Färre medieinvesteringar skapar oro

PUBLICERAD: 11 september 2019
UPPDATERAD: 14 november
Källa: Sveriges Mediebyråer.
Källa: Sveriges Mediebyråer.

Det har varit en tuff månad med färre medieinvesteringar visar Sveriges Mediebyråers senaste rapport. Samtliga kategorier har tappat jämfört med samma månad i fjol.
Det finns anledning till oro, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Under 2019 har medieinvesteringarna hittills minskat sju av åtta månader, och i augusti backade medieinvesteringarna med 12,1 procent jämfört med samma period förra året. Investeringarna för augusti omfattar 930 miljoner kronor.

Enligt Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer kan siffrorna se extra dåliga ut i år, då förra årets siffror steg på grund av både riksdagsval och fotbolls-VM. 

Jochum Forsell, vice vd på IUM.
Jochum Forsell, vice vd på IUM.

– Tittar vi på samma period 2017, som i sig var ett rekordår, ser tappet inte lika dramatiskt ut, säger Staffan Slörner.

Värst drabbat överlag är kategorin dagspress kväll som minskat med 26,5 procent. I augusti är det däremot fackpressen som visat den största negativa tillväxten med 42,9 procent. Enligt Jochum Forsell, vice vd på mediebyrån IUM, är siffrorna oroväckande.

Under 2019 har nu medieköpen minskat sju av åtta månader. Den ackumulerade nedgången sedan årsskiftet är 2,9 procent, motsvarande drygt 278 miljoner kronor. Och det finns anledning till oro. En svag krona, internationella handelskonflikter, Brexit, högt värderade och skakiga börser – allt detta påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.

Fotnot: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen.

 

Läs vidare

Inprint flyttar till större lokaler nästa år

Skylt- och dekorföretaget Inprint i Uppsala står inför en spännande förändring då de flyttar till en helt ny stadsdel. De nybyggda lokalerna erbjuder inte bara dubbelt så mycket utrymme utan också närhet till lokala kunder och motorvägen till klienter i Stockholm.
inprint-efongo-2019-liggande

Signcoms ägare Igepa Group förvärvar Scandraft

Signcoms ägare Igepa Group förvärvar viscom-återförsäljaren Scandraft med huvudkontor i Mölnlycke. Samtidigt blir Anders Trillkott vd för hela koncernen.
Anders Trillkott

Signcom startar inspirerande evenemangsserie

Den grafiska återförsäljaren Signcom startar en serie med sammankomster för att inspirera skylt- print- och dekortillverkare till utveckling. Första temat handlar om hur UV-print kan revolutionera företagens arbete med fönsterdekor.
Simon-Nyman

Han prisas för arbete med kompetensförsörjning

Grafiska företagen tilldelar läraren Roger Kristiansson 2023 års utbildningspris. Han får utmärkelsen för sitt engagemang för eleverna och branschens kompetensförsörjning.
Utbildning2

Senaste nytt

Inprint flyttar till större lokaler nästa år

Skylt- och dekorföretaget Inprint i Uppsala står inför en spännande förändring då de flyttar till en helt ny stadsdel. De nybyggda lokalerna erbjuder inte bara dubbelt så mycket utrymme utan också närhet till lokala kunder och motorvägen till klienter i Stockholm.
inprint-efongo-2019-liggande

De höjer ribban för automatiserad tidningsproduktion

ECO3 vill ta automation av tidningsproduktion till nästa nivå med den nya versionen av sin arbetsflödeslösning Arkitex. Nya funktioner gör att system från tredje part bättre integreras i programmet.
Arkitex

Storbildsbolaget tar kampen mot spillet

Storbildsbolaget i Helsingborg minskar spillet med en ny produkt. Arbetssättet är både klimatsmart och sparar pengar för kunden.
FotoJet-(25)

Fujifilm visar upp sin nya torrtonerpress

Fujifilm ska visa upp sin nya tonerpress i Europa för första gången i början på 2024. Revoria Press GC12500 är en digitalpress som använder torrtonerteknologi.
Revoria_GC12500_III_R