Två företag går ihop – specialförpackningar i sikte

PUBLICERAD: 13 september 2019
UPPDATERAD: 13 september
Ledningsgruppen i nya bolaget Nice Boxes: Lennart Myrlöv och vd Peter Sandström från Grycksbo Box & Print, samt marknadschef Jakob Skarin, från JakeBox. Foto: Hulda Andersson

– Det är en perfekt match, som vi länge letat efter, säger Jake Boxs vd Jakob Skarin om fusionen med anrika Grycksbo Box & Print. Tillsammans under ett helt nytt namn blir fokus att ta fram nischade specialförpackningar.

De båda bolagen bildar Nice Boxes, och har som mål att bli ledande i Norden på att producera specialförpackningar till bland annat presentkort, smycken och konfektyr. Grundaren och vd:n för Jake Box, Jakob Skarin, blir marknadschef i det nybildade bolaget.

Stabilitet i bolaget

Han förklarar bakgrunden till fusionen i ett pressmeddelande:

– Jake Box har förvisso varit en spjutspets, med innovativa produkter och kreativa lösningar som skapar aha-upplevelser, uppmärksamhet och förtjänster för kunderna, men vi har saknat stabiliteten i bolaget som ett bredare utbud av enklare basprodukter kan ge, och det är vad vi får genom denna sammanslagningen.

Båda företagen gör specialförpackningar på beställning, till exempel för kontaktlinser, mässmaterial eller drycker kopplade till rockvärlden, som Sweden Rock, Motorhead, In Flames, och Thåström.
”Ett stort steg framåt”

Vd i den nya konstellationen blir Peter Sandström som fram tills nu har varit vd i Grycksbo Box & Print. Även han ser sammanslagningen som ett stort steg framåt och en värdefull komplettering.

– Vi har ju ansetts som en trygg och stabil leverantör, men kanske inte så spännande. Jake Box och deras innovationskraft tillför betydligt mer sexighet och attraktionskraft.

Lanserar en webbshop

Det nya gemensamma bolaget har tagit fram en webbshop – niceboxes.se – som i och med sammanslagningen  kompletteras med alla JakeBoxs produkter. Enligt Skarin blir det ett välkommet tillskott eftersom de tidigare inte lagt fokus på webbhandel och lagervaror, utan snarare att utveckla specialbeställda förpackningar. Försäljningen för bolaget riktar främst in sig på den nordiska marknaden. Genom sammanslagningen, och Jake Boxs kunder i Europa, främst i Tyskland, blir företaget med ens mer internationellt.

Specialbeställda förpackningar

Båda företagen har arbetat en längre tid med att erbjuda specialförpackningar på beställning. Som Sign&Print tidigare berättat har Jakebox sålt av sin verksamhet inom cd- och dvd-förpackningar, för att nästan uteslutande arbeta mot presentkortsmarknaden. Grycksbo har utöver presentkortsmarknaden även levererat förpackningar till konfektyr- och smyckesindustrin.

 

 

Läs vidare

Canon blickar mot nya marknader

Det är ett Canon i toppform som, med sin 4 800 kvadratmeter stora monter på Drupa, visar varför de är ledande inom flera teknologier.
Drupa_Canon

Nordvalls Etikett först i Norden med HP Indigo V12

Som första tryckeri i Skandinavien har Nordvalls Etikett investerat i HP Indigos toppmodell, HP Indigo V12.
Patrik-Jenemark-Nordvalls-Etikett_webb-1024x682

Antalis stärker på den baltiska marknaden

Antalis som är verksamma inom bland annat förpackning, visuell/grafisk kommunikation och kontorsvaror fortsätter att expandera internationellt. Det franska företaget förvärvar nu Pakella med bas i Litauen, en ledande aktör inom distribution av industri- och livsmedelsemballage i Lettland, Litauen och Estland.
Herve-Poncin-Chief-Executive-Officer-of-Antalis

Han satsar 100 miljoner kronor på ny etikettproduktion

I det lilla samhället Kattarp, drygt en mil norr om Helsingborg, händer något märkligt. På en idyllisk lantbruksgård byggs en helt ny etikettproducerande verksamhet, helt från scratch, och stora pengar satsas.
sten

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5