Visar grön väg i plåtframställningen

PUBLICERAD: 10 september 2019
UPPDATERAD: 10 september

Cleanprint är en miljövänligare väg i flexografisk tryckplåtsframställning, menar Asahi Photoproducts som visar upp sin produkt på Labelexpo.

Asahi Photoproducts hävdar att de tar framställningen av tryckplåtar in i kontorsmiljöerna. Företaget menar att deras innovativa tryckplåtsteknik reducerar VOC-halterna (flyktiga organiska föreningar) i atmosfären.

Exponeras med ljus

Tekniken som de använder är fotopolymer, vilket innebär att plåten exponeras med hjälp av ljus som fås genom exponering med laser.

– Cleanprint-plåtarna använder mindre färg och avger mindre VOC i rummet. Det blir mindre avfall i färdiggörandet och mindre avfall i rengöring av tryckplåtarna, vilket ger ännu mer miljömässig hållbarhet till processen. Och mer effektiv genomströmning innebär mindre energiförbrukning, säger Dieter Niederstadt, teknisk marknadsföringschef på Asahi Photoproducts och fortsätter:

– Detta hjälper inte bara till att följa hållbarhetsriktlinjer, utan skapar också en säkrare och renare arbetsmiljö för anställda, säger Dieter Niederstadt, teknisk marknadsföringschef på Asahi Photoproducts.

Visas på mässa

Asahi Photoproducts ställer ut sin lösning för flexografisk plåtframställning på Labelexpo Europe, 24-27 september. Dieter Niederstadt säger att alla vinner på att göra den flexografiska tryckprocessen mer miljömässigt hållbar.

– Flexotryckare och konverterare vinner på att kunna öka kapaciteten och minska kostnaderna. Varumärkesägare vinner att på ett trovärdigt sätt kunna tillgodose sig extremt högkvalitativa förpackningar som sticker ut på hyllan, utan att det medför stora kostnader.

Läs vidare

Konica Minolta: Det här kan du förvänta dig av Drupa

Tryckerier som håller sig uppdaterade kring tekniska trender och innovationer kommer bäst kunna utnyttja och se potentialen, skriver Konica Minolta i ett pressmeddelande. Under Drupa kommer de visa sin syn på vart framtidens tryckteknik är på väg.
Konica-Minolta-Drupa

Spill blir helt nya produkter med Hexis nya satsning

Spill från material blir husisolering och pvc-rör när Hexis nya återvinningsprogram rullas ut i Europa. Under Fespa visar det franska företaget också en ny ultrastransparant folie och nya färger i serierna Bodyfence och Skintac.
_DSC0045

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Ambitiösa planer för klassiska tryckpressar

Tack vare ett stort kontaktnät och donationer har Grafikverkstan Godsmagasinet klassisk utrustning av hög kvalitet som går att hyra. Nu planeras en storsatsning för att utveckla verksamheten i Bergslagen och ge utrustningen mer utrymme.
Grafikverkstaden

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm