Färre medieinvesteringar skapar oro

PUBLICERAD: 11 september 2019
UPPDATERAD: 14 november
Källa: Sveriges Mediebyråer.
Källa: Sveriges Mediebyråer.

Det har varit en tuff månad med färre medieinvesteringar visar Sveriges Mediebyråers senaste rapport. Samtliga kategorier har tappat jämfört med samma månad i fjol.
Det finns anledning till oro, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Under 2019 har medieinvesteringarna hittills minskat sju av åtta månader, och i augusti backade medieinvesteringarna med 12,1 procent jämfört med samma period förra året. Investeringarna för augusti omfattar 930 miljoner kronor.

Enligt Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer kan siffrorna se extra dåliga ut i år, då förra årets siffror steg på grund av både riksdagsval och fotbolls-VM. 

Jochum Forsell, vice vd på IUM.
Jochum Forsell, vice vd på IUM.

– Tittar vi på samma period 2017, som i sig var ett rekordår, ser tappet inte lika dramatiskt ut, säger Staffan Slörner.

Värst drabbat överlag är kategorin dagspress kväll som minskat med 26,5 procent. I augusti är det däremot fackpressen som visat den största negativa tillväxten med 42,9 procent. Enligt Jochum Forsell, vice vd på mediebyrån IUM, är siffrorna oroväckande.

Under 2019 har nu medieköpen minskat sju av åtta månader. Den ackumulerade nedgången sedan årsskiftet är 2,9 procent, motsvarande drygt 278 miljoner kronor. Och det finns anledning till oro. En svag krona, internationella handelskonflikter, Brexit, högt värderade och skakiga börser – allt detta påverkar konsumtionen och därmed medieköpen.

Fotnot: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad, med start i augusti 2006, hur mycket pengar som investerats i media via medlemsföretagen.

 

Läs vidare

Orafol ska producera klimatskyddsfilm

Orafol har köpt en andel i den belgiska specialfilmsproducenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med målet att ta över 100 procent av företaget under de kommande åren.
orafol_01 (1)

Så många fler utställare och besökare deltog på Scanpack

Norra Europas ledande förpackningsmässa lockade i år både fler besökare och utställare än senast.
IMGL5020

Logistikjätte för tryckt kampanjmaterial flyttar

Stockholmsbolaget ÅJ Distribution, en av landets ledande logistikleverantörer för marknadsmaterial, flyttar till en ny modern fastighet.
FotoJet---2024-10-30T143302.583

Ny operativ chef ska få Scandraft på banan igen

Bolaget har brottats med stora utmaningar efter sammanslagningen med Signcom och ägaren Igepa.
IMG_1619r

Senaste nytt

Lyckad norsk-svensk union

Printagon Graphics startade 2013 av några tidigare anställda vid Aller Tryck och JMS som såg en framtid för det anrika veckotidningstryckeriet och ett behov av rotationstryck i Sverige. Sedan dess har det varit både upp- och nedturer.
Printagon 3

Orafol ska producera klimatskyddsfilm

Orafol har köpt en andel i den belgiska specialfilmsproducenten Group Michiels Advanced Materials (Group M.A.M.) med målet att ta över 100 procent av företaget under de kommande åren.
orafol_01 (1)

Summa lovar ökad precision i skärningen av textil

Summa lanserar L1810 Gen 2.6 som är en laserskärare för textila applikationer. Den riktar sig till användare som har höga volymer och kräver hög precision i skärningen.
Summa 1

Så många fler utställare och besökare deltog på Scanpack

Norra Europas ledande förpackningsmässa lockade i år både fler besökare och utställare än senast.
IMGL5020