Skandinaviens största samlade investering

PUBLICERAD: 5 september 2019
UPPDATERAD: 5 september
Daniel Redner, produktionschef på Brand Factory, Lars Lindberg, försäljningschef på Heidelberg och Serbaz Shali, huvudansvarig för produktionen hos Brand Factory.

Brand Factory i Stockholm var den kund till Heidelberg i Skandinavien som gjorde den största maskinaffären i fjol. Den stora investeringen har redan gett positiva resultat. 

– Maskinen ger oss stora möjligheter att korta ned våra ledtider mot kund och producera flera jobb till en högre kvalité snabbare, säger Serbaz Shali på Brand Factory.

Storformatstryckeriet Brand Factory beslutade att investera i nya maskiner i fjol för att kunna möta marknadens utveckling och kundernas förväntningar. Valet föll på Heidelbergs utrustning – tryckpressen Speedmaster XL 106, ny CTP-teknik Suprasetter, samt två stycken falsmaskiner Stahlfolders.

Ser kortare ledtider

Allt installerades i den nyrenoverade tryckhallen i Farsta.

– För att kunna möta efterfrågan så har vi investerat i en ny tryckpress, maskinen ger oss stora möjligheter att korta ned våra ledtider mot kund och producera flera jobb till en högre kvalité snabbare, säger Serbaz Shali, huvudansvarig för produktionen på Brand Factory och tillägger:

– Nya Push-to-stop teknologin ger oss korta intagstider och snabba jobbyten. Maskinen är även utrustad med uv vilket optimerar vår efterbehandling och bokbindning då arken är torra när de kommer från tryckpressen.

Två falsmaskiner

Serbaz Shali säger att den nya tryckpressen producerar jobben snabbare. Samtidigt, när torktiderna uteblev, så var det också dags att förstärka efterbehandlingen med de två falsmaskinerna.

– Falsarna har automatisk inställning med möjligheten att spara inställningar för återkommande jobb, så även här har vi kortare inställnings tider än tidigare samt att flödet optimerats för att kunna hantera flera jobb med kortare ledtider.

Ett automatiserat flöde

I och med köpet av den nya tryckpressen så investerade tryckeriet även i en ny CTP-teknik med komplett Nela-lösning.

– Denna lösning optimerar vår produktion från order till tryck med ett automatiserat flöde genom hela processen.

 

 

Läs vidare

Signcore bjuder in till öppet hus

Maskinåterförsäljaren fyller ett år. VD Robert Nyblom om:
✔Programmet på Öppet hus ✔Den kaotiska starten ✔Bolagets egen DTF-film

IMG_6172wb

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Iskall precision när storsäljare får efterträdare

Nya Epson SC-S7100 är en fyrfärgs eco-solventskrivare med bland annat ny teknik för skrivhuvudena och förbättrad produktivitet.

s7100_right-printsample-hires

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

Senaste nytt

Signcore bjuder in till öppet hus

Maskinåterförsäljaren fyller ett år. VD Robert Nyblom om:
✔Programmet på Öppet hus ✔Den kaotiska starten ✔Bolagets egen DTF-film

IMG_6172wb

Mystery wrap-tävling orsakade nervösa skratt

Under onsdagen hölls Spandex tävling ”The Spandex Mystery Wrap Competition” på Sign Print & Promotion i Oslo. När det mystiska objektet som skulle folieras blev avslöjat så var det många som drog på smilbanden.

Wrap-4

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus