i LED-UV-skrivaren Teckwin Barracuda 5+ för rullar på upp till fem meter i bredd.

FotoJet---2025-12-19T143309.938
De nappade på en Barracuda

De bjuder in till Wrap event

KA Olsson & Gems ställer till med ett festligt "Wrap event" med allt för fordonsfoliering.

DSC_2610
De bjuder in till Wrap event

Folier rekryterar ny säljare

Folier som säljer maskiner och material för den grafiska branschen har ett tillskott i sitt team.

Fredrik-Eriksson
Folier rekryterar ny säljare

Bauer Media Outdoor satsar stort på nya skyltar

Tusentals nya reklamplatser runt om i landet 2025. Nu riktar man investeringsviljan mot huvudstaden.

FotoJet---2025-12-16T161556.890
Bauer Media Outdoor satsar stort på nya skyltar

Läs vidare

Göteborgsbolag skalar upp

Investeringar i planskrivare och skärbord tar Elitdecor till ny toppnivå.

DSC_2060
Göteborgsbolag skalar upp

Ett dråpslag för print? – Så digitaliserar JCDecaux reklamytorna i Stockholm

JCDecaux presenterar i detalj vilka reklamformat de kommer erbjuda när de tar över kontrakt i Storstockholms lokaltrafik. Det handlar om omfattande digitalisering. Men utveckling har kritiserats från vissa kreatörer som menar att "Profitkåt digitalisering riskerar att döda utomhusmediet".

Metrovision-Materialspecifikation-Staende-SV-2025-2-2
Ett dråpslag för print? – Så digitaliserar JCDecaux reklamytorna i Stockholm

Se Canons tre nya produktnyheter

Med två nya tryckpressar och en storformatsskrivare på väg in på marknaden markerar Canon sin position som marknadens ledande inkjet-leverantör.

Canon_01 (2)
Se Canons tre nya produktnyheter

Durst nya storformatpress överbrygger teknikgap

Premiär för Durst nya "Super Multi Pass"-press P5 SMP.

Maskinenx
Durst nya storformatpress överbrygger teknikgap