Det har varit en tuff månad med färre medieinvesteringar visar Sveriges Mediebyråers senaste rapport. Samtliga kategorier har tappat jämfört med samma månad i fjol.
– Det finns anledning till oro, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.
Under 2019 har medieinvesteringarna hittills minskat sju av åtta månader, och i augusti backade medieinvesteringarna med 12,1 procent jämfört med samma period förra året. Investeringarna för augusti omfattar 930 miljoner kronor.
Enligt Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer kan siffrorna se extra dåliga ut i år, då förra årets siffror steg på grund av både riksdagsval och fotbolls-VM.
– Tittar vi på samma period 2017, som i sig var ett rekordår, ser tappet inte lika dramatiskt ut, säger Staffan Slörner.
Värst drabbat överlag är kategorin dagspress kväll som minskat med 26,5 procent. I augusti är det däremot fackpressen som visat den största negativa tillväxten med 42,9 procent. Enligt Jochum Forsell, vice vd på mediebyrån IUM, är siffrorna oroväckande.
– Under 2019 har nu medieköpen minskat sju av åtta månader. Den ackumulerade nedgången sedan årsskiftet är 2,9 procent, motsvarande drygt 278 miljoner kronor. Och det finns anledning till oro. En svag krona, internationella handelskonflikter, Brexit, högt värderade och skakiga börser – allt detta påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.
Fotnot: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen.