Skandinaviens största samlade investering

PUBLICERAD: 5 september 2019
UPPDATERAD: 5 september
Daniel Redner, produktionschef på Brand Factory, Lars Lindberg, försäljningschef på Heidelberg och Serbaz Shali, huvudansvarig för produktionen hos Brand Factory.

Brand Factory i Stockholm var den kund till Heidelberg i Skandinavien som gjorde den största maskinaffären i fjol. Den stora investeringen har redan gett positiva resultat. 

– Maskinen ger oss stora möjligheter att korta ned våra ledtider mot kund och producera flera jobb till en högre kvalité snabbare, säger Serbaz Shali på Brand Factory.

Storformatstryckeriet Brand Factory beslutade att investera i nya maskiner i fjol för att kunna möta marknadens utveckling och kundernas förväntningar. Valet föll på Heidelbergs utrustning – tryckpressen Speedmaster XL 106, ny CTP-teknik Suprasetter, samt två stycken falsmaskiner Stahlfolders.

Ser kortare ledtider

Allt installerades i den nyrenoverade tryckhallen i Farsta.

– För att kunna möta efterfrågan så har vi investerat i en ny tryckpress, maskinen ger oss stora möjligheter att korta ned våra ledtider mot kund och producera flera jobb till en högre kvalité snabbare, säger Serbaz Shali, huvudansvarig för produktionen på Brand Factory och tillägger:

– Nya Push-to-stop teknologin ger oss korta intagstider och snabba jobbyten. Maskinen är även utrustad med uv vilket optimerar vår efterbehandling och bokbindning då arken är torra när de kommer från tryckpressen.

Två falsmaskiner

Serbaz Shali säger att den nya tryckpressen producerar jobben snabbare. Samtidigt, när torktiderna uteblev, så var det också dags att förstärka efterbehandlingen med de två falsmaskinerna.

– Falsarna har automatisk inställning med möjligheten att spara inställningar för återkommande jobb, så även här har vi kortare inställnings tider än tidigare samt att flödet optimerats för att kunna hantera flera jobb med kortare ledtider.

Ett automatiserat flöde

I och med köpet av den nya tryckpressen så investerade tryckeriet även i en ny CTP-teknik med komplett Nela-lösning.

– Denna lösning optimerar vår produktion från order till tryck med ett automatiserat flöde genom hela processen.

 

 

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Tida Reklam investerar i ny tryckpress

I samband med ägarbytet på Tida Reklam investerade det västgötska tryckeriet i en ny tryckpress. Kombinationen av Ricoh Pro C7500 och en broschyrhäft från Plockmatic gör det möjligt att erbjuda många olika typer av trycksaker i samma produktionslinje.

DSC_0215
Tida Reklam investerar i ny tryckpress

Spandex spänner musklerna

Framöver kommer företaget satsa hårt på att hjälpa kunderna att bredda sig mot nya områden, både vad det gäller materialval och produktion, för att stärka sin affär.

SpandexDSC_0868
Spandex spänner musklerna

Durst stärker närvaron i Norden

Durst Group tar över Molanders Sign & Display AB. Bolaget byter namn till Durst Nordic AB och har rekryterat en ny vd.

Img
Durst stärker närvaron i Norden