Erik Strömberg köpte ett arkoffsettryckeri. Efter tuffa beslut, två företagsköp och flyttlass hit och dit har han sex år senare byggt sitt drömföretag. Kontorsrutin förser tryckerier i hela Sverige med efterbearbetning på kuvertering, och brevutskickslösningar och förpackningar av det udda och kreativa slaget.
– Det ska vara så komplicerat som möjligt. Det tycker vi om, säger Erik Strömberg.

Det var i mitten av 1990-talet, telekomföretaget Ericsson gick som tåget, och det var i princip bara att ställa sig framför dörren i Kumla så fick man jobb. Erik Strömberg gick en annan väg. Av en slump fick han sitt första sommarjobb på det dåtida tryckeriet Kontorsrutin, som gått i släktarv sedan 1940. Ett år senare när skolan var klar blev han fastanställd.
Haft olika tjänster
Han fortsatte på den inslagna vägen och arbetade under åren som följde på alla möjliga positioner i bolaget. Han var spindeln i nätet inom produktionsplanering, kundkontakter och generationsskiftet inom sälj. Han var också med när de började köpa företag.
– Det är det som har gett mig stimulans under alla år. Dels att det har varit väldigt varierande, dels den personliga kontakten. Ofta är kunden unik i det den ska ha – i materialvalet, färger eller slutprodukt, säger Erik Strömberg.
Från blankettryckeri till arkoffsettryckeri
Alfons Blomqvist startade Örebroföretaget som ett traditionellt blankettryckeri och hans son Örjan drev det vidare i slutet av 70-talet då det sedermera utvecklades till att trycka mer arkoffset. Året var 2009 när Örjan Blomqvist, som kommit på ålderns höst, kallade in Erik Strömberg på sitt kontor en kväll och rakt upp och ner ställde frågan om han hade intresse av att köpa företaget.
Ett tufft beslut att ta och frågorna hopade sig. Hur ska man kunna finansiera ett tryckeri med en stor maskinpark som privatperson? Hur synkar det med familjen? Hur blir framtidens yrkesbana som ägare av ett tryckeri? Och något bolag som redovisade vinst var det inte heller tal om, snarare plus minus noll de senaste tjugo åren, berättar Strömberg och tillägger:
– Ska man ge sig in i det hela så gäller det att hitta ekonomin i det hela, och göra något som ingen annan i branschen gör. Det är viktigt att göra en affärsplan.

Fick en bra start
Rådet han fick av Örjan Blomgren löd: Gör ditt drömföretag och välj vilka maskiner du vill ha med dig så att du kan skala av och få en bra start på företaget.
– Det tog tre år för oss att att genomföra affären. Så jag köpte Kontorsrutin 2012. Vi fick en jättebra start, och det var viktigt att också få ett kassaflöde direkt.
Tryckeriet har en historia av blankettservice, men åren in på 2000-talet började omställningen med inköpet av en offsetpress i fyrfärg, en Speedmaster i 50/70-formatet.
– Vi hade inte så mycket fyrfärgsjobb på den tiden men sen blev det att styra om. Den starten var en förutsättning för den fortsatta framtiden. Vi kunde fort investera i maskiner och tog in en kuverteringsmaskin i huset. Vi hade redan befintliga kunder med månads- och kvartalsutskick, men tidigare köpte vi alltid in den tjänsten.
Förändring i prepress
Ett annat tryckeri på orten kom 2016 att spela en avgörande roll i Kontorsrutins resa. Tetab drabbades av en stor kundförlust.
– De sålde sin arkoffsetmaskin och valde att lägga sin produktion hos oss. En betydande sak var att vi också bytte ut vår ctp. Tetab hade mycket mindre punktförstoring i sina trycksaker. Vår var mer svajig. Så vi sa att om vi ska kunna fortsätta så måste vi byta ut vår prepress.

Två företagsköp
Året blev hektiskt med två företagsköp inom loppet av fem månader. Tennegraf, ett brokerbolag helt inriktat på försäljning, förvärvades först. Fem månader senare så gick Tetab i konkurs. Ett tryckeri som Erik Strömberg redan hade börjat bygga upp en kundstock med och hade som kund.
– Så då kom frågan upp, ska jag försöka lägga vantarna på Tetab eller ska jag fortsätta med det jag gör nu. Men eftersom de blivit som en kund till mig så ville jag inte låta det gå till någon annan. Personalen ville också jättegärna komma till mig eftersom vi kände varandra sedan tidigare.
– Efter mycket slit och flera aktörer inblandade så lyckades vi ro hem affären. Då blev det sedan dags att flytta ut Tetab till Mosås, Marieberg, där vi satt på den tiden, säger han och tillägger att det rörde sig om allt annat än ändamålsenliga lokaler.
– Tetab flyttade in på andra våningen. Det fanns ingen ventilation i huset och vi hade bara en liten hiss där tunga upplagor flyttades upp och ner.

Det var tuffa tider ekonomiskt med dubbla hyror som skulle betalas mitt i en flytt. Samtidigt skulle produktionen hållas flytande. Men som om inte det var nog så hade Strömberg långtgående planer på att flytta hela företaget till ett egenritat hus. Först när finansieringen var säkrad kunde han presentera nyheten den sista kalendermånaden 2016.
– Jag visade en ritning för all personal och sa att det här håller vi på med. Hit ska vi! De trodde knappt det var sant, och det gjorde nog inte jag heller. Det kändes overkligt, ungefär som att bygga sitt drömföretag igen.
Helt nya lokaler
Strömbergs år därpå präglades av att parallellt driva företaget ena veckan, för att nästa vara med på byggmöten. Målet var att få allt klart till sommaren så att de kunde passa på att flytta alla maskinerna och vara igång igen med produktionen i juli.
– Vi fick en öppen produktionshall. Jag sa till personalen: Här har ni en tom hall, hur vill ni skapa produktionsflödet? Jag tror vi hade två möten med alla i personalen om hur vi skulle gruppera maskinerna, och så står det än i dag.
Unimailer-utrustningen kom först på plats:
– Vi fick ett stort kuverteringsjobb med en upplaga på ett antal hundratusen exemplar som skulle gå igenom våra Unimailer-maskiner för plogfalsning, limning och adressering. Vi tog jobbet och en i personalen kunde köra det under semestern. Vi hann allt som utlovat.
– Vi fick beskedet att kontorslokalerna i det nya huset skulle dröja ytterligare två månader. Vi beslutade att ställa upp sex skrivbordsplatser ute i produktionshallen på ovanvåningen, medan jag satt i produktionshallen.
Vad har du för råd till andra som gör en liknande resa?
– Jag kanske har för lite förstånd, men jag är ganska envis när det kommer till att genomföra saker som jag har bestämt mig för. Men, ha alltid en bra affärsplan för dig själv. Du måste kunna stanna upp, sätta dig ner och sätta mål. Och sedan genomföra och revidera mål. Ibland inser man inte heller att man faktiskt har genomfört ett mål. När man gör det så kan man känna en viss stimulans.
Kreativ efterbehandling
Kontorsrutin jobbar med efterbehandling åt många tryckerier i hela Sverige. Strömberg säger att fokus i dag handlar om att belägga offsetpressen i 50/70-formatet så mycket som möjligt, och att fylla efterbearbetningen med stansning, plogfalsning och limning.
– Att sätta färg på vanliga trycksaker, med falsning och adressering, kan man fråga de flesta tryckerier om. Men vi är i dag legoleverantörer åt många tryckerier med vår efterbearbetning.
– Vi får hit mycket tryckt material som vi kör efterbearbetning på, vi sköter adressering och limmar in inlagor och blanketter i dem. Det ska gärna vara så komplicerat som möjligt. Det tycker vi om – limduttsförslutningar, stansningar, riva-loss-grejer med mera.
Fokus på förpackningar
Sedan förvärvet av Tetab har ett större fokus lagts på att göra förpackningar. Med tillskottet av två Unimailer-maskiner kan de utföra falsning, limning och kapsellimning, planovaler, hylsor och snabb botten. Alla momenten sker i en och samma resa när produkten åker igenom maskinlinjen. Stansning, två plogfalsningar och limförslutning kan till exempel bli en kapsel eller en sleeve. Direktreklamsutskick kan skapas med stansning, inskjuten inlaga samtidigt som också produkten adresseras innan den åker ut ur maskinen.
– Vi bygger jobben helt kundanpassade för att få variabler. Om någon har en bipacksedel till en förpackning så kan vi dutta fast den med lim samtidigt som vi kör själva lådan. Det är det som är så roligt när vi har kunder på besök, för man tänker hela tiden, vad kan vi göra mer för dem.
”Besvärlig efterbearbetning”
– Det har varit jätteviktigt i min resa att vi ska kunna trycka, och att vi har flera stansmaskiner och efterbearbetning till färdig produkt. Vi ska vara så duktiga som möjligt med att kunna trycka och att jobba med besvärlig efterbearbetning. Erik Strömberg ser stor potential för Kontorsrutin som en aktör i förpackningsbranschen. En lokal kund som lägger ordrar på medicinförpackningar ”börjar ge skörd”, som Erik uttrycker det.
– Än så länge har vi bara börjat kratta lite i förpackningsindustrin. Men vi har kunnandet, hantverket och helheten.
– Vi ska inte slåss med hundratusenupplagorna, men vi kan vara ett komplement för mindre upplagor.
Digitalt trycks också. Kontorsrutin har möjligheten att trycka variabelt upp till 400 gram med sin Ricohmaskin. Den används för väldigt blandade trycksaker som visitkort, kuvert och adresseringar.

– Vi ser att med vår plan med förpackningar så kommer vi öka med offset. Vi har mycket traditionella jobb, men vi vill ju ha mixen. Vi kommer fortsätta att göra fyrsidiga A5 och tidningar och tidskrifter också. Förpackningar kommer vi kunna trycka digitalt, men samtidigt också fortsätta att köra större volymer i offset.
Vad har varit svårast i hela den här resan ni gjort?
– Att hänga med i kassaflödet har varit otroligt krävande. Det har varit en jättestor investering att göra den här resan. Så nu ska vi nog sitta lite lugnt i båten och ta hand om det här företaget, säger Erik Strömberg och ler.