Kliv in i det gröna tryckeriet

PUBLICERAD: 13 september 2019
UPPDATERAD: 13 september
KLS Pureprints försäljningsdirektör Jan Nielsen, vd:n Knud Erik Larsen och Kasper Larsen, kommersiell direktör.
KLS Pureprints försäljningsdirektör Jan Nielsen, vd:n Knud Erik Larsen och Kasper Larsen, kommersiell direktör.

Det danska tryckeriet KLS Pureprint arbetar uteslutande efter livscykelstänket vagga till vagga. Jakten fortsätter för att bredda den gröna tryckprocessen med material. Just nu är 25 olika projekt i rullning.

– Vi gjorde det inte för att rädda världen utan vi gjorde det för att rädda verksamheten, säger Kasper Larsen, kommersiell direktör på KLS Pureprint om beslutet som togs 2007. En helomvändning med en helt ny strategi, med målet att ligga i framkant som Skandinaviens grönaste tryckeri. Att differentiera sig gentemot andra tryckerier genom att satsa på hållbarhet för miljön och klimatet. På den tiden var tryckeriet bland de tio största i Danmark, men de hörde också till kategorin med sämst resultat på sista raden.

– När vi la strategin hade vi inte det bra förspänt. Det krävde en hel del svåra beslut, och vi gjorde dem med utgångspunkten att vi inte visste om vi kommer överleva tre månader framåt.

200 åtgärder i verksamheten

Investeringar har genomförts på löpande band. Närmare bestämt har omkring 200 åtgärder i verksamheten gjorts för att reducera energiförbrukningen under åren 2007 till 2013. För att nämna några; hela fordonsparken skiftades ut till elbilar och vindkraft kom att stå för strömförsörjningen, anläggningen Avedøre Holme i utkanten av Köpenhamn.

Tryckeriet producerar magasin, kataloger och andra typiska trycksaker, men förpackningssidan, som sleeves i kartong, ökar. Tryckeriet har bland annat gjort en helt ny serie till den ekologiska chokladtillverkaren Økoladen och producerar också brickunderlägg till snabbmatskedjan Mcdonalds i hela Norden.
Tryckeriet producerar magasin, kataloger och andra typiska trycksaker, men förpackningssidan, som sleeves i kartong, ökar. Tryckeriet har bland annat gjort en helt ny serie till den ekologiska chokladtillverkaren Økoladen och producerar också brickunderlägg till snabbmatskedjan Mcdonalds i hela Norden.

KLS Pureprint har nu varit koldioxidneutrala (CO2) i tio år vilket bygger på miljöinvesteringar, miljövänliga tekniker och FN:s miljökvoter för att stödja projekt i tredje världen för att minska koldioxidutsläpp. Tryckeriet har reducerat sin strömförbrukning med 28 procent, vattenförbrukningen med 74 procent och fjärrvärmen med 68 procent.

– Vi menar att CO2 har ett pris och det priset är vi också skyldiga att betala. De åtgärder vi har gjort har gjort oss mer räntabla.

Avgörande vägval

2013 gick de steget längre och började syna sina egna produkter och utveckla bionedbrytbara material. Två år senare lanserade de Pureprint som det enda tryckeriet i världen. Det visade sig vara ett avgörande vägval för en organisk tillväxt för företaget som i dag har 45 anställda och omsätter cirka 70 miljoner danska kronor.

– Vi hade inte varit där vi är i dag om vi inte hade utvecklat Pureprint. Under 2018 så stod försäljningen för över halva vår omsättning. Pureprint går uppåt och det traditionella trycket går nedåt.

Allan Henriksen, till vänster, säkrar trycket. Henrik Sørensen, till höger, arbetar i bokbinderiet.
Allan Henriksen, till vänster, säkrar trycket. Henrik Sørensen, till höger, arbetar i bokbinderiet.

I dag samarbetar de under Pureprint-flaggan med ett tryckeri Österrike, Gugler, och ett tryckeri i Schweiz, Vögeli. En sammanslutning för att utveckla nya kartong- och papperskvaliteter, lacker, lim och tryckfärger.

– Vi är tre tryckerier som samarbetar och utvecklar material tillsammans. Det som är speciellt för certifieringen Cradle to cradle (C2C) är att vi kartlägger precis allt som ingår i våra material. Alla led i leverantörskedjan.

– Vi går tillbaka till våra samarbetsleverantörer, deras leverantörer och deras leverantörer tills vi vet precis allt som ingår i materialen. Typiskt är det tre till fyra led.

Fler tryckerier är välkomna i Pureprint:

– Det tar vanligtvis ett år att kartlägga ett material och det kostar mycket pengar, så därför är det bra att kunna vara fler tryckerier som samarbetar.

Per Christensen synar tryckkvaliteten och färgåtergivningen.
Per Christensen synar tryckkvaliteten och färgåtergivningen.

I Pureprint-sortimentet finns alla de konventionella papperskvaliteterna. På obestruket och bestruket papper finns det gramvikter från 70 upp till 350 gram. Motsvarande finns även på Pureprint silk och Pureprint cardboard.

Vissa material är svårare än andra att lösa.

– Det finns saker som vi har arbetat med i flera år utan att lyckas, som kuvert. Vi kan inte få limmet som finns i kuverten certifierat. Vi har kommit väldigt långt med två kuvertfabriker men ännu inte lyckats, så nu är vi på gång med en tredje kuvertfabrik. Så det finns en del projekt som vi håller på med som har tagit lång tid.

Offset är stommen i verksamheten, precis som när familjeföretaget startade 1946.

– Det är det vi är kända för och det är där vi får in nya kunder. Det digitala är mer ett tillägg. Det är när en upplaga är så låg att det inte finns någon mening att köra det i offset.

Planen på sikt är att tryckeriets lilla del med digitaltrycksmaskiner också ska gå den gröna vägen. Men där finns det mer motstånd från maskintillverkarna.

– Vi har pratat med i stort sett alla tillverkare av digitalmaskiner, både toner och bläck, men vi har inte hittat någon än som vill ge sig in i en Cradle to cradle-certifiering. Det kräver som sagt att man kartlägger allt. Det är en lång resa att göra och man ska vara säker på att det inte innehåller några skadliga kemikalier i processen.

Att välja den gröna vägen, går det hand i hand med ökade kostnader?

– Det är ett vanligt påstående när man pratar om hållbarhet, och det är fördomar vi slåss emot. En fördom är att det är dyrt, och en är att det är krävande och att trycket inte blir lika bra.

– Det var viktigt för oss, i och med att vi utvecklade produkten Pureprint, att vi är helt konkurrenskraftiga på pris och kvalitet. Det är vår grundpremiss att vi ska kunna matcha kvalitet och pris på en given produkt. Så vi är inte dyrare, säger han och fortsätter slå hål på förutfattade meningar.

– Alla investeringar vi har gjort kring energireduktionen har vi fått tillbaka på under två år. Så man kan definitivt säga att det är en god affär.

Jesper Dolleris snyggar till arkhögen innan den ska igenom falsmaskinen.
Jesper Dolleris snyggar till arkhögen innan den ska igenom falsmaskinen.

Finns det en motsättning mellan tryckkvalitet och en helt grön tryckprocess?

– Det korta svaret är nej. Men det finns några begränsningar inom förädling och efterbehandling omkring vad man kan använda. Vi har till exempel bara lyckats certifiera vattenbaserade lacker och trycklacker, men inte en uv-lack. Så uv-lack kan vi inte erbjuda i vår Cradle to cradle-certifiering. Så det finns några begränsningar, men allt vi kan lösa i dag ligger helt i höjd med vad som görs på marknaden. Jag upplever faktiskt att det är bättre kontrast i den Cradle to cradle-certificerade tryckfärgen vi använder i dag, än i den tidigare traditionella tryckfärgen vi använde förr.

Kasper Larsen, kommersiell direktör.
Kasper Larsen, kommersiell direktör.

Kasper Larsen hoppas att fler tryckerier går samma väg och illustrerar det med ett exempel från jordbruket.

– När det första ekologiska lantbruket startade så hade de väldigt svårt att lansera ekologiska varor i matbutikerna. Men i takt med att det kom fler ekologiska lantbruk så blev det ett större fokus, och konsumenterna kunde börja ställa krav, trots att de ändå hade många leverantörer att välja mellan. Så vi tror att det kommer bli lättare för oss när fler tryckerier hakar på. Marknaden växer snabbare om fler tryckerier går in i Pureprint.

– Vi är inte rädda för konkurrens. Det vore ju fantastiskt om det blir så att fler tryckerier blir Cradle to cradle, och att vi får vara med att förflytta hela branschen. Och om vi själva inte förmår oss att flytta oss ännu mer vidare så är vi ju ändå en bra spelare i branschen.

Växande segment

KLS Pureprint arbetar ständigt med att flytta fram positionerna. Dels att certificera fler material. De har 40 material till förfogande i nuläget och ytterligare 25 är under utveckling.

– Den rena strategin framåt är att bredda paletten och göra allt i verksamheten lite bättre.

Förpackningssidan är ett växande segment för KLS Pureprint.

– Vi ser en mycket stigande tillväxt på emballage, så det kan möjligen komma till en investering inom efterbehandling av emballage, så länge det är Cradle to cradle och fritt från skadliga kemikalier. Det är nog den vägen vi kommer att gå framöver.

Läs vidare

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

VBS satsar på DTF, lasergravering och nya skärbord

Sign&Print besökte Borås för att få veta mer om iECHOs nya skärbord och upptäckte samtidigt flera andra spännande nyheter från återförsäljaren VBS.

DSC_8061

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.

BeautyBoxIpack2x

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Sign&Print på plats på "Home of Print" hos Heidelberg: ✓AI-styrda flöden tar besluten i tryckerierna från 2025 ✓Digitalpressen Jetpress 50 ✓Förpackningspressen Boardmaster

DSC_7868

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150